سید حسن خمینی در برنامه نگاه یک:

اسلام آمریکایی کارآمدی دین در عرصه اجتماع را نشان نمی دهد

تولیت آستان مقدس امام خمینی گفت: امام مسائل را به خوبی مدیریت کرد به طوری که مدیریت امام جزء دوره هایی است که در تمام مکاتب مدیریتی می توان آن را تدریس کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره) 14 خرداد  در برنامه نگاه یک به تشریح ابعاد شخصیت امام خمینی رحمه الله علیه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه،  پیرامون ابعاد شخصیت امام خمینی رحمه الله علیه گفت:  اولین بار است که سالگرد امام خمینی را در ماه رمضان داریم، دغدغه داشتیم که مراسم امسال امام را چگونه برگزار کنیم، پیش از عید خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و در نهایت تصمیم گرفتیم عصر مراسم امام را برگزار کنیم علی رغم اینکه هر ساله صبح مراسم برگزار می شود.


امام کلید حل مشکلات مردم بود

وی با اشاره به اینکه به دلیل گرم شدن هوا  زمان برگزاری مراسم را کوتاه کردیم تا مردم  اذیت نشوند ، به همین دلیل امروز سخنرانی نکردم ادامه داد:  در تاریخ آخوند  و سید خوشگل زیاد داشتیم اما هیچ کدامشان امام نشدند، علت اینکه امام مورد اقبال مردم قرار گرفت این بود که ایشان کلید حل مشکلات بود.

تولیت آستان مقدس امام خمینی با اشاره به اینکه مردم از کسی که بیان درد جامعه خود باشد استقبال می کنند افزود:  امام نسخه حل مشکل جامعه آن روز بود ، امام15 سال در ایران نبود  به طوری که طیفی  از روحانیت با امام و گروه دیگر پیوندی با امام نداشتند.

وی با اشاره به اینکه قوام جمهوری اسلامی و قانون اساسی به کاريزماي با شخصیت امام است گفت:  مردم امام را حلال مشکلات می دانستند، امام برای مردم آن روزگار دارویی است که به کام یک بیمار ریخته شده است.

بزرگترین میراث امام خمینی جمهوری اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به اینکه امام مشکل گشا بود، ادامه داد: بزرگترین میراث امام خمینی جمهوری اسلامی است ، امام در فقه و اصول دانشمند تراز اول است کسی نبود که مانند خیلی های دیگر باشد،  امام خمینی جایی گفته بودند که هیهات از روزی که انتخابات نباشد، این بیان دیگری از میزان رای ملت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی با اشاره به اینکه رمز بقای  جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی است که به آن جمهوری اسلامی گفته می شود افزود: هر وقت پیوند  مردمی را توانستیم عمیق کنیم در این صورت می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

تولیت آستان مقدس امام خمینی با اشاره به اینکه امام فراتر از  جناح ها، گروه ها و احزاب سیاسی برای مردم ایران است اظهار داشت : امام حلال مشکلات امروز و فردای ما است و کسی نباید آن را  مصادره کند، رمز اینکه امام، امام همه است و امام زنده، مانا و تاثیر گذار است در این است که امام را نگذاشتیم مصادره شود.

وی با اشاره به اینکه امام فردی باهوش بود گفت:  امام تمام تجربه و  دانش سیاسی ایران  را فراگرفت، امام مسائل را به خوبی مدیریت کرد به طوری که مدیریت امام جزء دوره هایی است که در تمام مکاتب مدیریتی می توان آن را تدریس کرد.


حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی افزود: حاج احمد آقا، ابوی ما زود از میانمان رفتند،  ایشان 49 ساله بودند که  از پیش ما رفتند، بنده الان45 سال سن دارم.

وی ادامه داد: خداوند حکومت را برای جایگاهی  قرار داده که باید دارای صفاتی باشد؛ اول آنکه فقیه باشد، دوم آنکه عادل باشد، سوم آنکه عالم به زمان باشد و چهارم آنکه مورد پذیرش جامعه باشد؛ اینکه می گوییم مورد پذیرش جامعه باشد این شرط تحقق موضوع است نه اینکه جزء عواملی است که خود مشرع است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی افزود: همانطور که حاکمی که عادل نیست و جهان را نمی شناسد مشروعیت ندارد، حاکمی هم که اقبال عمومی ندارد نیز مشروعیت ندارد لذا نقش مردم ، نقش حیاتی است و اگر مردم نباشند نمی توان مشکل گشایی کرد.

تولیت آستان مقدس امام خمینی با تاکید بر اینکه اتکای امام در انقلاب نه به سر نیزه ، نه به کودتا و نه به اسلحه بوده است گفت: یکی از بحث های مهم حضرت امام که دائما نسبت به آن تذکر می دادند این بود که نظامیان حق دخالت در سیاست را ندارند؛ اساسا ایشان معتقد بودند که سیاست در رفتار داخلی  هیچ ربطی به تفنگ ندارد و نباید در دایره رفتارهای نظامی تعریف شود بلکه نقطه مهم مردمند که اگر به صحنه آمدند چون انقلاب را از آن خود می دانند مشکلات را نیز حل خواهند کرد.

وی تصریح کرد: این یکی از نکاتی است که باید اذعان کرد، بعد از امام توسط خلف ایشان بسیار مورد تاکید بوده و  یکی از نقاط درخشان کارنامه ایشان است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه امام در صحبت هایشان در جاهای مختلف اشاره کرده بودند که کارها را باید به مردم واگذار کرد اظهار داشت: دولت های فربه که نتوانند از عامل سرمایه و بخش خصوصی استفاده کنند، توفیق ندارند همچنین اینکه در حوزه مسائل اجتماعی نیز دولت ها نتوانند جامعه را متقاعد کنند  امری ناهنجار است. 

تولیت آستان مقدس امام خمینی ادامه داد: تقدم کار فرهنگی در عرصه تقنین امور جزایی این است که شما باید قبل از آنکه امری را جرم اعلام کنید آن را تبدیل به منکر کنید و باید کاری کنید که گناه در ذهن و خاطر جامعه به منکر تبدیل شود و باید از نظر کار فرهنگی و تبلیغی کاری کنیم که یک ثواب و واجب معروف شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی بیان کرد: اگر امر ناهجاری در جامعه به عنوان یک امر ناهنجار پذیرفته شود آن زمان است که دیگر نیازی به آجان و پاسبان نیست.

تولیت آستان مقدس امام خمینی در خصوص تاکید امام بر مسئله محرومین و مستضعفین نیز بیان داشت: وقتی شما از انقلاب به معنای تحولی که قرار است به پایان رژیم طاغوت منتهی شود عبور کردید دیگر مسئولیت حکومت پای شما است، اگر تا دیروز منتقد بودید امروز مسئول هستید.

وی با بیان اینکه انقلاب کارهای بسیار بزرگی کرد گفت: انقلاب طبقه متوسط فربه درست کرد ضمن اینکه در آرمان شهری که تصور کرده ایم هیچ گاه به آن نخواهیم رسید اما باید آرمان شهر تعریف شود تا راه گم نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تصریح کرد: آرمان شهر را تعریف می کنیم تا نسبت به آن اقدامات مان را بسنجیم به طور مثال در آرمان شهر جامعه ای متصور هستیم که فقیری در آن وجود نداشته باشد و با سنجش قرار دادن لینک موضوع باید به سمت جامعه بی فقیر برویم.


تولیت آستان مقدس امام خمینی در تعریف واژه اسلام ناب نیز بیان داشت: اسلام ناب تعبیری است که امام در پایان عمر مبارکشان در مقابل اسلام متحجر مطرح کردند و متاسفانه تحجر نیز از کلید واژه هایی است که مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه مسئله مبارزه با  تحجر در دایره احکام حکومتی قرار نمی گیرد گفت: اسلام ناب ، اسلامی است که از یک سو قصد مقابله با تحجر را دارد و از سوی دیگر قصد مقابله با ورود عناصر غیر دینی به دین را دارد و به تعبیری اسلام ناب عرفی شده اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه اسلام آمریکایی اسلامی است که امام از آن به عنوان اسلام سرمایه داری یاد می کنند گفت: ممکن است اسلام آمریکایی بسیار متصلب باشد ولی انتهای آن ها کارآمدی دین در عرصه اجتماع را نشان نمی دهد لذا بزرگترین وظیفه متدینین این است که ثابت کنند دین یعنی اسلام ، شیعه ، مکتب اهل بیت و صدای رسای امام حسین (ع) و این چیزی است که مشکل گشا خواهد بود ضمن اینکه امروز مریدان امام به عنوان دلباختگان به مکتب سید الشهدا وظیفه شان این است که نشان دهند که توان حل مشکلات را دارند.

وی با تاکید بر اینکه راه سعادت در پیوند  دین، معنویت، مردم سالاری و عقلانیت است خاطر نشان کرد : خروج از ارزش های دینی جزء اضمحلال چیز دیگری ندارد.

تولیت آستان مقدس امام خمینی در پایان با بیان اینکه هر حادثه ای را باید در شرایط خود بررسی کرد گفت: انقلاب اتفاق بسیار بزرگی بود که جز در شرایط خاص خود قابل تحلیل نیست ولی هرکسی که منصفانه آن شرایط را تحلیل می کند در مقابل مردم ایران کرنش می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار