روايت پانزده خرداد در یك اثر داستانی برای نوجوانان

«یحیی و یاكریم» عنوان مستند داستانی از محمدرضا شرفی خبوشان است كه از مجموعه «روزهای انقلاب» به قیام 15 خرداد سال 42 پرداخته است.

پانزده خرداد در یك اثر داستانی برای نوجوانان
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ «یحیی و یاكریم» عنوان مستند داستانی از محمدرضا شرفی خبوشان است كه از مجموعه «روزهای انقلاب» به قیام 15 خرداد سال 42 پرداخته است.
 
این اثر همزمان با سالگرد قیام خونین 15خرداد به علاقه‌مندان كتاب و كتاب‌خوانی معرفی می‌شود.
 
شرفی خبوشان درباره این اثر اظهار داشت: این رمان با دو زاویه دید «دانای كل» و «اول شخص» روایت شده كه اول شخص آن نوجوانی است كه در زمان حال به سر می‌برد و تاثیرات واقعه 15 خرداد را مشاهده می‌كند و با نگاهی جستجوگر در پی كشف ماهیت این واقعه برمی‌آید.
 
وی ادامه داد: فكر می‌كنم «یحیی و یاكریم» به خوبی توانسته ماهیت رخداد 15 خرداد سال 42 را برای نوجوانان روشن كند و مخاطب با خواندن آن هم قادر خواهد بود برداشت درستی از این واقعه به دست آورد و با رویدادهای تاریخی نیز آشنا شود.
 
این نویسنده همچنین درباره زبان داستان خاطرنشان كرد: در این اثر سعی كردم از لفاظی‌های زیاد برای نوجوانان جلوگیری كنم، همچنین زبان ساده و روان داستان در كنار درگیری‌های رخداد كه در هر فصل واقع شده توانسته به جذابیت اثر كمك كند.
 
شرفی در ادامه به پایبند بودن به اصول تاریخی در رمان اشاره كرده، افزود: همان‌طور كه مستحضرید نگارش داستان و رمان تاریخی كار بسیار مشكلی است؛ زیرا نویسنده هم باید به وقایع تاریخی پایبند باشد و هم از تكنیك‌های داستان‌نویسی غافل نشود. لذا من در این رمان سعی داشته‌ام، واقعیت‌های غیرقابل انكار را با تكنیك‌های داستان‌نویسی برای نوجوانان به نگارش درآورم.
 
مجموعه «روزهای انقلاب» از جمله طرح‌های حوزه هنری كودك و نوجوان است كه با مشاركت نویسندگان فعال و نام‌آشنا در این حوزه، به‌منظور آشنایی گروه سنی نوجوانان با مهم‌ترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است.
 
«كودتای 28 مرداد سال 1332»، «16 آذر سال 1332»، «تصویب و لغو قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، «اعلام انقلاب سفید»، «فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه»، «دستگیری امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد سال 1342»، «سخنرانی امام خمینی(ره) علیه كاپیتولاسیون»، «تبعید امام (ره) به تركیه و نجف»، «عكس‌العمل مردم پس از انتشار مقاله توهین‌آمیز درباره امام خمینی(ره) در  17 دی سال 1356»، «قیام خونین قم در 19 دی 1356»، «قیام مردم تبریز در چهلم فاجعه قم»، «قیام مردم یزد در 10 فروردین سال 1357»، «اعلام حكومت نظامی توسط دولت آموزگار در 25 مرداد سال 1357»، «فاجعه سینما ركس آبادان»، «فاجعه خونین جمعه سیاه»، «هجرت امام (ره) از نجف به پاریس»، «فاجعه مسجد كرمان در 24 مهر 1357»، «آزادی زندانیان سیاسی در 8 آبان سال 1357»، «حادثه 13 آبان 1357»،‌ «محرم سال 1357»، «بازگشت امام خمینی(ره) به ایران»، «بیعت نیروی هوایی با امام خمینی(ره)»، «روز پیروزی انقلاب اسلامی»، «فرار شاه» همه در این مجموعه پرداخت شده است.
 
 
انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.