باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

بازارهای محله ای، فرصتی ویژه که به تهدیدی بالقوه تبدیل شده است

بازارهای محله‌ای یکی از ظرفیت های اشتغالزا و عنصری سازنده در جهت توسعه اقتصادی محلات محسوب می شود،حوزه ای که به دلیل ظهور و بروز برخی نارسایی ها و نابسامانی ها به عرصه ای برای توزیع و فروش محصولات و کالاهای قاچاق تبدیل شده و به تعبیری این فرصت را به تهدیدی بالقوه مبدل نموده است.

بازارهای محله ای،فرصتی ویژه که به تهدیدی بالقوه تبدیل شده استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ظرفیت های اشتغالزا در هر کشور و جامعه ای به نظام عرضه آن معطوف می شود که در قالب اصناف، فروشگاه ها، مراکز توزیعِ خُرد و عُمده و حتی بازارهای محله ای مُتِجَلی می شود.

در نقطه مقابل، یکی از حلقه های تأثیرگذار در توزیع و فروش محصولات قاچاق نیز، به نظام عرضه باز می گردد و در صورت اعمال نظارت صحیح و ساماندهی مناسب، می توان در حوزه مقابله، مهار و مبارزه با کالای قاچاق به توفیقات مطلوب و شایسته ای نائل شد.

البته حصول این امر، مستلزم عملیاتی شدن تدابیر و تمهیدات کارآمد در عرصه های دیگری همچون مبادی ورودی کشور، حمایت از تولید داخلی و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مستمر و کارآمد به جامعه به عنوان کانون مصرف کننده محصولات تولیدی است که پیش از این در گزارشاتی متعدد و تفصیلی به آن پرداخته شده است.

فارغ از ابعاد و زوایای متعدد و تأثیرگذار در ظهور و بروز کالای قاچاق در اقتصاد کشور، بازارهای محله‌ای به یکی از بسترهای توزیع محصولات مذکور مبدل شده که در صورت غفلت و نادیده گرفتن آن، کسب موفقیت در این امر خطیر(مقابله با قاچاق) با موانع و چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد.

عبدالکریم حسن زاده، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی ، با اشاره به ضرورت توجه به تهدیدات و فرصت های بالقوه موجود در بازارهای محله ای، اظهار داشت: در صورت اعمال ساماندهی مناسب در بازارهای محله‌ای، می توان به توفیقات بسیاری، در توسعه فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی برای جویندگان کار نائل شد و نتایج سازنده حاصله نه تنها در بخش عرضه بلکه در فروش محصولات و تولیدات محلی و روستایی نیز ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با حفظ بنیه و ظرفیت‌های سازنده موجود در روستاها، می توان از بروز بسیاری چالش های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی جلوگیری نمود.

حسن زاده گفت: خالی شدن روستاها از سکنه و گسیل شدن جمعیت روستایی به شهرها و رشد حاشیه نشینی، از معضلاتی است که در طول سالیان اخیر، هزینه های سنگینی را به کشور و جامعه تحمیل نموده و یکی از عوامل مؤثر در ایجاد چنین عارضه‌ای را می توان در بحران بیکاری و محدودیت های موجود در اشتغالِ جویندگان کار، جستجو کرد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: در این میان، با توجه مضاعف به بازارهای محله‌ای می توان به اشتغالزایی مطلوبی دست یافت و حتی در راستای حمایت از تولیدات روستایی و محله‌ای نیز به توفیقات شایسته ای نائل شد.

وی در تشریح برخی از نابسامانی ها و تهدیدهای موجود در بازارهای محله ای گفت: عرضه برخی کالاهای دزدی، سرقتی، غیراستاندارد و برخی کم فروشی‌ها تنها بخشی از معضلات جاری و ساری در بازارهای محله ای محسوب می شود.

حسن زاده گفت: اساساً به دلیل عدم برخورداری توزیع‌کنندگان و عاملان فروش در بازارهای محله ای از جواز و پروانه فعالیت، امکان پیگیری و شکایات از سوی دستگاه های ذی‌ربط نیز وجود ندارد و همین نارسایی باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت بغرنج عرضه کالاها و محصولات در بازارهای محله ای شده است.

وی افزود: اگرچه در نگاه اول، قیمت و نرخ ارزان محصولات توزیعی در بازارهای محله‌ای رنگ و لعاب و جذابیت خاصی به آن می بخشد، اما با در نظر گرفتن مخاطرات این محصولات، بخصوص در عرصه اقلام خوراکی و غذایی و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی در تولید و نحوه عرضه، به روشنی به تهدیدات بالقوه‌ای که در پسِ فروش محصولات مذکور در بازارهای محله‌ای ، پِی خواهیم بُرد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: چالش ها و معضلات اشاره شده در بازارهای محله‌ای با عرضه و توزیع محصولات قاچاق، عمق این عارضه و مخاطره را به تصویر می کشد و در صورت ادامه این وضعیت، قطعاً مدیریت پدیده قاچاق، سخت و دشوار خواهد بود زیرا در حال حاضر بسیاری از محلات کشور شاهد فعالیت بازارهای مذکور هستند که تحت عنوان روزهای هفته همچون شنبه بازار، یکشنبه بازار و ... تا جمعه بازار، به‌صورت هفتگی و مستمر راه اندازی می شوند.

وقتی بازارهای محله ای، اصناف را به چالش می کشند

محمود لطفی زاده، کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی ، با اشاره به کساد شدن فعالیت اقتصادی اصناف به دلیل ظهور و بروز بازارهای محله ای عنوان کرد: بدون تردید اصناف نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ایفا می کنند و در صورت مختل شدن فعالیت چنین واحدها و مراکزی، شاهد پیامدها و تبعات مخرب بسیاری در صحنه اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی افزود: برخی از کارشناسان، اشتغالزایی بازارهای محله‌ای را فرصتی ویژه و قابل توجه عنوان می کنند، غافل از اینکه این فرصت‌ها و به اصطلاح  رویش های شغلی با تهدید و ریزش بسترها و فرصت های شغلی موجود در اصناف حاصل می شود و با یک احتساب هوشمندانه می توان به وضوح چَربِشِ آسیب‌ها و تهدیدات مذکور را به فرصت‌ها و توفیقات مد نظر مدافعان راه اندازی بازارهای محله ای احساس نمود.

لطفی زاده گفت: یک فعال صنفی با پرداخت عوارض تعریف شده، پرداخت اجاره بها یا تزریق سرمایه خویش به عنوان پول پیش یا رهن واحد تجاری و یا با خواباندن سرمایه قابل توجه خویش برای خرید واحد یا ملک تجاری، انگیزه ای جز کسب و کار ندارد، اما متأسفانه با راه اندازی بازارهای محله ای، تمامی این انگیزه ها و اهداف، با انسداد مواجه می شود و به تعبیری سرمایه‌های تزریق شده برای کسب و کار در قالب و چارچوب اصناف قانونی، هرز خواهد رفت.

وی افزود: در شرایطی که توزیع‌کنندگان خُرد در بازارهای محله‌ای بدون پرداخت عوارض، مالیات و... محصولات مورد نظر خویش را با حداقل قیمت به فروش می رسانند عرصه برای فعالیت قانونی اصناف به شدت تنگ می شود و این پدید و عارضه، تهدیدی است که به تدریج نظام اقتصادی کشور را متحمل هزینه های سنگینی خواهد کر

کارآمدی فعالیت بازارهای محله ای، مستلزم ساماندهی مناسب و اصولی است

ایرج سروری، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم اِعمال ساماندهی مناسب، اصولی و کارشناسی شده در نحوه فعالیت بازارهای محله‌ای و مراکز و نقاط تعیین شده برای راه اندازی آنها گفت: بهتر است در تبیین و واکاوی فرصت ها و تهدیدات بازارهای محله ای باید از نگاه سیاه و سفید و مطلق انگاری پرهیز شود.

وی افزود: بازارهای محله‌ای در صورت تعریف ساز و کارهای مشخص و مدون و لحاظ کردن تمهیدات سازنده، یک فرصت ویژه به شمار می‌رود و به تبع در صورت عدم اعمال تدابیر اصولی، این فرصت به تهدیدی جدی تبدیل خواهد شد.

سروری عنوان کرد: کارآمدی یا ناکارآمدی بازارهای محله‌ای منوطِ به نحوه تصمیم گیری‌ها و نوع ساماندهی اعمال شده در این حوزه خواهد بود.

وی افزود : قطعاً برپایی و راه اندازی افسار گسیخته و بدون ضابطه بازارهای محله ای در هر نقطه ای از کشور مخرب خواهد بود و در نقطه مقابل، تلاش برای برپایی چنین بازارهایی در نقاط کارشناسی شده می تواند به مثابه فرصتی ویژه حاوی و عاملِ حصولِ توفیقات اقتصادی بسیاری باشد.

سروری عنوان کرد: در صورت برنامه ریزی مناسب، می توان بخش قابل توجهی از تولیدات بومی، محلی و روستایی را در قالب بازارهای محله‌ای به فروش رساند که به تبع در چنین شرایطی، مراکز مذکور عامل تحقق هدف گذاری‌های اقتصادی با محوریت روستاها یا محلات خواهد بود.

وی افزود: از حیث  فرهنگی نیز، فعالیت بازارهای محله‌ای می تواند در معرفی فرهنگ بومی و محله‌ای روستاها مثمرثمر واقع شود، در غیر این‌صورت راه اندازی چنین مراکزی در دل شهرها، کلان شهرها و در نزدیکی کانون های تمرکز صنفی، نتایج مخربی به همراه خواهد داشت.

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد: با عمال نظارت صحیح و دقیق و آمایش سرزمینی می‌توان از فرصت ویژه بازارهای محله‌ای برای شکوفایی، بالندگی و اشتغالزایی در روستاها و محلات به نحو شایسته ای بهره‌گیری نمود و امید است با تعریف طرح‌های مدون و اصولی به این هدف مهم دست یابیم که قطعاً بازخورد آن در توسعه و شکوفایی اقتصادی روستاها مطلوب اثر خواهد بود.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.