نکات اورژانسی روزه‌داری برای افرادی که کیسه صفرا ندارند!

کیسه صفرا عضوی مفید برای ترشح صفرا و کمک به هضم غذا است، اما اگر مجبور به جراحی و برداشتن کیسه صفرا شده‌اید برای گرفتن روزه در ماه رمضان باید نکات زیر را رعایت کنید.

نکات اورژانسی روزه‌داری برای افرادی که کیسه صفرا ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کیسه صفرا برای ذخیره صفرا و انتقال آن از طریق مجرای صفرا به روده است، وجود صفرا برای هضم مواد چربی در بدن بسیار مفید بوده و به آن کمک می‌کند.

سنگ کیسه صفرا از آب، چربی، نمک‌های صفراوی، پروتئین و کلسترول تشکیل شده است، این سنگ‌ها معمولاً زمانی ساخته می‌شوند که میزان زیادی کلسترول در بدن تشکیل شود و با گرفتن مجرای انتقال صفرا به روده باعث درد شدید در بیمار می‌شوند.

در اکثر موارد با جراحی کیسه صفرا و خارج کردن آن از بدن مشکل سلامتی خاصی برای فرد رخ نمی‌دهد و می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد، تنها باید در مصرف مواد غذایی پرچرب احتیاط کند و تحت نظر پزشک مواد غذایی مصرف کند، همچنین برخی افراد پس از خارج کردن کیسه صفرا با مشکلات گوارشی، چون اسهال یا یبوست مواجه می‌شوند که با رعایت دقیق رژیم غذایی مشکلات گوارشی در آن‌ها برطرف می‌شود.

اگر فرد دچار مشکل کیسه صفرا است و یا با جراحی کیسه صفرا از بدن او خارج شده است برای گرفتن روزه باید حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهد.

در روز‌های عادی بدن انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن کربوهیدارت‌های موجود در مواد غذایی بدست می‌آورد، اما در شرایطی که فرد روزه است بدن به دلیل محروم بودن از دریافت انرژی از طریق مواد غذایی شروع به شکستن ذخایر چربی بدن می‌کند، در این حالت کبد نیز شروع به ترشح کلسترول بیشتری می‌کند تا این چربی‌ها را بسوزاند، در افرادی که کیسه صفرا دارند این امر منجر به تولید صفرای بیشتر می‌شود.

گرفتن روزه در برخی افراد باعث مشکلات گوارشی به دلایل فوق می‌شود، اما با رعایت رژیم غذایی، بویژه در افرادی که کیسه صفرا از بدن آن‌ها خارج شده است، ناراحتی‌های گوارشی برطرف می‌شود.

کارشناسان به افرادی که کیسه صفرا ندارند توصیه می‌کنند در ماه مبارک رمضان در دو وعده سحر و افطار مایعات کافی بنوشند، همچنین در وعده افطار از خوردن حجم بالایی از غذاهای پرچرب خودداری کنند، این دسته از افراد در فاصله افطار تا سحر می‌توانند چندین وعده غذا در حجم و با میزان چربی کم مصرف کنند تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.

با رعایت این نکات افرادی که کیسه صفرا ندارند نیز می‌توانند در ماه مبارک رمضان مانند سایر روزه داران به تکلیف شرعی خود عمل کنند.

منبع: livestrong
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
سلام من حدودا دوماه که کیسه صفرا مو عمل کردم وبرداشتم ۳۷سالمه الان روزه میگیرم دو روز هست که معده م کمی میسوزه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۱:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
من معده ام ترش می‌کنه صفرامو هم برداشتم آیا می توانم روزه بگیرم‌؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
من ۱۰ ساله صفرام را دراوردم درماه رمضان روز ه میگیرم ولی خیلی حالم بد میشهدرد شدیده روده و اسفراغ می کنمو دکتر هم رفتم گفت روز نگیر
Iran (Islamic Republic of)
مهلا ثمر
۰۵:۰۷ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
سلام خسته نباشید من حانوم 26ساله هستم یک سالو نیم میشه که کیسه صفرا مو در آوردن موقعه سونو گرافی هم گفتن به غیر سنگ یه توده هم دارم الان مشکل گوارشی دارم و یبوست و نفج واقعا بعضی وقتا معده درد میگیرم صبح ها هم دهانم تلخه مشکلم چیه؟ وا ایا میتونم روز بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
حبیب ژولانژاد
۲۱:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام تشکر و قدردانی از زحمات کلیه دست اندرکاران
سپاس هموطنان عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من۶۲ دوساله هستم ۵ ساله پیش کیسه صفرا دارورند وفشار خون بالا دارم وچربی کبد وچربیم هردو ۳۶۶ ۲۶۷ هست روزه که میگیرم پشت سرم طرف چپ خیلیخطلی درد می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام خانمی هستم ۵۸ ساله و ۱۰ ساله کیسه صفرامودراوردن و العان داخل مجرای صفراوی سنگ جامانده که باید عمل بشه. گرید ۲ کبد چرب هم دارم و مثانه هم دارای التهاب است ودکترگفته درروز باید اب زیاد خورده شود.ایا من باید روزه بگیرم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام من کیسه صفرا مو20روزی میشه برداشتم ازاول ماه رمضان تاالان روزه دارم خداروشکر مشکل ندارم میتونم ادامه بدم روزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام خانمی ۵۰ساله هستم سنگ صفراعمل کردم روزه که میگیرم دردشدیدبه کلیه هام واردمیشودچه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
قطعا باید به پزشک مراجعه کنید. و بعد روزه بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام من خانمی ۳۶ ساله هستم حدود یک سال ونیم هست که عمل انجام دادم وصفرا م برداشته شده بعد روزه هم که میگیرم خیلی اعصابم بهم میریزه باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
سلام من کیسه صفرا ندارم وقتی روزه میگیرم اسهال میشم چیکار کنم ؟پارسال تا هفت روز گرفتم حالم خیلی بد شد دیگه نتونستم بگیرم امسال هم نگیرم یا ربطی ندارد باید روزه بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
احتمالا ماده صفراوی وقتی به معده ریخته میشه ، معده و روده در هضم کامل آن ناتوان هستن و دچار اسهال میشوید. بهتره به پزشک مراجعه کنید. و بعد اقدام به روزه گرفتن کنید.
Mauritius
بهرامی
۱۱:۱۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
من کیسه صفرا خودم رو برداشتم سن 30ساله هستم الان یکم چاق شدم و از معده خود اذیت هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام و تشکر از شما قبل از ماه مبارک رمضان چند تا روزه گرفتم در ضمن باید بگویم که کیسه صفرا رو چند سالی که عمل کردم و ندارم و الان که ماه رمضان روزه گرفتم ام الان چند روزی که درد شدید در ناحیه کیسه صفرا درد شدید دارم ای میتوانم به روزه داریم ادامه بدهم
آخرین اخبار