گزارش/

کارتن خواب‌های پایتخت، بر سفره افطار کریم اهل بیت(ع) می‌نشینند

بهترین و مناسب‌ترین بستر رفع معضلات اجتماعی در جوامع اسلامی استفاده از ظرفیت فضاهایی چون مسجد است که در کنار فضیلت معنوی نماز، فرصت را برای خدمات راهگشای خدا پسندانه فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا همین چند روز پیش بر روی دیوارهای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) در یکی از محلات جنوب تهران، شعاری با این عنوان دیده می شد که «ورود افراد معتاد به این مسجد اکیدا ممنوع است».

به گفته هیئت امنا و امام جماعت این مسجد، به دلیل حضور و رفت و آمد زیاد معتادان کارتن خواب در این محله و خساراتی که پیش از این به مسجد وارد آورده اند، از ورود افراد معتاد به این مسجد خودداری می شود.
گزارش/// ورود افراد معتاد به این مسجد ممنوع است / کارتن خواب‌های پایتخت، بر سفره افطار کریم اهل بیت می‌نشینند
*مسئولان پای کار بیایند ما حاضریم

در صورت حمایت نهادهای مسئول در تأمین امنیت و آرامش شهروندان این منطقه، ما حمایت همه جانبه خود را در پذیرش و رفت و آمد معتادان کارتن خواب که از جانب برخی افراد مورد بی مهری واقع می شوند اعلام می کنیم.

غلامحسین یافتیان امام جماعت و نماینده امور مساجد در مسجد علی ابن ابی طالب(ع) محله شوش گفت: در جریان رفت و آمد معتادان به این مسجد بارها شاهد به سرقت رفتن برخی از اموال این مکان مقدس توسط بعضی از این اشخاص بودیم؛ امور مساجد و دیگر نهادها نیز در حل این معضل کمکی به مسجد نمی کنند؛ بنابراین تصمیم بر این شد تا از ورود تمامی معتادان کارتن خواب جلوگیری کنیم تا جلوی ضرر رساندن آن ها را بگیریم.

وی افزود: معتادان کارتن خواب همانند همه انسان ها دارای شخصیت و عزت هستند؛ ما هم از تصمیمی که مانع از ورود این افراد به مسجد شده ناراحت هستیم اما برای تامین آرامش و امنیت نمازگزاران مجبور به اجرای چنین طرحی هستیم.

امام جماعت مسجد علی ابن ابی طالب(ع) تصریح کرد: در صورت حمایت نهادهای مسئول در تامین امنیت و آرامش شهروندان این منطقه، ما حمایت همه جانبه خود را در پذیرش و رفت و آمد معتادان کارتن خواب که از جانب برخی افراد مورد بی مهری واقع می شوند را اعلام می کنیم.

یافتیان اظهار داشت: به مناسبت ماه مبارک رمضان و پیش رو بودن میلاد امام حسن مجتبی(ع)، نسبت به پاکسازی شعار نوشته شده دیوار مسجد اقدام کردیم.

وی اظهار داشت: همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع)، مراسم جشن و سفره افطاری ویژه معتادان کارتن خواب، همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد علی ابن ابی طالب(ع) برپا می شود.

امام جماعت این مسجد گفت:  امیدواریم مسئولان حل معضلات و آسیب های اجتماعی منطقه شوش را در زمره اهداف خود قرار دهند و مردم دردمند این محله را فراموش نکنند.

فراهم ساختن زمینه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در مناطقی که مورد هجمه انواع آسیب های اجتماعی هستند باید در کنار اقدامات مردمی از سوی مسئولان و مدیران خدمات رفاه اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد. بهترین و مناسب‌ترین بستر رفع معضلات اجتماعی در جوامع اسلامی استفاده از ظرفیت فضاهایی چون مسجد است که در کنار فضیلت معنوی نماز، فرصت را برای خدمات راهگشای خدا پسندانه فراهم می کند. 
گزارش/// ورود افراد معتاد به این مسجد ممنوع است / کارتن خواب‌های پایتخت، بر سفره افطار کریم اهل بیت می‌نشینند 
*مساجد پایگاهی چند منظوره
 
مساجد با محوریت اقامه نماز، می توانند بستر حل و فصل معضلات اجتماعی را فراهم کنند.

مرتضی اسدی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معتقد است: مسجد یکی از فضاهایی است که از آن می توان به عنوان یک پایگاه فرهنگی-اجتماعی چند منظوره یاد کرد؛ پایگاهی که در زمان حیات پیامبر اسلام«ص» و اهل بیت(ع)، ایستگاه حل و فصل مسایل زندگی مسلمانان بود و به عبارتی خانه خدا با محوریت اقامه نماز، محل گره گشایی از امورات خلق خدا محسوب می شد. در ایران اسلامی نیز  در بحبوحه جنگ تحمیلی، مسجد قرارگاه استقرار و اعزام نیروهای دفاع از نوامیس وطن به جبهه های جنگ بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره در تبدیل مساجد به پایگاه های فرهنگی-اجتماعی تاکید کرده و استفاده از ظرفیت و فضای معنوی مسجد را در تربیت نسلی با اخلاق و متدین بسیار اثر بخش می دانند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار داشت: در شرایط فعلی که آسیب های اجتماعی، به ویژه اعتیاد در کشور ما زندگی اغلب مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است، چاره پشت سر گذاشتن این معضل، ورود دغدغه مندانه مردم و فعالان اجتماعی به این حوزه است.

اسدی تصریح کرد: در طول تاریخ مسجد نقش مهمی در تربیت جوانان داشته است؛ حضور در مساجد و یادگیری آموزه‌های جان‌بخش اسلام در این مکان مقدس، سبب گرایش به اجرای احکام اسلام و گسترده شدن آن در جوامع و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم می شود.

وی افزود: حضور و رفت و آمد افراد به مکان هایی چون مسجد و بر پاداشتن نماز جماعت، منجر به تبلور خرد جمعی می شود؛ بر اساس هندسه ای که دین مبین اسلام در امور مسلمانان ترسیم کرده است، مسجد یک پایگاه اجتماعی است که در سایه حضور مومنان دغدغه مند بستر رفع معضلات اجتماعی را فراهم می‌آورد. بستری که در سایه اعتماد به سایر مراجعه کنندگان فراهم می شود.

* بی اعتمادی به افراد معتاد، تاثیری در کاهش آسیب‌های اجتماعی ندارد

خساراتی که فرد معتاد در زمان مصرف مواد به اطرافیان خود وارد می کند، موجب بی اعتمادی به او می شود.

هومن شریفی قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی و پزشک اعتیادشناس معتقد است: مصرف مواد مخدر و بروز رفتارهایی که جزء ناهنجاری‌های اجتماعی محسوب می شود علاوه بر اینکه زندگی فرد مصرف کننده را دچار مشکلات گوناگون می کند، سرمایه اساسی او، یعنی اعتماد و محبت اطرافیان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: فرد مصرف کننده به دلیل خساراتی که در دوران مصرف خود به سایر افراد اجتماع وارد می آورد، در نظر اغلب اطرافیانش، فردی ضعیف و بدون اراده جلوه می کند؛ افراد از اعتماد به فردی که در معضل اعتیاد گرفتار است واهمه دارند.

قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: معتاد بیمار است و اعتیاد بیماری مسری است که در صورت عدم پیشگیری و کنترل به دیگر افراد سرایت می‌کند.

شریفی خاطر نشان کرد: مسئولان باید فضای بهبودی و درمان افراد آسیب دیده از این بیماری را مهیا کنند. موضوع اساسی پس از ورود فرد معتاد به دنیای پاکی و عاری از موادمخدر، مسئله باور و اعتماد به این افراد است؛ چرا که معتادان در مسیر بهبودی به اعتمادی دوباره نیاز دارند.

وی با اشاره به موضوع ترک اعتیاد و شروع زندگی دوباره برای معتاد بهبود یافته گفت: این امر مستلزم پذیرش و همراهی اطرافیان کسی است که می خواهد در راه بهبودی قدم بگذارد؛ عملکرد موفق برخی سازمان های مردم نهاد که در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می کنند، نشانگر ضروری بودن اعتماد به معتادانی است که در صدد تغییر شرایط خود هستند و برای بهبودی خود تلاش می کنند.

سیاستگذاران اجتماعی مدت ها است که از اجتماعی شدن حل آسیب‌های اجتماعی سخن می گویند؛ تنها راهی که می‌توان به کاهش معضلات اجتماعی امیدوار بود و از فرصت های مغتنم فضاهای گوناگون که بستر رفت و آمدهای عموم مردم هستند بهره مند شد. نقش تأثیرگذار مراکزی چون مساجد در مناطق پر آسیبی چون شوش، موضوعی است که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است. مسجد می‌تواند مأمن امن کودک و نوجوانی باشد که در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارد؛ در این راستا آموزش مهارت‌های زندگی را نیز می‌توان به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مساجد اضافه کرد و به عبارتی از ابتلا به اعتیاد نسل های بعدی پیشگیری کرد.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار