ساری،

جشن تولد برای ببر مازندران

اهالی کشتی مازندران و مردم بابل سالروز تولد امامعلی حبیبی، ملقب به ببر مازندران را جشن گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، امامعلی حبیبی، ملقب به ببر مازندران و سریع ترین کشتی گیر دنیا وارد هشتاد و ششمین بهار زندگی اش شدکه شب گذشته در مجتمع عطر زیستان شهرستان بابل از این پهلوان مازنی تجلیل شد .

امامعلی حبیبی که این روزها هشتاد و ششمین بهار زندگی اش را سپری می کند متولد روستای درزی کلای بابل در پنجم خرداد سال 1310 است.

امامقلی از همان سنین پایین در حال و هوایی رشد کرد که اتمسفر ورزش کشتی در آن همه گیر بود، تا اینکه در دوران جوانی با حضور در تمرینات استاد حبیب الله بلور در تهران، این ورزش را به طور جدی دنبال کرد، اما به واسطه حضور در گرگان به خاطر طی کردن دوران سربازی، نخستین کشتی هایش را در این شهر گرفت.

وی در المپیک 1956 ملبورن، طلایی را برای کشورمان به ارمغان آورد که ارزش آن با هیچ یک از مدال های طلایی که ورزشکاران کشورمان در ادوار مختلف المپیک به دست آوردند، قابل قیاس نیست. طلایی که با 40 درجه تب از چنگال مدعیان ریز و درشت دنیا از جمله بستائف از شوروی بیرون کشیده شد.

قهرمانی در المپیک ملبورن هرچند معتبرترین افتخار حبیبی در دوران قهرمانی اش بود، اما تنها افتخارش نبود. این مدال تازه آغازی بود بر دوران پر زرق و برق یک ستاره در آسمان کشتی دنیا.

حبیبی پس از یک سال استراحت و بعد از آن کسب طلای بازی های آسیایی توکیو، در مسابقات جهانی 1959 تهران طوفانی به پا کرد که نوابغی چون بالاوادزه از شوروی و اسماعیل اوغان از ترکیه را در کمتر از سه دقیقه درنوردید، آن هم با ضربه فنی. از همان جا بود که لقب سریع ترین کشتی گیر را به این عجوبه نسبت دادند.

حبیبی در مسابقات جهانی 1961 و 1962 با کسب دو مدال طلای دیگر ، به آرزوی دیرینه خود که کسب پنج مدال طلا در دنیای کشتی به نیت پنج تن آل عبا بود، رسید و پس از آن سال ها دیگر خبری از تاخت و تازهای ببر مازندران در جهان نبود.

او پس از دوران قهرمانی اش مدتی را درگیر فعالیت های سیاسی شد و حتی یک دوره به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت، اما اکنون که تولد 86 سالگی را پشت سر می گذارد، کاری جز سرکشی به گل و گیاه و باغاتش در جاده نظامی قائمشهر ندارد.

حبیبی حتی تجربه بازیگری نیز دارد و در سنین جوانی در فیلم های سینمایی ببر مازندران، آدم و حوا، رام کردن مرد وحشی و جهنم سفید ۳۴۷ به ایفای نقش پرداخته است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار