پاسخ سوالات خود در زمینه "زخم معده" را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط متخصص پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمینه به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  بخش از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت" کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص که توسط شهلا برومند فوق تخصص بیماری های گوارشی ارائه شده، به شرح زیر است: 

**علل فتق هیاتال 
شهلا برومند فوق تخصص بیماری های گوارشی گفت: دیافراگم عضله‌ای گنبدی شکل است که قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند که به طور معمولی، مری از طریق شکافی در دیافراگم به نام "هیاتوس" عبور می‌کند و به معده وصل می‌شود و هنگامی که بافت عضلانی اطراف این شکاف سست می‌شود و قسمت بالای معده به دیافراگم فشار وارد کند، معده وارد قفسه سینه می‌شود و این فتق رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: علت این بیماری می‌تواند بر اثر عواملی مانند تولد نوزاد با شکاف بزرگ هیاتوس، اتصال غیر عادی مری به دیافراگم که باعث می‌شود مری و معده به سمت بالا روند، جراحت در محل هیاتوس و کوتاه بودن مری به علت التهاب و زخم ناشی از برگشت اسیده معده در فرد باشد.

**زخم معده با چه علائمی آغاز می‌شود؟
برومند بیان کرد: زخم معده جزء بیماری هایی است که تا ساعت‌ها ادامه دارد و شب هنگام درد ناشی از آن افزایش پیدا می‌کند و زمانی که معده فرد خالی باشد این درد بیشتر بروز می‌کند، لذا این افراد باید تا حد ممکن شکم خود را خالی نگذارند.

این فوق تخصص بیماری های گوارش تصریح کرد: از جمله علائمی که با ظهور این بیماری در بدن فرد پیدا می‌شود می‌توان به سوزش از جناغ سینه تا بالای ناف، افزایش سوء هاضمه، خون تیره در مدفوع یا مدفوع سیاه و قیری رنگ حالت تهوع به صورت خفیف یا شدید بعد از مصرف مواد غذایی، حالت آروغ و سکسه زدن بلافاصله بعد از مصرف مواد غذایی اشاره کرد.

**بخور و نخور‌های کسانی که مشکل معده دارند
وی بیان کرد: به طور کلی افرادی که دارای مشکلات معده هستند باید از خوردن غذاهای چرب و دارای اسیدیته بالا و غذاهای سنگین، قهوه، نوشابه‌های گازدار، گوجه فرنگی و مرکبات غذاهای تند و سیگار کشیدن پرهیز کنند که بهتر است برای جلوگیری از سوزش و درد و شیوع مجدد زخم معده از جایگزین هایی مانند توت فرنگی، پیاز، سیر، چای سبز، سیب و کرفس استفاده کنند.

**بعد از عمل جراحی معده چه چیز هایی بخوریم؟
برومند اظهار کرد: زمانی که فرد دوران سخت نقاهت را طی می‌کند باید مصرف مایعات رقیق را در رژیم غذایی خود قرار دهد که این رژیم شامل آب معمولی، چای‌کم‌رنگ، شربت قند ساده و رقیق، آب میوه‌های صاف شده‌ باشد.

وی تاکید کرد: بعد از سپری شدن نسبی دوران حاد بیماری می‌توان رژیم مایعات غلیظ را شروع کرد که مواد مجاز این رژیم عبارتند از: مایعات رقیق به علاوه شیر بدون چربی، شیر معمولی، مخلوط شیر و تخم مرغ، سوپ‌های تهیه شده ار گوشت تازه و حبوبات یا غلات و سبزی که باید در نظر داشت این سوپ‌ها پس از آماده شدن باید صاف شوند سپس مورد مصرف قرار بگیرند.

**راهکار جلوگیری از تشدید رفلاکس
برومند ادامه داد: گاهی اوقات افراد دچار ریفلاکس معده می‌شوند و یکی از راه‌های جلوگیری از بازگشت غذا به دهان پرهیز از مصرف مواد غذایی مانند هندوانه، تمشک، گوجه فرنگی، شیر وسس تند است زیرا این مواد میزان اسید معده را بالا می‌برد و ظرفیت معده برای نگه داشتن مواد غذایی را می‌کاهد.

**علائم پولیپ معده
وی تصریح کرد: پولیپ‌های معده در اثر ورم و آسیب سایر قسمت‌های دیواره داخلی معده تشکیل می‌شوند، همچنین باید بدانید که پولیپ‌های معده در افراد ۵۰ ساله و مسن تر، بیشتر بروز می‌کنند و باید در نظر داشت که پولیپ‌های معده هیچ علامتی ندارند و اگر زمانی بیمار به خاطر سایر بیماری‌های گوارش به مراکز درمانی مراجعه کند، پزشک متخصص با انجام آندوسکوپی متوجه پولیپ معده می‌شود.

**دلیل گرسنگی‌های مکرر
این فوق تخصص بیماری های گوارشی بیان کرد: استرس و اضطراب باعث می‌شوند که سطح مواد شیمیایی مغز به نام سروتونین کاهش پیدا کند و این روند می‌تواند باعث شود تا زمانی که گرسنه نیستید هم احساس گرسنگی کنید که باید سعی کنید در این موارد تکنیک هایی را برای کاهش استرس خود بیاموزید، برای مثال می‌توانید به کلاس‌های یوگا بروید یا به موسیقی آرامشبخش گوش دهید تا از میزان استرس شما کاسته شود.

**کسانی که مشکل معده دارند روزه بگیرند؟
وی اظهار کرد: بیمارانی که دچار بیماری ریفلاکس هستند در ابتدا می‌توانند چند روز روزه داری کنند اگر مشکلی خاصی برایشان به وجود نیامد، در طول ماه به روزه داری ادامه دهند، اما آن دسته از افرادی که با روزه داری علایم ریفلاکس مانند تهوع، سوزش سر دل، ترش کردن و در آنان افزایش می‌یابد نمی‌توانند روزه داری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار