کرمانشاه؛

باید و نبایدهای روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توصیه کرد: مادران باردار و شیرده پیش از اقدام برای روزه داری حتما با پزشک خود مشورت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛شیوا کاظمی مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  گفت: در این میان برخی از این افراد هستند که همچنان مصر به روزه‌داری‌ اند.

وی افزود: در خصوص مادران باردار، روزه‌داری در سه ماهه ابتدای بارداری ممنوع است، زیرا در این دوران بیشتر اندام‌های جنین در حال شکل گیری بوده و نیاز است مواد مغذی و املاح به میزان کافی در اختیارش قرار بگیرد و در غیراینصورت رشد جنین با اختلالاتی مواجه خواهد شد.
 
 کاظمی تصریح کرد: در سه ماهه دوم بارداری که جزییات اندام‌ها در حال شکل گیری است و نیز در سه ماهه سوم که دوران وزن‌گیری جنین است، در صورت مشورت با پزشک و با احتیاط می‌توان روزه گرفت.
 
وی افزود: در این زمان چنانچه مادر دچار سرگیجه و یا افت فشار در طول مدت روزه شد، باید بلافاصله روزه خود را شکسته و افطار کند. همچنین مادران باردار در هر سنی از بارداری باید از گرفتن روزه در روزهای بسیار گرم سال خودداری کنند.
 
این مسئول تصریح کرد: روزه‌داری در سه ماهه دوم و سوم بیش از جنین به ضرر مادر است، زیرا جنین برای رشد خود از مواد ذخیره شده بدن مادر استفاده می‌کند و مادر عمدتا با ضعف مواجه می‌شود.
 
کاظمی در خصوص روزه داری مادران شیرده نیز سن نوزاد را عامل مهمی در این زمینه عنوان کرد و افزود: چنانچه نوزاد هنوز به سن شش ماهگی نرسیده و تنها با شیر مادر تغذیه می‌شود، مادران نباید روزه بگیرند.
 
وی افزود: در این زمان بیشترین ترکیب شیر از چربی است و چنانچه این چربی از محل منابع غذایی تامین نشود، بدن از چربی‌های بدن مادر استفاده می‌کند و در نتیجه شیر مادر ترکیبی که باید را ندارد و نمی‌تواند به درستی نیازهای نوزاد را فراهم کند.
 
کاظمی تصریح کرد: از سن شش ماهگی به بعد که نوزاد در کنار شیرمادر از سایر مواد غذایی استفاده می‌کند، مادر با مشورت پزشک و با احتیاط می‌تواند روزه بگیرد.
 
انتهای پیام/ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار