یزد؛

ثبت ملی چهل بنا و محوطه تاریخی در ابرکوه

چهل بنا و محوطه تاریخی در ابرکوه به ثبت خواهد رسید.

عباس قدیریان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت:با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال 40 بنای تاریخی شهرستان ابرکوه جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور نقشه برداری خواهد شد.  

قدیریان افزود: با تخصیص این اعتبار چندین بنا در بافت تاریخی و سطح شهرستان ابرکوه نقشه برداری خواهد شد که پس از این اقدام پرونده ثبتی آنها نیز تهیه و جهت ثبت به استان ارسال می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه در ادامه افزود: با توجه به ثبت بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه در سال گذشته و در ادامه روند حفاظت از بناهای تاریخی و ارزشمند، تک بناهای شاخص و منحصر به فرد  این بافت تاریخی نیز شناسایی شده که امیدواریم با نقشه برداری، این بناهای باارزش هرچه زودتر به ثبت برسد.

وی در ادامه افزود: تعدادی از بناهای در دست ثبت به محوطه های تاریخی و قلعه های باستانی اختصاص دارد که نام برخی از آنها در شاهنامه ذکر شده است که این موضوع اهمیت و ازرش ثبت آنها را دوچندان می سازد.

 سرو ۴۵۰۰ ساله، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، مسجد جامع ابرکوه، خانه صولت، مناره های نظامیه، آرامگاه عزیزالدین نسفی و خانه آقازاده  از مشهورترین آثار تاریخی شهرستان ابرکوه است.

 ابرکوه یکی از شهرستان های تاریخی استان یزد است.
شهرستان ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی یزد واقع است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار