بهترین زبان انتقال قرآن به نسل نو زبان هنر است/گسترش مبانی اخلاقی موجب کاهش آسیبهای اجتماعی می‌گردد

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور صالحی امیری وزیر ارشادآغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت قاری ممتاز مسابقات بین‌المللی کشور مالزی، حامد علیزاده آغاز شد و بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران حجت‌ السلام والمسلمین محمدرضا حشمتی رییس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: این نمایشگاه از سه بخش محتوایی، پشتیبانی و فروش تشکیل شده است.

وی افزود: شورای سیاستگذاری نمایشگاه شعار قرآن اخلاق و زندگی را ابلاغ کرد و فعالیت ها بر اساس این شعار تبیین شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار سال گذشته بیان کرد: شعار سال گذشته به سوی فهم قرآن بود که با استقبال بسیاری از اندیشمندان حوزه های قرآنی همراه بود. دوستان زیادی براساس فهم قرآن بحث و تبادل نظر داشتند و واژگانی که  برای شعار انتخاب می  کنیم  برای افرادی  که  نمایشگاه  حاضر می شوند الگو خواهد بود.

حجت السلام والمسلمین حشمتی ادامه داد: بسیاری از اندیشمندان علی الخصوص مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی کشور حفظ، تجوید و کتابت را مقدمه‌ای برای فهم بیشتر قرآن است.

وی افزود: این معارف باید تبدیل به گفتمان عمومی شود و آنقدر باید تکرار و  تحقیق شود تا در جامعه جزو واضحات قرار بگیرد.

دبیر بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: زبان انتقال مفاهیم قرآن باید تغییر کند که بهترین زبان به نسل نو زبان هنر است.  اندیشمندان و هنرمندان بسیاری داریم که امیدواریم از خلاقیت علی هنرمندان استفاده کنیم.
 
همچنین در ادامه این مراسم پس از اجرای گروه تواشیح نوجوانان، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درخصوص برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت:قرآن کریم آیینه تمام نمای فضائل اخلاق عملی است. با اخلاق عملی در آموزه های قرآنی و اهل بیت می تواند مولفه های سبک زندگی ایرانی اسلامی جاری باشد. انس با قرآن و مفاهیم اخلاقی سبب جاری شدن جلوه اخلاقی و به کارگیری مفاهیم اخلاقی در جامعه‌ است .
 
وی با اشاره به اینکه فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است افزود: جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد. اگه بنا باشد از آسیبهای اجتماعی رهایی یابیم باید اخلاق را ترویج کنیم. بدون اخلاق جامعه راه به جایی نخواهد برد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه برای نیل به جامعه اخلاق محور قرآنی باید صداقت, شفافیت, پرهیز از تهمت و وعده های دروغین را رواج دهیم تصریح کرد: در جامعه دارای فضیلت شاهد همنوایی جامعه خواهیم بود و خشونت جایی ندارد. عامل اصلی مناقشه دوری از اخلاق است. قرآن در موارد مختلفی به گفتگوی اخلاقی اشاره دارد که لازمه گفتگوی مثبت دینی قبول تساوی حقوق برای تمامی افراد است.

صالحی امیری با بیان اینکه چرا به یکدیگر نگاه قهرآمیز داریم گفت: چرا در عرصه سیاسی تخریب رواج یافته و در عرصه اقتصادی تقلب و فساد رشد کرده؟ همه یک دلیل دارد و آن افول اخلاق است.

وی با بیان اینکه گفتگو باید عادلانه باشد یعنی طرفین برتری نسبت به هم قایل نباشند و به آداب توجه شود اظهار داشت: اما گفتگو علاوه بر گفتن نیازمند شنیدن هم هست. گفتگو تنها محصول عقل جمعی جوامع است. جامعه امروز می‌تواند با گسترش مبانی اخلاقی به کاهش آسیبهای اجتماعی بیانجامد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه سبک زندگی را میتوان در الگوی مصرف فرهنگی علایق اخلاقی هنری دینی جستجو کرد گفت: باید گفتمان سازی با استعانت از قرآن شکل گیرد. این گفتمان باید از سطح باور به عمق باور حرکت کند از شعار به شعور و از سطح خرد به کلان حرکت کند. در چنین جامعه ای به تحقق ارزشها در سطح ملی میرسیم.

صالحی امیری با بیان اینکه وجدان کاری تقویت کار گروه جمعی و منطق گرایی از آثار سبک زندگی قرآنی است افزود: افزایش سرمایه اجتماعی, مشارکت و اعتماد عمومی, اعتماد به نظام و رسانه ها و وحدت محصول سبک زندگی اسلامی است. باید آموزه های قرآنی به طور مستمر در جامعه جاری و ساری باشد. حضور نخبگان دینی، رسانه ها، نهادها و همه و همه کانونهای اخلاق و سبک زندگی هستند بنابراین باید باایجاد نمادسازی اخلاق اسلامی را ترویج کنیم.

وی به شعار نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یعنی قرآن اخلاق و زندگی اشاره کرد و افزود: پیام نمایشگاه قرآن را باید پیام ملی و به گفتمان ملی تبدیل کنیم. قرآن اخلاق و زندگی باید نهادینه شود. باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شد که امیدوارم با درک فرمایشات رهبری و عالمان دینی امسال نمایشگاه قرآن را به خوبی برگزار کنیم.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
ساعت کارنمایشگاه خیلی بدازساعت ۱۰صبح تا۱۱شب بهتربه خاطراین ساعت جدید۶تا۱۲خیلیانمیان مثل من لطف عوض کنید
آخرین اخبار