رحیمی در نشست خبری مطرح کرد؛

کمیته امداد 300 میلیارد جریمه شد/صندوق بیمه عشایر از سال ۸۹ تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است

مدیر کل اداره بهداشت، درمان و تأمین بیمه کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت:صندوق بیمه عشایر از سال 89 تا کنون به تعهدات خود در قبال کمیته امداد عمل نکرده است.

صندوق بیمه عشایر از سال ۸۹ تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفر رحیمی مدیر کل اداره بهداشت، درمان و تأمین بیمه کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری امروز (دوشنبه) اظهار کرد: صندوق بیمه عشایر و روستائیان تا سال ۸۵ بر پایه اساسنامه مصوب مجلس در حال فعالیت بود که در سال ۸۶ با همکاری وزارت رفاه و صندوق بیمه روستائیان اقدام به بیمه  زنان روستایی و عشایر تا سقف ۱۴۰ هزار نفر کرد.

وی ادامه داد: همچنین تصویب شد تا حداقل حقوق و دستمزد شامل یک سوم از سوی کمیته امداد و دو سوم از سوی دولت پرداخت شود.

رحیمی افزود: پرداختی کمیته امداد شامل سرفصل اعتبار دولتی است که به این نهاد تخصیص داده شده بود.

مدیر کل اداره بهداشت، درمان و تأمین بیمه کمیته امداد ادامه داد: از سال 86 معرفی مددجویان به کمیته امداد آغاز شد ولی به دلیل اینکه به سقف 140 هزار نفر نرسید، مردان روستایی نیز به  لیست افزوده شدند اما به علت  به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا، در نتیجه شهر نشین ها هم به این لیست معرفی‌ شدند.

وی با تأکید بر اینکه طبق اساسنامه، صندوق نمی‌تواند شهری‌ها را بیمه کند و در زمان بازنشستگی نسبت به آنها تعهدی داشته باشد، تصریح کرد: از سال‌ 89 تا91 دولت ریالی بابت حق بیمه این افراد به کمیته پرداخت نکرد اما ‌ناگهان در سال 92 اعتباری تزریق کرد که توانستیم حق بیمه سال های 93 و 94 را بابت 140 هزار نفر پرداخت کرده و اشتباه خود را تکرار کنیم چراکه همچنان صندوق تعهدی را پرداخت نکرد و حتی به فوتی‌ها مستمری نداد و از سال 89 به تعهدات خود عمل نکرد.

رحیمی با بیان اینکه از مجموع تعداد معرفی‌شدگان به لیست بیمه، 82 هزار نفر روستایی و مابقی شهری بوده یا همپوشانی بیمه با تأمین اجتماعی داشته‌اند، اضافه کرد: متأسفانه صندوق بیمه روستایی و عشایر نه ‌تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه هم اصل پول و هم سود آن را مطالبه می کند که در مجموع جریمه ای معادل رقم 300 میلیارد از کمیته خواستار است.

مدیر کل اداره بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه اسناد حقوقی ما را تأیید کرده که بر اساس لیست ،پرداخت بیمه و مستمری انجام می‌شود ولی صندوق از مفاد قانون تبعیت نکرده است.

رحیمی با اشاره به اینکه بر اساس مبلغی که در سال 94 و 95 از دولت گرفته شد، تمام حق بیمه‌ها تسویه شد، ادامه داد: بدهی که صندوق از ما می خواهد، درواقع مابه‌التفاوت حساب‌ها  است. 

وی با بیان اینکه بیمه از ما انتظار پرداخت حق بیمه تعداد 140 هزار نفر را دارد، در حالی که از سال 86 تا 95 حق بیمه فوتی‌ها را حساب نکرده و پول بابت مستمری آنان نپرداخته است، افزود:  اگر اساسنامه را تغییر دهند تا برای شهری‌ها نیز  پولی را پرداخت کنیم آن را می پردازیم.

مدیرکل اداره بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد عنوان کرد: بیش از 15 نامه به دفتر و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است اما متأسفانه صندوق بیمه روستایی و عشایر به دنبال مسایل خود بوده و نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در سال 89 موضوع یارانه و بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار از سوی دولت مطرح شد که بسیاری از جامعه هدف کمیته به سمت این بیمه رفتند در نتیجه همپوشانی رخ داد، تصریح کرد: با وجود اینکه اشتباهاتی در سیستم اطلاع‌رسانی ما پیش آمد اما باید پذیرفت که بیش از 30 هزار نفر از افرادی که معرفی شده اند، با بیمه تأمین اجتماعی همپوشانی دارند.

رحیمی در پایان بیان داشت: در حال حاضر تعداد 7 تا 8 هزار نفر فوت‌شده روستایی وجود دارند که باید مستمری به آن ها داده شود و طلب دیگر کمیته از بیمه این است که نه ‌تنها پول کمیته را پرداخت نکرده‌اند بلکه برای 30 هزار نفری که همزمان بیمه تأمین اجتماعی هم داشته‌اند، استعلام لازم صورت نگرفته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار