تدارک ویژه مردم روستا تکه برای ماه رمضان

مردم روستای تکه از توابع بخش مرکزی نهاوند درماه مبارک رمضان در مسجد روستا پذیرایی ویژه ای از میهمانان خدا می کنند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مردم روستای تکه از توابع بخش مرکزی نهاوند با 850 نفر جمعیت در یک منطقه خوش آب و هوا با باغات فراوان میوه قرار دارند که عاشق ماه رمضان هستند و در این ماه تدارک ویژه ای برای پذیرایی از میهمانان خدا در مسجد زیبای روستای می بینند.

 این روستای با صفا که ایمان مردمانش زبانزد خاص و عام در شهرستان نهاوند است آداب و رسوم بخصوصی دارد که در کمتر نقاطی در کشور دیده می شود تعدادی  از آنها آشنا می کنیم.

روستای تکه در 8 کیلومتری جنوب غربی بخش مرکزی نهاوند در منطقه ای خوش آب و هوا در کنار رشته کوهای گرین  و در دشت نهاوند واقع شده که دور تا دور آن را باغ های فراوان میوه و نهرهای پر آب گرفته است.

این روستا  با  850نفر سکنه حلقه اتصال چندین روستا  است و شغل اصلی مردم روستا کشاورزی، باغداری، دامداری، مشاغل دولتی و خدماتی است.

 از تکه در لغت نامه مرحوم دهخدا به معنی ته آب و روستایی درحال تکوین،تکویر و در حال رشد نام برده شده است.

حجت الاسلام حسین گروسی کارشناس مذهبی سرپرست پیشین تبلیغات اسلامی نهاوند در مورد آداب و رسوم بخصوص این روستای فرهنگی و ورزشی در ایام ملی و مذهبی گفت: روستای تکه در بخش مرکزی با تقدیم سه شهید نخبه در عرصه های ورزشی،  بسیج و فرماندهی جنگ و ده ها آزاده ، ایثارگر و جوانان ورزشکار ملی پوش و فعالیت گسترده در عرصه جنگ نرم و فضای مجازی یکی از روستا های پیشرو در انقلاب و دفاع مقدس است.

تدارک ویژه مردم روستا تکه برای ماه رمضان

مردم روستا ولایتمدار و مقید به رعایت مناسبت های ملی و مذهبی هستند
 گروسی گفت: مردم این روستا به شدت ولایتمدار و مقید به رعایت مناسبت های ملی و مذهبی هستند که یکی از بهترین رسومات آنها به پیشواز رفتن ماه مبارک رمضان برپایی نماز جماعت در 3 نوبت جز خوانی قرآن کمک به افراد فقیر و بی بضاعت و ده ها برنامه دیگر  شور و نشاط خواصی را به این روستا می دهند.

سرپرست تبلیغات اسلامی نهاوند بیان کرد: بر اساس رسوم و آئین گرامیداشت پیشواز ازماه مبارک رمضان از یک هفته مانده به شروع ماه مبارک با شستشوی تمامی فرش های مسجد 450 متری و زینبیه 400 متری به صورت دسته جمعی در کنار رودخانه در پایین روستا انجام  می شود.سپس نوبت به قبار روبی مسجد و مرتب کردن کتب و قرآن های کتابخانه و کانون فرهنگی و هنری می رسد.

وی گفت: در این مراسم خانم ها به همراه آقایان یک هفته مانده به ماه مبارک رمضان دست به کار می شوند تا همان طور که خودشان برای تزکیه نفس و پاک کردن روح و جسم شان  به استقبال این ماه می روند  مسجد محل شان نیز تمیز و پاکیزه شود همه مردم چه زن و چه مردم در این کار با همدیگر همکاری می کنند تا این کار به خوبی انجام  گیرد وثوابی از این کار نصیبشان شود.

مردم روستا به استقبال روحانی می روند
گروسی گفت:  هیئت امنای مسجد به همراه جمعی از افراد مسن و جوانان به اداره تبلیغات اسلامی می آیند و در جلسه ای شرکت می کنند و در مورد حضور روحانی در روستا به بحث و تبادل نظر می پردازند .سپس یک روز مانده به شروع ماه مبارک رمضان با مراجعه به این اداره به استقبال روحانی جهت حضور در روستا می آیند و او را به خانه ای که از قبل برایش آماده کرده اند می برند .

وی بیان کرد: بانوان و جوانان و نوجوانان به همراه والدین خود در طی سال و بخصوص ماه مبارک رمضان جلسه قرائت و ختم قرآن بر گزار می کنند این کار در حدود 3 دهه است که انجام می شود و هر سال از سال قبل طرفداران بیشتری پیدا می کند.

سرپرست تبلیغات اسلامی نهاوندگفت: در کنار جلسه های ختم قرآن سیره و زندگی نامه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص ) و چهارده معصوم (س) و احکام دینی به صورت پرسش و پاسخ   که با جواب دادن به آنها جوایزی نیز به بهترین ها اهدا می شود.

در شب 15 رمضان مراسم جشن امام حسن مجتبی (ع) در مسجد برپا است
همچنین سید سعید میری مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد نهاوند در خصوص رسم و رسوم ماه مبارک رمضان در روستای تکه می گوید: در شب پانزدهم این ماه که مصادف با ولات امام حسن مجتبی (ع) است مردم روستا با کمک همدیگر در مسجد مراسم جشنی برپا می کنند تا با این کار در کنار هم دیگر تا از این سفره الهی که در این ماه که ماه مهمانی خداوند متعال است  پهن شده استفاده و ثوابی ببرند پول این جشن را بیشتر مردم وخیران روستا می دهند.

وی  افزود: در شب های قدر که دیگر جایگاه خاص خودش را دارد شب های نوزدهم، ‌‌بیست یکم و بیست سوم  نمازمغرب و عشاء که خوانده می شود وبعد از آن از ساعت ده ونیم یازده شب مراسم احیاء شروع می شود تا سحر ادامه دارد لازم به ذکر است در شب شهادت حضرت علی (ع) خیران ومردم روستا بیش از 1500 نفر از مردم روستا و روستاهای همجوار را افطاری می دهند.

مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: در سال های نه چندان دور  در شب‌های ماه رمضان و به هنگام سحر فردی خوش صدا‌ روی پشت بام خانه خود و یا مسجد اقدام به خواندن دعا و مناجات می‌کرد و این رسم هنوز در روستا برقرار است.

جوانان ورزشکار روستا به یاد 3 شهید در جام رمضان شرکت می کنند
میری گفت: جوانان ورزشکار روستا به میمنت ماه مبارک رمضان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ورزشکار با دو تیم فوتسال در جام رمضان شهرستان و بخش مرکزی شرکت می کنند که سابقه چندین قهرمانی را دارند.

مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد نهاوند گفت: کانون شهدای مسجد امام حسین (ع) این روستا یکی از کانون های فعال در شهرستان و استان است که در این ایام مسابقات مختلف فرهنگی و قرآنی را متناسب با این ایام برگزار می کند وهرسال بهترین ها را بعد از ماه رمضان به اردوی سیاحتی و زیارتی در مشهد مقدس،قم و مرکز استان می فرستد که هزینه آن را خیران می دهند.

وی گفت: در آخر ماه رمضان که همان روز عید سعید فطر است تمامی مردم روستا شب قبل از آن دعای وداع با ماه مبارک رمضان را قرائت می کنند و صبح زود برای برپایی نماز عید و جمع آوری فطریه و سهم امام و کسی که مسئول نگهداری از مسجد است را می دهند و در ادامه به ملاقات خانواده شهدا وخانواده های افراد تازه وفات یافته می روند.

تدارک ویژه مردم روستا تکه برای ماه رمضان

استقبال متفاوت اهالی روستای تکه از ماه مبارک رمضان
مردم روستای تُکه نهاوند هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان مراسم قالی‌شویان مساجد و زینبیه روستا را با حضور زنان و دختران این روستا به مدت ۵ روز انجام می‌دهند و اینگونه خود را برای تشرف به مهمانی خدا آماده می‌کنند.

هر ساله بعد از برگزاری جشن باشکوه نیمه‌شعبان در روستای تکه نهاوند زنان و دختران این روستا قبل از شروع ماه مبارک رمضان بر اساس یک سنت بسیار قدیمی و دیرینه به‌صورت دسته‌جمعی قالی، فرش و موکت‌های مساجد و زینبیه را شست‌وشو می‌دهند و بدینوسیله این اماکن مقدس را برای پذیرایی از مهمانان خدا در ماه مبارک رمضان مهیا می‌کنند.


تدارک ویژه مردم روستا تکه برای ماه رمضان

آماده کردن امکانات رفاهی
عباس سهرابی، مسن‌ترین فرد روستای تکه گفت: در زمان‌های گذشته که آب لوله‌کشی در روستا نبود فرش و قالی‌های مسجد و زینبیه در حاشیه رودخانه پایین‌دست روستا شسته می‌شد ولی امروزه به خاطر جلوگیری از آلودگی رودخانه در میدان مرکزی روستا به نام میدان امام حسین(ع) با کمک تمامی زنان و دختران به مدت 5 روز این مراسم سنتی انجام می‌شود.

وی افزود: بعد از چند روز شست‌وشو فرش، قالی و موکت‌ها و خشک شدن آن‌ها نوبت به غبارروبی و تمیز کردن محیط و در و پنجره مسجد و زینبیه می‌رسد؛ همچنین در این مدت تمامی امکانات رفاهی مسجد و زینبیه تعمیر و برای انجام مراسم و برنامه‌ها آماده می‌شود.

سهرابی گفت: این سنت قدیمی با این شکل و حجم کاری فقط هرساله در روستای تکه شهرستان نهاوند انجام می‌شود به‌طوری‌که زنان مسن‌تر در ابتدا کار را با سلام‌ و صلوات و دعاهای مخصوص شعبان و رمضان آغاز می‌کنند.

وی عنوان کرد: از جمله کارهای زیبایی که در حاشیه این مراسم چند روزه انجام می‌شود دادن نذری و پذیرایی با چای، شربت، میوه و صبحانه توسط افرادی است که بیماری دارند یا نمی‌توانند کمک کنند.

حسین‌مراد نادری، دیگر معتمد روستا، گفت: روستای تُکه با 850 نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی نهاوند از نظر فرهنگی، مذهبی و ورزش در منطقه نهاوند زبانزد خاص و عام است و این هم به خاطر چند کار شاخص است که در این روستا و به همت مردم انجام شده است.

وی افزود: حدود 3 سال پیش اهالی روستای تکه وقتی احساس کردند، مسجد قدیمی روستا کوچک است و جوابگوی نمازگزاران و انجام مراسم‌های مذهبی نیست، شروع به‌ اضافه کردن فضای بیرونی به مسجد جدید به مساحت 800 مترمربع کردند.

نادری بیان کرد: این زمین چند مالک داشت و در بهترین نقطه روستا و در همسایگی مسجد بود؛ اما با پیگیری بزرگان روستا صاحبان زمین، آن را برای توسعه مسجد اهدا کردند. 

نادری اظهار کرد: سنت فرش و قالی‌شویان و همچنین ساخت مسجد روستا با یارانه که در حال تکمیل شدن است به‌عنوان یک نماد و الگوی تعاون و همکاری در این روستا تبدیل‌ شده است.

تدارک ویژه مردم روستا تکه برای ماه رمضان

آبادانی روستا با کمک اهالی
حاج نورمراد پیرزادی، یکی از بزرگان و اعضای شورای سابق روستا، نیز با بیان اینکه در رژیم گذشته به مردم انقلابی تکه ظلم شد و آن‌ها از امکانات ابتدایی محروم بودند، گفت: اهالی تکه بیکار ننشستند و با کمک دولت‌های مختلف بعد از انقلاب کارهای بزرگی کردند. 

وی افزود: برای تهیه آسفالت و زیرسازی کوچه و معابر اهالی روستا با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمک مالی خوبی کردند. آن‌ها برای محل اجتماعات مردم روستا در مناسبت‌های ملی و مذهبی در کنار گلزار شهدا یک سالن به مساحت 600 مترمربع را از محل پرداخت زکات با اعتباری بالغ‌ بر 10 میلیون تومان احداث کردند.

پیرزادی گفت: حمام مخروبه و قدیمی روستا که سال 1360 توسط جهاد سازندگی وقت برای عموم مردم روستا احداث‌ شده بود، تغییر کاربری داده و در آن کانون فرهنگی و هنری، کتابخانه و پایگاه بسیج ساخته شد. 

وی افزود: جدول‌گذاری معابر و جوی‌های آب کشاورزی، ساخت زمین فوتبال و مدرسه جدید، کانال‌کشی مسیر 10 کیلومتری از سراب گاماسیاب برای کشاورزی و لوله‌کشی آب شرب از دیگر اقداماتی بود که مردم با کمک مالی از محل یارانه، زکات و کمک‌های فصلی برای آبادانی روستا انجام داده‌اند.

گزارش: حسین سهرابی

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.