رونمایی از مدل مدیریت پروژه النا اولین مدل بومی ایرانی –اسلامی

مدل مدیریت پروژه النا، نخستین مدل بومی ایرانی –اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیامک حاجی یخچالی دبیر علمی این طرح در مراسمی با حضور مقامات دولتی، مدیران ارشد سازمان‌ها در بیمارستان آتیه با بیان اینکه برای تدوین نظام مدیریت پروژه ایران (رهنمود پروژه النا) ۱۲ سال رفته اظهار کرد: رهنمود پروژه النا برای راهبری و مدیریت پروژه از یک نظام پنج وجهی استفاده می‌کند که هر وجه، از یک منظر، به راهبری و مدیریت پروژه نگاه می‌کند که اصول، مفاهیم، فرآیند‌ها، ابزار‌ها و متناسب سازی از جمله وجه‌های این نظام است.

وی بیان کرد: اصول پایه اصولی هستند که راهبری و مدیریت پروژه بر اساس آن‌ها بنا شده است، در واقع اصول، راهکارهای برتر مرتبط با پروژه هستند که تعیین می‌کنند که پروژه اصالتاً بر اساس رهنمود پروژه النا اجرا می‌شود.

حاجی یخچالی ادامه داد: مفاهیم رهنمود پروژه النا، منظری از راهبری و مدیریت پروژه را توصیف می‌کنند که در مقاطع مختلف در طی دوران حیات پروژه به وسیله فرآیند‌ها بکار گرفته می‌شود و کلیه مفاهیم هشتگانه رهنمود پروژه النا، در کلیه پروژه‌ها صرف‌نظر از اندازه، حوزه کاربرد و بلوغ سازمان باید بکار گرفته شوند.

وی عنوان کرد: فرآیندها، پیشرفت قدم به قدم طی دوران حیات پروژه پیش از شروع، تا بعد از خاتمه پروژه را توصیف می‌کنند و هر فرآیند از مجموعه‌ای از زیر‌فرآیند‌ها تشکیل شده است که مقصد مشخصی را طی دوران حیات پروژه دنبال می‌کنند. فرآیند‌ها یکی از پنج وجه رهنمود پروژه النا می‌باشند.

دبیر علمی طرح النا تاکید کرد: بخش دولتی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، از راه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، نقش موثری را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، طرح‎‌ها و پروژه‌ها در این کشور‌ها همچون چرخهایی برای تحرک ماشین رشد و توسعه اقتصادی -اجتماعی به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: در ایران تلاش‌های ارزنده‌ای در زمینه معرفی و گسترش سیستمهای برنامه ریزی و کنترل پروژه و تا حدودی مدیریت پروژه انجام گرفته است و اکثر کشور‌های دنیا مانند آمریکا، انگلیس، ژاپن و آلمان با توجه به منابع و شرایط مدیریتی و فرهنگی خود از مدل‌های مختلف مدیریت پروژه استفاده می‌کنند.

استادان و متخصصان ایرانی نیز چند سالی است می‌کوشند تا مدل بومی مدیریت پروژه را منطبق با نیازهای کشور طراحی نمایند و مدل بومی مدیریت پروژه النا طی ۱۲ سال تلاش بی وقفه اساتید و کارشناسان ایرانی از جمله دکتر حاجی یخچالی طراحی شده است.

وی گفت: مزیت این مدل نسبت به سایر مدل‌ها این است که مدل بومی النا علاوه بر یک روش اجرایی پروژه، مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت پروژه را پوشش می‌دهد که این مهم در هیچ یک از الگوهای موجود وجود ندارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار