جهانگیر خبر داد

کاهش ۵ تا ۸ درصدی جمعیت کیفری زندان‌ها

رئیس سازمان زندان‌ها از کاهش 5 تا 8 درصدی جمعیت کیفری زندان‌ها خبر داد.

کاهش ۵ تا ۸ درصدی جمعیت کیفری زندان‌هابه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در دیدار با جمعی از بازنشستگان سازمان زندان‌ها اظهار داشت: در ابتدای مدیریت و ساماندهی کاهش جمعیت کیفری هدف گذاری‌های سازمان زندان‌ها و دستگاه‌های مربوطه بر کاهش ۱۰ درصدی جمعیت کیفری بود که در حال حاضر رقمی در حدود ۵ تا ۸ درصد جمعیت زندانیان را کاهش یافته است.

وی افزود: هر عملی که از انسان سر بزند تبدیل به یک پدیده می‌شود، پدیده هایی که هم جنبه نورانی و هم جنبه ظلمانی پیدا می‌کنند که به طبع هر خدمتی که برای خدا و رضای خداوند متعال صورت گیرد یک نوع پدیده روحانی ثبت می‌شود و هرگز زایل نمی‌شود و در قبال کارهای ناشایست انسان ثبت ظلمانی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: تمام کارهایی که شما در طول خدمت به این مردم کرده اید و از نسل خود به جا گذاشته اید اگر در راه خدا و بندگان آن خصوصاً اگر به زندانیان خدمت کردید در پرونده اعمال شما ثبت خواهد شد و به عنوان یک ثبت الهی و نورانی در نسل‌های پس از شما ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: خداوند به کسانی که به بندگان خداوند خدمت کنند عزت می‌بخشد و شما در این سال‌ها در اوج خدمات و زحماتی که متحمل شدید و به افتخار بازنشستگی نائل آمده اید، مصداق این سنت الهی هستید.

وی ادامه داد: از آنجایی که شغل زندانبانی سخت و طاقت فرساست که روح و جسم فرسوده می‌شود، پس ما موظف و مکلف هستیم که نه تنها فرد در هنگام شاغل بودن بلکه پس از بازنشستگی نیز بنا بر ضوابط و مقررات به آنان خدمت رسانی کنیم و خلأ قوانین و مقررات مندرج در قوانین بازنشستگی نباید مانعی خدمت رسانی به اشخاص بازنشسته و خانواده آنان شود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه اظهار داشت: خدمت به بازنشستگان تبلور خدمت به خود است. اگر خدمتی یا کاری برای شما بازنشستگان صورت می‌گیرد هیچ منتی در آن نیست بلکه این خدمت رسانی را از اصلی‌ترین وظایف خود می‌دانیم.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر وضعیت جمعیت کیفری زندان‌ها و پیگیری کاهش این جمعیت نخستین هدف در جهت اجرای سیاست‌های قوه قضاییه بوده و هست متاسفانه این مساله و ضرورت ساماندهی آن، قدرت خدمات رسانی به کارکنان و بازنشستگان را پایین آورده؛ که مسئولان ذی ربط تمام تلاش خود را در جهت کاهش جمعیت کیفری انجام داده اند.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: در ابتدای مدیریت و ساماندهی کاهش جمعیت کیفری هدف گذاری‌های سازمان زندان‌ها و دستگاه‌های مربوطه بر کاهش ۱۰ درصدی جمعیت کیفری بود که با عنایت الهی و همکاری همدیگر توانستیم رقمی در حدود ۵ تا ۸ درصد جمعیت زندانیان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در عرصه هایی مانند اشتغال، حرفه آموزی و برنامه‌های فرهنگی ما دارای توفیقات نسبی خوبی بوده ایم و مسئله اشتغال مددجویان را از سال‌های اول جزء اولویت‌های خود می‌دانیم.

 جهانگیر اظهار داشت: ما برای نخستین بار در زندان‌های کشور علاوه بر بیماری‌های واگیر دار رسیدگی به بیماری‌های غیر واگیردار مددجویان در زندان‌ها را هم در نظر گرفته ایم و به این مسئله رسیدگی و برنامه ریزی می‌کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به وضعیت نیروی انسانی گفت: ما افرادی را در وضعیت استخدامی متفاوت داریم به نحوی که عده ایی به عنوان قرارداد کارگری، شرکتی، حجمی، پیمانی و رسمی استخدام شده اند و در حال خدمات رسانی به مجموعه هستند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه این افراد در بحث نوع خدمات رسانی کاملا در موقعیت شغلی و شرح وظایف ثابتی هستند، اما درآمدهای آنان بر اساس نوع دریافتی تفاوت دارد که برای این همکاران تدابیری اتخاذ شود تا حقوق کارمندان موقت در روند زندگی آنان مشکل ساز نشود. ضمن اینکه برای کارمندان رسمی نیز راهکارهایی صورت گرفته است.

جهانگیر با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی خدمات زندانبانی گفت: در بیرون از زندان درک صحیحی از نحوه نگهداری مددجویان در داخل زندان نیست و همکاران ما در بخش امنیت تمام تلاش خود را از لحاظ جانی و روحی و روانی می‌کنند تا افراد درسطح جامعه بتوانند در کمال امنیت و طیب خاطر به زندگی روزمره خود بپردازند، اما متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی در خصوص این اقدامات انجام نشده و به نحو احسن به افکار عمومی انعکاس داده نشده است.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار بازنشسته در سازمان زندان‌ها داریم، گفت: ما می‌توانیم از پتانسیل این تعداد بازنشسته در بخش‌های مختلف زندان‌ها استفاده کنیم که این پتانسیل در قالب کانون بازنشستگان می‌تواند نمود پیدا کند هرچند متاسفانه امروز کانون بازنشستگان منسجمی برای افراد بازنشسته نداریم که امیدواریم با کمک سازمان زندان‌ها و تشکیل کانون بازنشستگان فعال بتوانیم لبخند رضایت را بر لب این اشخاص ببینیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش پایانی سخنان خود گفت: دانش ضمنی بازنشستگان نقطه قوت در روند اصلاح و تربیت مددجویان سطح کشور است.

وی تصریح کرد: دانش ضمنی یکی از اصلی‌ترین نقاط مثبت در زندگی بازنشستگان است که می‌تواند معتبرترین منبع اعتباری در حل مشکلات باشد به نحوی که یک فرد تحصیل کرده در هر زمینه علمی در بسیاری از موارد نمی‌تواند پاسخگوی مسایلی باشد که یک فرد دارای تجارب مفید در کار به راحتی آن مسئله را رمز گشایی می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار