همدان؛

استفاده از رویدادهای تاریخی در اثر، شجاعت می‌خواهد

نشست رونمایی از کتاب «ما هم هستیم»، جدیدترین نوشته‌ی سید میثم موسویان و جشن امضای کتاب، با حضور منتقدان، فعالان و علاقمندان برگزار شد.

استفاده از رویدادهای تاریخی در اثر، شجاعت می‌خواهد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ نویسنده‌ اثر با بیان اینکه این نخستین اثر مکتوب وی بود که در سال 1385 و بر پایه‌ی یک تجربه شخصی نوشته شد و در جشنواره «سلام بر نصرالله» نیز حایز رتبه شد، افزود: نخستین جایزه‌ی ادبی عمرم بود و بسیار خوشحال بودم و تصور می‌کردم رتبه آوردن در جشنواره یعنی چاپ اثر اما ماهیت و محتوای اثر یک‌سوم اثر حاظر و به شیوه‌ی «من_راوی» نوشته شده بود و هیچ کجا هم آن را چاپ نمی‌کرد.

سیدمیثم موسویان با اشاره به اینکه چند سال پیش این اثر را جهت چاپ به حوزه هنری همدان سپرده بود، گفت: به‌خاطر نیاز اثر به بازنگری پیگیر چاپ آن نشده بودم تا اینکه در سال 95 مرتضی فرجی مثل همیشه با نگاهی باز و منصفانه اثر را بررسی کرد و نکاتی گفت که وضعیت داستان را بسیار متفاوت کرد. به مدد دوستان دگردیسی‌های مختلفی برای اثر اتفاق افتاد و برخلاف اثر اولیه که یک بچه حزب‌اللهی به دنبال رفتن به لبنان و کمک به حزب‌الله است، یک شخصیت غیر حزب‌اللهی است که برای هدف دیگری به لبنان می‌رود و همین مساله، چالش ذهن مخاطب را بیشتر می‌کند.

مدرس کارگاه داستان‌نویسی پیشرفته حوزه هنری استان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در نشست نقد اثر مفصل‌تر درباره آن صحبت خواهد شد، گفت: بسیاری از ما گمان می‌کنیم استفاده از اتفاقات تاریخی، سطح اثر را پایین می‌آورد و خیلی‌ها هم شجاعت استفاده از آن را نداریم اما آقای موسویان یکی از اتفاقات بزرگ معاصر را دستمایه قرار داد و داستان او از سه زاویه دید درحال روایت است که در کنار آن رویداد تاریخی، شخصیت اثر دچار تحول می‌شود.

مرتضی فرجی با اشاره به اینکه دسته‌بندی‌های روایی داستان متفاوت است گفت: یک نوع روایت آن است که احساسات مخاطب را همان لحظه برانگیخته می‌کند اما نوع دیگری هم هست که از مجرای فهم مخاطب وارد شده و مسایلی را به شما القا می‌کند؛ به شکل ساده‌تر، یک داستان در شما صمیمیت ایجاد می‌کند اما داستان دیگر در شما فاصله ایجاد می‌کند و باعث می‌شود برگردید و ببینید چه اتفاقی در داستان یا در زندگی خصوصی‌تان می‌افتد.

نویسنده مجموعه داستان «ماندن» با اشاره به اینکه اثر موسویان جزو دسته دوم روایت‌ها قرار دارد تاکید کرد: در این نوع روایت ممکن است مخاطب دچار کسالت شود اما در این داستان با تغییر در زاویه دید مواجه هستیم، دوم اینکه تصاویر مختلف در اثر داریم، نوع فضایی که نویسنده برای ما می‌سازد و اینکه داستان نگاه رو به جلو دارد و باعث می‌شود خوش‌خوان شود.

فرجی ادامه داد: قهرمان داستان به همراه تحولی که در جهان بیرون روی می‌دهد، برمبنای آن اتفاقاتی درونی برایش روی می‌دهد این تغییر درونی شخصیت اصلی داستان، اتفاق خوب اثر است و داستان اینطور نیست که از صفر شروع شود و به صفر هم تمام شود.

وی با اشاره به نثر خوب داستان هم گفت: نویسنده از قابلیت‌های زبان استفاده کرده تا افکارِ شخصیت‌ها، خصوصا قهرمان را در داستان بیاورد، بعضی جاها هم حالت انتزاعی پیدا کرده که به پیش‌برد داستان کمک می‌کند.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان نیز با اشاره به اینکه این اثر چهارمین اثر مکتوب موسویان در زمینه رمان است اظهار داشت: با اینکه این اثر نخستین اثر مکتوب موسویان به حساب می‌آید اما با رمان‌های قبلی او متفاوت است؛ در آثار قبلی‌اش روایتگری متکثری دارد و از اغلب زوایای دید در آن استفاده شده اما در رمان ماهم هستیم، سه فضای مجزا و مشخص داریم.

تیمور آقامحمدی تاکید کرد: وقتی چند فضای مختلف در اثر داریم، اگر باهم مرتبط نباشند، داستان منفک است اما شگرد نویسنده در این اثر، آن بوده که ارتباط بخش‌های سه‌گانه را با هم برقرار کرده و حتی در جایی به همدیگر می‌رسند، یعنی سه فضای مختلف داریم که حرکت می‌کنند، جاهایی هم‌پوشانی دارند و در جاهایی هم کنار هم قرار می‌گیرند و این باعث انسجام اثر شده است.

وی گفت: این اثر را در کارنامه موسویان متفاوت می‌بینم به دلیل زبان معمولی‌اش؛ به بازی‌های زبانی و به تشخص زبانی روی نمی‌آوردتا قصه‌ی خودش را بگوید؛ به اندازه‌ی انتقال معنا و روایتگری بهره می‌برد و بیشتر از آن توجهی به زبان نمی‌کند، برخوردی املا متعارف با زبان دارد و سعی می‌کند قصه‌اش را روایت کند.

این مدرس خانه رمان ادامه داد: این اثر متفاوت است، به این دلیل که روایتگری ساده و سرراست دارد، ماجراهای پیچیده‌ای نداردو همه‌چیز کارکرد مشخص و به دور از ابهام دارد، برخلاف دو رمان بزرگسال قبلی؛ در انها گاهی اطلاعات بیشتر از آنچه مورد نیاز بود استفاده می‌شد اما در این اثر با اینکه فضاها مختلف است اما اطلاعات به نظر می‌رسد به قاعده است.

وی با اشاره به اینکه موسویان از تجارب شخصی‌اش خصوصا در زمینه روانشناسی در اثر استفاده کرده وشخصیت‌هایی خلق کرده که اطلاعات روانشناختی در آن رعایت شده گفت: اما با همه‌ی اسنها احساس می‌شود این اثر نخستین مجلد از یک کتاب چند جلدی است و قابلیت تبدیل‌شدن به یک سه‌گانه را دارد.

در پایان نشست همچنین از برگزیدگان کارگاه داستان پیشرفته حوزه هنری استان همدان تقدیر شد.

گفتنی است، رمان «ماهم هستیم» پنجاه و یکمین اثر مکتوب حوزه هنری استان و دومین اثر مکتوب بزرگسال است که توسط واحد آفرینش‌های ادبی به زیور چاپ آراسته شده است. این کتاب، که آماده‌سازی آن در حوزه هنری استان انجام و با قیمت 20هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است؛ به قلم سیدمیثم موسویان، در 196 صفحه، روایتی متفاوت را از تلاش برای نجات سرزمین‌های اشغالی بازگو می‌کند. «ما هم هستیم»، در 1100 نسخه با طراحی جلد آتنا لوینی و صفحه‌آرایی خلیل‌ا... بیک‌محمدی، در هفده فصل، داستان جوانی را بازگو می‌کند که برای دیدن مجدد شهید همدانی به لبنان سفر می‌کند و در این راه، مسیری متفاوت از آنچه که معمولِ زندگی‌اش است را انتخاب می‌کند.

انتهای پیام/ ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار