برچسب خجالتی بودن به کودکتان نچسبانید

گفتن جمله(خجالت می کشد)به کودک در نزد دیگران باعث گوشه گیری بیشتر او می شود.

فرید توکلیان روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد:رفتار والدین در برخورد با کودک خجالتی بسیار مهم است و در جمع دیگران هرگز نباید برچسب خجالتی بودن به کودک زده شود.

وی ادامه داد:این رفتار باعث گوشه گیری بیشتر کودک می شود از این رو بهتر است در هنگام خجالت کشیدن در میان  اطرافیان انتظار خود را در آن شریط به کودک گوشزد کنید مثلا به فرزندتان بگویید که فلانی دوست دارد تو را بغل کند و ببوسد، تو هم او را ببوس.

توکلیان اضافه کرد:والدین باید بدانند که هرگز نباید کودک را مجبور به آشنایی با محیط جدید و دیگران کنند و اجازه دهند خودش به آرامی این روند را طی کند، حتی ممکن است آشنا شدن کودک با شرایط جدید مانند رفتن به مهدکودک و پذیرفتن وظایف خود، یک ماه طول بکشد.

این روانشناس تصریح کرد:هیچ گاه نباید به کودک جمله(خجالت نکش) گفته شود زیرا موجب تشدید این رفتار می شود همچنین اجبار به برقراری ارتباط با دیگران موجب پناه گیری بیشتر وی به درون خودش است و باعث شده تا او در کسب مهارت های اجتماعی دچار مشکل شود.

توکلیان در پایان یادآور شد: وقتی برچسب خجالتی یا غیر اجتماعی بودن به کودک زده می شود به تدریج او با خودش فکر می کند که واقعأ خجالتی و غیر اجتماعی است و این رفتار در کودک به مرور زمان تشدید می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار