رییس سازمان نظام پزشکی کشور هشدار داد؛

تبلیغات ماهواره‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی کذب است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تکذیب تبلیغات ماهواره‌ای و رسانه‌های مجازی در خصوص فروش محصولات با منشاء سلول‌های بنیادی، از حذف شارلاتان‌بازی‌ها و نگاه‌های افراطی در این حوزه خبر داد.

در مارکتینگ‌ها به دنبال درمان با سلول‌های بنیادی نباشید
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور در نخستین گنگره سراسری کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی هسته‌ای، با انتقاد از ایجاد برخی بازارهای کاذب در حوزه‌های درمانی اظهار کرد: اخیرا برخی پزشک‌نماها در شبکه‌های ماهواره‌ای یا فضا‌های مجازی از درمان‌های فوری بیماری‌ها با سلولهای بنیادی صحبت می‌کنند و یا این شبکه‌ها مملو از تبلیغات کذب در زمینه تولید محصولات یا کرم‌هایی حاوی سلول‌های بنیادی و با قدرت درمان بالا شده است.  
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر در هیچ کجای جهان چنین روش‌های درمانی نه تنها به نتیجه قطعی نرسیده بلکه هیچ مقاله معتبر علمی نیز در خصوص محصولات حاوی سلول‌های بنیادی که ذره‌ای صحت این موضوع را بیان کند وجود ندارد، در حالیکه باید در حوزه علم سلول‌های بنیادی به روشها و شواهد متقن توجه شود نه اینکه درمان با این سلول‌ها را در مارکتینگ‌های کاملا کاذب جستجو کرد.  
 
رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: از سوی دیگر نگاه افراط گرایانه و نگاه تفریطی در استفاده از علم سلول‌های بنیادی در پزشکی به شدت مخرب است، زیرا گاهی با نگاه تفریطی مانع از رشد این علم برای درمان بیماری‌ها می‌شویم و در جای دیگر استفاده یا دیدگاه‌های افراطی به آن به ویژه در برخی از رشته‌های پزشکی مشکلات اساسی را ایجاد می‌کند.  
 
وی با بیان اینکه در بحث دانش پزشکی در لبه مرزهای دانش حرکت می‌کنیم، افزود: یکی از این مرز‌های دانش سلولهای بنیادی است که امروز به عنوان کاری نهادینه‌ در عرصه ارائه خدمات درمانی، از جایگاه خاصی برخوردار است به گونه‌ای که در این حوزه به خودباوری رسیده و باید حفظش کنیم.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: باید در حوزه سلول‌های بنیادی در عرصه پزشکی بتوانیم به تجاری سازی و احقاق اقتصاد مقاوتی دست یابیم و در مسیر درست آن گام برداریم و به خوبی راه را بشناسیم، زیرا این مهم در حوزه سلامت می‌تواند کمک شایانی برای درمان بیماری‌های صعب العلاج می‌کند و اصولا یکی از مهمترین اهداف فناوری سلول‌های بنیادی، درمان چنین بیماری‌هایی است.

وی بیان کرد: امروزه بواسطه علم سلول‌های بنیادی دریچه جدیدی در حوزه مغز و اعصاب باز شده و از این غافله جهانی عقب نمانده‌ایم و در زمینه درمان برخی بیماری‌های شایع این حوزه همچون پارکینسون، تومور‌های مغزی و حتی آلزایمر به واسطه بهره مندی از سلول‌های بنیادی در کشور در حال انجام است.

 زالی یادآور شد: سلول‌های مغزی قابل تکثیر نیستند بنابراین امروزه می‌توان با کمک سلول‌های بنیادی ترمیم و بازسازی این سلول‌ها در یکی از مهمترین استراتژی‌های تحقیقاتی و درمانی این حوزه قرار ‌می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار