مهاباد؛

بوی نامطبوع بدن قسمت های مختلف بدن را جدی بگیرید.

نامطبوع بودن بوی بدن همیشه به دلیل تعریق یا خوردن مواد غذایی تند مانند سیر یا پیاز نیست بلکه در برخی موارد نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناکی است و شناسایی هرچه سریع تر آن می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،دکتر آقا زاده متخصص بیماریهای داخلی در این زمینه می گوید: یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک در عصر حاضر بیماری دیابت است و یکی از نشانه‌های این بیماری، تنفس بدبو یا تغییر در تنفس است. در برخی موارد به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع یک، وقتی میزان انسولین بدن کم ‌شود بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به شکستن اسیدهای چرب موجود در بافت‌های مختلف بدن می‌کند و این باعث می‌شود تا نوعی ماده شیمیایی به نام کتون در بدن تولید شود که بدبو شدن تنفس را در پی دارد.

وی گفت، اثرات این عارضه که اصطلاحا به آن DKA گفته می شودمی‌تواند بسیار شدید باشد و شامل خستگی، تاری دید، از دست دادن وزن، اشکال در تنفس، شکم درد، خشکی دهان و سردرد است .معمولاً افراد مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر ازافراد مبتلا به دیابت نوع دو دچار تنفس بد بو می‌شوند.

این پزشک متخصص ادامه داد: در تمامی این موارد فرد باید به متخصص مراجعه کند.

وی یکی دیگر از عوامل نامطبوع بودن بوی بدن را بوی بدپااعلام واضافه کرد این عارضه تنها به دلیل پوشیدن کفش ورزشی یا استفاده ازجوراب‌های نشسته و استحمام دیربه دیر نیست بلکه می‌تواند به دلیل وجود انواع قارچ و باکتری در بدن باشد.

فرد دچار مشکل ، با بررسی انگشتان خود می‌تواند بیماری اش را تشخیص دهد. اگر فرد در انگشتان خود متوجه قرمزی، تورم و التهاب شد، به احتمال زیاد دچار عفونت‌های قارچی و باکتریایی شده است.در این موارد پزشک استفاده از دارو و کرم‌های موضعی برای درمان عفونت باکتریایی را تجویز می کند. در کنار آن شست وشو و خشک کردن پا، استفاده از جوراب‌های آنتی باکتریال، پوشیدن کفش‌های مناسب و دارای منافذ تبادل هوای کافی، خودداری از پوشیدن کفش به مدت طولانی و پرهیز از راه رفتن بدون پاپوش روی سطوح مرطوب، از بازگشت بیماری جلوگیری می کند.

دکترآقا زاده ادامه داد: مدفوع بدبویکی دیگر از عوامل است که نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز توسط روده‌ها وبدن فرد است و یک مشکل نسبتاً شایع بین بیش از ۶۵ درصد از مردم جهان است، در این حالت لاکتوز قند موجود در محصولات لبنی به دلیل نبود نوعی آنزیم در بدن برخی افراد مشکلات گوارشی نظیر دل درد و دل پیچه، اسهال، استفراغ می شود.

به گفته این متخصص بوی تند ادرار هم یکی از علایم این بیماری است که

بین زنان شایع‌تر از مردان است در این حالت درمان نکردن به موقع می‌تواند به مشکلات کلیوی، نازایی و بروز بسیاری از مشکلات دیگر منجر شود.

در این زمینه توصیه می شود بوی بد دهان را هم جدی بگیرید چون بوی بد دهان می‌تواند از نشانه های ابتلابه بیماری آپنه تنفسی خواب باشد، این بیماری در صورت عدم درمان به کاهش تمرکز فرد در زمان بیداری، چاقی، حمله قلبی و حتی سکته مغزی منجر می شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.