در نشست خبری روز جهانی ام اس مطرح شد؛

نیاز کشور به ۵۰ کلینیک جامع ویژه بیماران ام اس

نایب رئیس انجمن ام اس گفت: اکنون کشور ۴ کلینیک جامع برای بیماران ام اس دارد که در ایران نیازمند ۵۰ کلینیک هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی صحراییان نایب رییس انجمن ام اس صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ام اس درباره این بیماری اظهار داشت: بیماری ام اس مزمن است که درمان قطعی ندارد. 
 
وی با بیان اینکه طب سنتی هیچ راه درمانی برای ام اس ندارد، گفت: این بیماری حملات عصبی دارد که در یک زمانی فرد بیمار خوب است و در یک زمان دیگر دچار حمله عصبی می‌شود.

نایب رییس انجمن ام اس عنوان کرد: از ۱۵ سال گذشته چندین بار مطرح شده بود که بیماری ام‌اس درمان قطعی ندارد، ولی کلاهبرداری در این خصوص متأسفانه در سالیان گذشته صورت گرفته است و از بیماران پول‌هایی اخذ شده است.

وی اظهار کرد: داروی بیماری ام اس باعث درمان قطعی این عارضه نمی‌شود بلکه علائم را بهتر می‌کند.

صحرائیان تأکید کرد: بیش از ۲ هزار گروه تحقیقاتی در دنیا در مورد این بیماری در حال تحقیق و پژوهش هستند و تا به امروز نتایج نسبتاً قابل قبولی دست یافته‌اند، اما علت شیوع این بیماری هنوز بر همگان ثابت نشده است.

وی تصریح کرد: در حدود ۲۰ سال پیش تنها ۲ دارو برای کنترل ام‌اس وجود داشت ولی امروزه ۷ داروی جدید برای این بیماری در کشور وجود دارد که مورد تأیید مجامع بین‌المللی پزشکی محسوب می‌شود و کنترل این بیماری را از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد رسانده است.

نایب رئیس انجمن ام اس اظهار داشت: بیماران ام‌اسی نیاز به نظام مراقبتی دارند تا از نظر توانبخشی جسمی، جنسی و روحی و همچنین عاطفی مورد حمایت و بازسازی قرار بگیرند که متأسفانه کشورمان در این حیطه دچار مشکلاتی است.

وی با بیان اینکه بیماران ام‌اسی در همه زمان دسترسی به پزشک متخصص و معالج خود ندارند، افزود: با حمایت دولت ۴ کلینیک جامع ویژه بیماران ام‌اسی ساخته شده است، اما بطور کلی کشور نیازمند ۵۰ عدد کلینیک است.

صحرائیان بیان کرد: ایجاد نظام مراقبتی از بیماران ام‌اس و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در حال ساماندهی است که داروهای جدید امروز تحت پوشش بیمه قرار گرفته و این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: پیشگیری از بیماری ام‌اس در حال حاضر وجود ندارد، اما راه‌هایی است که بتوان از ناتوانی بیماران جلوگیری کرد که در این زمینه ورزش مداوم، رژیم غذایی کم چرب و خوردن میوه و سبزیجات از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از ناتوانی بیماران ام‌اسی محسوب می‌شود.

نایب رئیس انجمن ام اس تأکید کرد: ویتامین D به عنوان یکی از فاکتو‌رهایی است که کمبو‌د آن سبب شیوع بیماری ام‌اس در بین افراد شده، اما این مسئله به طور کامل در همه افراد صدق نمی‌کند، زیرا برخی بیماران مبتلا به ام‌اس از کمبود ویتامین D برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه هر فرد به ۲ هزار واحد ویتامین D نیازمند است، افزود: متأسفانه امروز در کشور بیماری‌های غیرواگیر روند رو به افزایشی نسبت به بیماری‌های واگیر و عفونی برخوردار است که شیوع بیشتری در کشور نسبت به منطقه دارد و متأسفانه در سال‌های اخیر شیب منحنی آن افزایش یافته است.

صحرائیان گفت: بیماری ام‌اس در کشورهای عراق، امارات و کویت شیوع رو به افزایشی داشته است و در ایران به از‌ای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲۰ نفر دچار بیماری ام‌اس هستند.

هزینه‌های بالای درمان بیماری ام‌اس
در ادامه مراسم محمدرضا معتمد رئیس کمیته علمی انجمن ام اس گفت: انجمن ام‌اس در حدود ۲۰ سال تشکیل شده است و یکی از موفق‌ترین تشکل‌های حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حدود ۶۰ هزار نفر بیمار مبتلا به ام‌اس در کشور شناخته شده‌اند که متأسفانه این بیماری هزینه‌های زیادی را در حوزه سلامت تحمیل کرده و بیماران به طور ناگهانی علائم این عارضه را متوجه می‌شوند.

رئیس کمیته علمی انجمن ام اس اظهار داشت: بیماری ام‌اس به طور کلی درمان قطعی ندارد و اختلالات رفتاری و عملکردی توسط این بیماری در افراد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: سالی ۳ بار سمپوزیوم برگزار می‌شود که در آن آموزش‌های اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی به بیماران و خانواده‌های آنها داده می‌شود.

معتمد عنوان کرد: یکی از کارهای مهم انجمن به روزرسانی اطلاعات پزشکان در حوزه بیماران ام‌اس است و متأسفانه در کشور شیوع این بیماری افزایش داشته است.

وی یادآور شد: کشورهایی که به خط استوا نزدیک‌تر هستند کم‌تر دچار این بیماری می‌شوند که شیوع بیماری ام‌اس در کشورهای اسکاندیناوی بیشتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار