رئیس اتاق بازرگانی ایران؛

نگاه به حصول درآمدهای مقطعی، سیاست کشور را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند

شافعی گفت: تا زمانیکه هدف دولت‌ها حصول درآمدهای مقطعی، کوتاه مدت و خرج آنها در مواردی نامطمئن باشد، این نگاه درآمدی سیاست‌گذاری ، کشور را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند.

نگاه به حصول درآمدهای مقطعی سیاست کشور را به سرمنزل مقصود نخواهد رساندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلام حسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن قدردانی از ملت قهرمان و رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد: هیأت های نظارت شورای نگهبان زحمات بسیاری کشیدند که این امر قابل ستایش بوده است.

شافعی با اشاره به تلاش ها و اقدامات مثبتی که در گذشته توسط دولت یازدهم انجام گرفت، افزود: با آگاهی از نقایص و نقاط ضعف حاکم بر فضای کسب و کار خواستار تلاش های بیشتر و اصلاحات در  برخی حوزه ها هستیم که در فرصتی دیگر به آنها پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: شایان ذکر است که تمامی این اقدامات تنها در صورت برخورداری از یک نقشه راه برای رشد و توسعه اقتصادی کشور می تواند ثمربخش باشد، بنابراین احتمام جدی به تدوین یک سند استراتژی منسجم توسعه اقتصادی را تلقی می‌کند و در این راستا اتاق ایران پیشنهادهای خود را تقدیم خواهد کرد و آماده استفاده از تمام ظرفیت های خود در کنار دولت وقت به منظور توسعه اقتصاد کشور است.

شافعی تصریح کرد: تا زمانیکه هدف دولت‌ها حصول درآمدهای مقطعی، کوتاه مدت و خرج آنها در مواردی نامطمئن باشد، این نگاه درآمدی سیاست گذاری کشور را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: رئیس جمهوری اقتصاد و اشتغال ایران این روزها در عرصه اعتماد به نفس، عقلانیت، اندیشه و عمل شاهد تحولات جدیدی است و این موضوع ما را به یاد روزهای اول انقلاب و دوران جنگ تحمیلی می برد، ایامی که علی‌رغم هجمه های تمامی جهان و ضعف بنیادهای واقعی تولیدی و درآمد حاصل از نفت ملت ما را به پشتوانه همین همدلی‌ها و ایثارها در جنگی نابرابر به پیروزی رساند.

توسعه بدون خدمات و همیاری یکایک افراد این مرز و بوم به راحتی امکان پذیر نیست

شافعی اذعان داشت: در حال حاضر اقتصاد و اجتماع ایران هم اکنون در راه بازنگری دوباره خویشتن است تا ببیند چگونه می توان عزم ملی را جهت بهسازی وضع موجود به کار بسته و جامعه را به سمت تعالی ملی رهنمود سازد، لذا واضح است هر اقتصاد و اجتماعی که بر پایه حصول ارزشها و پیش فرض های خود بنا نهاده شده، به سادگی نمی تواند نتایج آن را با نتایج سایر کشورها مقایسه کند و باز از آنها الگوبرداری کند.

به گفته وی از سوی دیگر هیچ عامل یگانه ای را نمی توان مانع جامعه دانست همانگونه که هیچ استراتژی و سیاست واحدی نمی تواند به تنهایی سیر ایجاد توسعه را راه بیندازد بنابراین معتقدیم توسعه اقتصادی و غلبه بر مشکلات فعلی امری اتفاقی نبوده به همین منظور این امر نیازمند تدوین سیاست های واقع بینانه و راهبردی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: توسعه بدون خدمات، اراده، تعهد، همدلی و همیاری یکایک افراد این مرز و بوم به راحتی امکان پذیر نیست بنابراین همه ایرانیان آزاداندیش خواستار احیا، عظمت و اقتدار میهن خویش هستند و برای این مسئله باید چاره اندیشی کنیم.

شافعی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی سیاسی و اجتماعی حاضر و تنش‌های بین المللی لازم است راهکارهای نوینی برای غلبه بر مشکلات چاره جویی گردد، افزود: نباید از ارائه نظر باز بایستیم و اجازه ندهید که جامعه از این نعمت محروم شود گرچه غایت اکتشاف هایمان رسیدن به همان جایی باشد که از آن آغاز کرده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نتیجه بی برنامگی ها و ناآرامی در کاهش باربری اقتصاد عنوان کرد: رکود و بیکاری دو پارامتر بحران ساز اقتصادی در دهه گذشته دیده شده و از سوی دیگر شاهد رشد نگرانی های اجتماعی، امنیت شغلی و کاهش امید به زندگی بوده ایم و برآیند این حرکات تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش هزینه ها بوده است.

شافعی وی با بیان اینکه در انتخاب بین رضایت و مصلحت مردم باید به نقطه مطلوب دست یافت، افزود: رئیس جمهور باید برنامه های توسعه ای را جستجو کند و بیشتر به دنبال جلب رضایت توده یا گروه های خاص باشد حال آنکه ممکن است منافع کوتاه مدت توده مردم، تأمین کننده نیازهای میان مدت و بلند مدت آنها نباشد، لذا شایان ذکر است که در این نمونه تلاش های زیادی انجام شده اما هنوز نیازمند توجه بیشتری است.

وی اظهار داشت: گاهی تصور می شود هرگاه فرآیند توسعه آغاز گردد بدون وقفه به راه خود ادامه می دهند اما لزوماً این گونه نیست و آنچه در ارتباط با خصوصی سازی و سرمایه گذاری نه تنها در ایران بلکه در هر کشوری مهم است، ایجاد بستر مناسب و نظام انگیزشی مرتبط بر آن برای صاحبان عرصه اندیشه و عمل است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: لازم است کارآفرینی و ارزش بخشی به تولید و خلاقیت نه تنها در نوشتارها و گفتارها به عنوان ارزش تلقی شود بلکه در عمل نیز باید به ایجاد مکانیزم هایی به تهیج و توسعه روی آورد، علاوه بر این موضوع انقلاب صنعتی تنها قدم اول حرکت بود که با تغییر در اندیشه ها رفتارها و چارچوب ساختار و سازمان ها به تحریک نبوغ انسانی پرداخت و نه به عنوان ابزار رشد، بلکه محور توسعه قلمداد کرد.

شافعی تصریح کرد: درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور این است که وضعیت مذکور را به سبب بهره‌وری و در خدمت اهداف بلند مدت توسعه کشور سوق دهد.

وی گفت: نگاهی کلان و استراتژیک به کاهش موانع تولید و صادرات، بهبود واقعی محیط کسب و کار نشان می دهد که این امر تا چه میزان می تواند عرصه توسعه اقتصادی را خاشاک زراعی نماید لذا دستور دهید تا این راه هموارتر شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، آینده از آن کسانی است که امکانات را پیش از آنکه آشکار شود می بینند و بیش از دیگران به عمل درست اقدام کرده اند.

شافعی در پایان ضمن تبریک مجدد ریاست جمهوری و ملت ایران، بیان کرد: امیدواریم با کمک گرفتن از خود مردم بتوانید پاسخ مناسب برای این مسائل را پیدا کنید و عشق و امید را به ملت بزرگ ایران بدهید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار