لایحه کناره‌گیری امپراتور ژاپن از سوی دولت این کشور تصویب شد

هیئت دولت ژاپن برای نخستین بار طی دو قرن گذشته، لایحه کناره‌گیری امپراتور این کشور را تصویب کرد و قرار است آن را برای پارلمان ارسال کند.

لایحه کناره‌گیری امپراتور ژاپن از سوی دولت این کشور تصویب شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، هیئت دولت ژاپن لایحه کناره‌گیری امپراتور «آکی‌هیتو» را تصویب کرد. این لایحه تنها شامل ماده مربوط به کناره‌گیری آکی‌هیتو است و مجوز استفاده آن در آینده داده نشده است.

وزیر مسئول امور کابینه ژاپن گفته است که این لایحه به امضای شینزو آبه، نخست‌وزیر، رسیده و فورا به پارلمان ژاپن ارسال خواهد شد و انتظار می‌رود پارلمان ژاپن آن را به سرعت بررسی کند و به آن رای مثبت بدهد.

طبق این لایحه، قانون کناره‌گیری امپراتور آکی‌هیتو سه سال اعتبار دارد و او می‌تواند ظرف این مدت از مقام خود استعفا بدهد. 

در همین حال، برخی منابع نزدیک به دربار گفته‌اند انتظار می‌رود امپراتور آکی‌هیتو تا پایان سال آینده میلادی استعفای خود را اعلام کند.

بر اساس سنت متداول در ژاپن، امپراتور تا پایان عمر این سمت را حفظ می‌کند و این نخستین بار در 200 سال اخیر است که یکی از امپراتوران ژاپن از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

آکی‌هیتو، که ۸۳ ساله است، سال گذشته در یک سخنرانی کم سابقه تلویزیونی از لزوم توانایی جسمی کافی برای ایفای وظایف امپراتور سخن گفت که به ابراز تمایل او به کناره‌گیری به خاطر بیماری و کهولت سن تعبیر شد. 

در حال حاضر، شاهزاده «ناروهیتو»، ولیعهد، تنها یک فرزند دختر دارد و پس از او، برادرش، «آکیشینو» وارث قانونی تاج و تخت محسوب می‌شود. شاهزاده آکیشینو هم دو دختر و فقط یک فرزند پسر دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار