وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به این موارد می‌پردازیم.

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خرید ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از شرکت‌های داخلی، هشدار درباره استفاده از داروهای دوپینگ و هورمون رشد در باشگاه‌های بدنسازی، واکنش وزارت بهداشت به کاهش مرخصی مردان، کاهش ۳۵ درصدی هزینه ارزی تجهیزات پزشکی در سال، ارائه خدمات الکترونیکی از سوی 590 بیمارستان، روی کاغذ ماندن تحريم هاى ترامپ در تجهيزات پزشكى از جمله عناوین برخی اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بوده‌اند.
 
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشکی در جمع خبرنگاران در نمایشگاه بین‌المللی تهران با اشاره به دستاورد‌ها و تولیدات شرکت‌های داخلی اظهار داشت: وزارت بهداشت مسئله اقتصاد مقاومتی را با طرح تحول نظام سلامت مد نظر قرار داده و کارهای دیگر را به خوبی در کشور اجرا کرده است و در این راستا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های داخلی خریداری کرده است.

رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در پنجمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: متاسفانه در گذشته حدود ۹۵ درصد از مکمل‌های ورزشی، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، اما اکنون با سازماندهی که در این زمینه صورت گرفته، سعی می‌کنیم که این مبحث هدفمند و نظام‌مند باشد و از ورود مکمل‌های قاچاق تا حد امکان جلوگیری به عمل آوریم.
 
وی با بیان اینکه تنها جایی که نگران آن هستیم، استفاده از مکمل‌های رژیمی و غذایی غیرمجاز در باشگاه‌های ورزشی و در برخی از مواقع داروهایی است که به صورت دوپینگ و هورمون رشد در باشگاه‌ها استفاده می‌شود، افزود: امیدوارم با همکاری وزارت ورزش و جوانان بتوانیم با این مشکل نیز مقابله کنیم و مانع ورود این نوع مکمل‌های (غیر مجاز) در باشگاه‌های ورزشی به ویژه در باشگاه‌های بدنسازی شویم.
 
ایرج حریرچی در نشست خبری خود با رسانه‌ها درباره چرایی کاهش مرخصی مردان در زمان تولد فرزند اظهار داشت: معتقدیم تسهیلات به مردان در زمان‌هایی از جمله زایمان بسیار اهمیت دارد و نقش مردان در این مواقع باید بسیار پررنگ شود.
 
وی ادامه داد: مسلما باید مردان در زمان تولد فرزندشان بتوانند نزد همسر و خانواده باشند، ولی اینکه آیا مرخصی دو هفته‌ای برای مردان در زمان تولد فرزند که توسط مجلس کاهش یافته است قانون بوده یا پیشنهاد اطلاع ندارم.
 
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه تجهیزاتپزشکی، دندان‌پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی (ایران‌هلث) گفت: انتظار شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت حمایت‌های بیشتر معقول است، ولی در عین حال امکانات دولتی محدود بوده در راستای حمایت‌های وزارت بهداشت از شرکت‌های دانش بنیان حدود ۲ هزار میلیارد تومان بازار خرید برای این شرکت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است.

وی افزود: واردات تجهیزات پزشکی متغیر بوده و در سال‌های گذشته رقم این واردات بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار بوده است. از طرفی هزینه ارزی که صرف واردات و تجهیزات پزشکی در سال ۹۵ شده کاهش ۳۵ درصدی داشته است.
 
سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از امضای الکترونیک مطمئن با اشاره به اینکه باید در جهت ارتقاء خدمات سلامت و احترام به ارائه دهندگان آن و مطالبه حقوق شهروندان ایرانی اقدام کنیم، اظهار داشت: یکی از افتخارات وزارت بهداشت این است که در منطقه حرفهایی در مورد سلامت الکترونیک و بکارگیری فناوری اطلاعات در این عرصه برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: در مجموع 3 میلیون خدمت به مردم ارائه شد اما اکنون در سراسر کشور مشابه کارنامه ای که در طرح تحول سلامت داریم، 590 بیمارستان یعنی صد در صد بیمارستان ها مرتبط با خدمات الکترونیک هستند و 40 هزار واحد به مرکز تبادل اطلاعات سلامت متصل شده اند و 48 میلیون خدمت سلامت هم تجمیع شده است که کار بزرگی در این عرصه محسوب می شود.
 
مديركل نظارت بر ملزومات و تجهيزات پزشكى سازمان غذا و دارو در نشست خبرى رونمايى از بسته حمايتى صادرات تجهيزات و ملزومات پزشكى و نمايشگاه ايران هلث گفت: از ٤٥٠ شركت توليد كننده حدود ٨٠ شركت مجوزهاى جهانى براى كالاهاى خود دريافت كرده و زمينه صادرات را دارند، سال گذشته حدود ٧٠ ميليون دلار ارزش صادرات تجهيزات پزشكى ما بود و هدف گذارى ما در سازمان غذا و دارو براى امسال اين است كه اين مقدار در سال جارى ٢ برابر شود.

مديركل نظارت بر ملزومات و تجهيزات پزشكى سازمان غذا و دارو با اشاره به تحريم ها ى ترامپ در زمينه تجهيزات پزشكى گفت: اين تحريم ها روى كاغذ ماند، تحريم ها را آمريكايى ها ايجاد كردند اما بيشترين حضور را در بازار تجهيزات پزشكى ايران دارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار