تبریز؛

آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی

دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش همزمان با سراسر کشور در اذربایجان شرقی نیز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی گفت : حدود 60 هزار نفر در برگزاری انتخابات در استان مشارکت دارند.
 
شبستری افزود: 3241 شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری شامل 2525 شعبه ثابت و 716  شعبه سیار و برای انتخابات شوراهای اسلامی نیز 3637 شعبه پیش بینی شده است.
 
 
 
آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی

وی در خصوص انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس دهم نیز گفت: 522 صندوق اخذ رأی برای این انتخابات در دو حوزه مراغه- عجب‌شیر و اهر، هریس پیش‌بینی شده که 145 صندوق در شهرستان اهر، 100 صندوق در شهرستان هریس، 201 صندوق در شهرستان مراغه و 76 صندوق در شهرستان عجب‌شیر مستقر شده اند.

به گفته وی ، دو میلیون و 955 هزار و 332 نفر از مردم استان واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند که 66 هزار و 102 نفر از آنها برای نخستین بار می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
 
آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی
 

نزدیک 13 هزار نفر برای کسب حدود شش هزار کرسی شوراهای اسلامی و 43 نفر در دو حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی برای به دست آوردن دو کرسی مجلس شورای اسلامی رقابت میکنند.
 
 
انتخابات میان دوره ای مجلس دهم  در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر نیز همزمان در کشور آغاز شد.
 
این حوزه انتخابی یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و 24 نامزد برای راهیابی به مجلس از این حوزه انتخابی رقابت می کنند.
 
همزمان با حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، انتخابات میان دوره مجلس در حوزه های اهر و هریس در آذربایجان شرقی، اصفهان و بندر لنگه، بستک و پارسیان در هرمزگان در حال برگزاری است.
 
 
آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی
 
انتخابات میان دوره ای مجلس در 201 شعبه اخذ رای مراغه و 76 شعبه اخذ رای عجب شیر در حال انجام است و حدود 192 هزار نفر در مراغه و 51 هزار نفر در عجب شیر واجد شرایط رای دادن هستند.
 
در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مراغه و عجب در هفتم اسفند 94، 153 هزار و 566 نفر معادل 64.2 درصد از واجدان شرایط رای دادن در پای صندوق های رای حاضر شده بودند.
 
شهرستان های مراغه و عجبشیر با حدود 340 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی واقع شده و به عنوان یک حوزه انتخابی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند که با فوت منتخب مردم این حوزه در سانحه رانندگی، انتخابات میان دوره ای مجلس برای انتخاب نماینده مردم در این حوزه برگزار می شود.
 
رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شعب اخذ رای شهرستان های مراغه،عجب شیر، هشترود و چاراویماق همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

مردم مشتاق به حضور در عرصه سرنوشت ساز انتخابات، از اولین دقایق آغاز رسمی رای گیری با حضور در شعب اخذ رای در مناطق شهری و روستایی، برای انتخابی دوباره و رای اعتماد به نظام اسلامی به پای صندوق های رای رفتند.

حضور مردم از اولین لحظه های رای گیری انتخابات در شهرستان های جنوب استان از جمله مراغه، هشترود، عجب شیر و چاراویماق نیز همگام با سایر شهرهای آذربایجان شرقی نوید انتخاباتی پرشور را در این خطه از آذربایجان می دهد.

رای گیری در این انتخابات در شهرستان مراغه در 201 شعبه اخذ رای، در هشترود در 192شعبه، در عجب شیر در قالب 76 شعبه و در چاراویماق در 65 شعبه انجام می شود.
 
 
آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی 

 
در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر نیز علاوه بر برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مردم این شهرستان ها برای انتخاب نماینده این حوزه از بین 23 نامزد این انتخابات به پای صندوق های رای می روند.

انتخابات شوراهای اسلامی در شهرهای خداجو، قره آغاج، عجب شیر، جوان قلعه، هشترود و نظر کهریزی برای انتخاب پنج نفر به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهر و در شهر مراغه نیز برای انتخاب هفت نفر به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر برگزار می شود.
 
 
آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی
 
بر اساس مصوبه ستاد برگزاری انتخابات و اجرای تمهیدات لازم، انتخابات شورای اسلامی شهر مراغه به عنوان یکی از 6 شهر استان به صورت الکترونیکی در شعب اخذ رای در این شهر برگزار می شود.

در شهرستان مراغه، 97 نفر از نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی در شهر مراغه و 19 نفر نیز در شهر خداجو برای شورایی شدن به رقابت می پردازند.

در شهرستان هشترود 682 نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستای این شهرستان نام نویسی کرده اند که از این تعداد 635 نفر برای شورای روستاها و مابقی برای شوراهای شهر به رقابت می پردازند که از این تعداد 36 نفر در هشترود و 11 نفر در نظرکهریزی برای ورود به شورای شهر رقابت می کنند و در نهایت پنج نفر برای شورای شهر هشترود و پنج نفر نیز برای نظرکهریزی انتخاب می شوند و 366 نفر نیز برای شوراهای روستاها انتخاب خواهند شد.

در شهرستان عجب شیر نیز 33 نفر در انتخابات شورای شهر در شهر عجب شیر و 10 نامزد نیز در شهر جوان قلعه برای انتخاب به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهر و 229 نفر نیز در روستاهای این شهرستان به رقابت می پردازند.

در شهرستان چاراویماق نیز 28 نفر برای کسب پنج کرسی شورای اسلامی در شهر قره آغاج به رقابت می پردازند.

هم اکنون حدود 192 هزار نفر در شهرستان مراغه، حدود 47 هزار نفر در شهرستان هشترود، 51 هزار نفر در عجب شیر و حدود 24 هزار نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند.
 
 
 
آغاز رای گیری در آذربایجان شرقی
 
 
 
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی گفت:  داشتن شناسنامه و ارائه شماره ملی برای شرکت در انتخابات امروز ضروری است.
 
شبستری خیابانی افزود:اگر در شناسنامه افراد، شماره ملی نیز وجود داشته باشد، نیازی به ارائه کارت ملی نخواهد بود در غیر اینصورت، به صرف داشتن شناسنامه و دانستن کد ملی خود می‌توانند رای دهند.

 وی گفت: انتظار داریم مردم فهیم ایران اسلامی و به خصوص مردم شریف و متدین استان با حضور پرشور در پای صندوق های رای، حماسه ای دیگر خلق کنند.

وی با بیان اینکه حضور هرچه بیشتر مردم در پای صندوق های رای، تقویت نظام را در پی خواهد داشت، اظهارکرد: حضور و مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات، نقشه‌های دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی را خنثی می‌کند.

بر اساس این گزارش، 2 میلیون و 955هزار و 332 نفر از مردم استان آذربایجان شرقی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات روز جمعه هستند که 66هزار و 102 نفر از آن ها برای اولین بار می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

برای انتخابات ریاست جمهوری، سه هزار و 241 شعبه و برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سه هزار و 637 شعبه در این استان پیش‌بینی شده است.
12هزار و 831 نامزد در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان شرقی حضور دارند.

522 صندوق اخذ رأی برای انتخابات میان دوره ای مجلس دهم در 2 حوزه انتخابیه مراغه- عجب‌شیر و اهر- هریس پیش‌بینی شده که 145 صندوق در شهرستان اهر، 100 صندوق در شهرستان هریس، 201 صندوق در شهرستان مراغه و 76 صندوق در شهرستان عجب‌شیر مستقر است.

20 نفر در حوزه انتخابیه اهر- هریس و 25 نفر در حوزه انتخابیه مراغه- عجب‌شیر برای انتخابات میان دوره ای مجلس دهم رقابت دارند که در نهایت از هر حوزه یک نفر به مجلس شورای اسلامی راه خواهد یافت.

برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در آذربایجان شرقی، 3‌میلیون و 145هزار برگ رأی و برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، 421هزار برگ رأی تهیه و توزیع شده است.
 
 انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهر به‌ صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اینکه انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهر به‌ صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: برای این دوره 57 شعبه پیش بینی شده که 56 شعبه ثابت و یک شعبه به‌صورت سیار آماده اخذ آرای مردم است.

عابدی با اشاره به اینکه همانند سال‌های گذشته هیچ گونه دغدغه ای در ارتباط با تأمین امنیت انتخابات در این شهرستان نداریم، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت صندوق‌های اخذ رأی آمادگی کاملی دارند و علاوه بر این امنیت شعبه‌های رأی گیری هم در داخل شهر و هم در روستاها برعهده این نیروهاست.

در شهرستان اهرتعداد 85 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و تعداد 80 نامزد در انتخابات شوراها رقابت می کنند که تعداد 7 نفر به عنوان اعضای اصلی شورا انتخاب خواهند شد.

تعداد15نفر نیز از حوزه انتخابیه اهر و هریس در انتخابات میان دوره ای مجلس دهم برای کسب یک کرسی با هم رقابت می کنند.
اهری ها در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم مشارکت60درصدی داشتند .
 
 35 هزار نفر واجد شرایط رای در شهرستان چاراویماق هستند.

فرماندار چاراویماق با بیان اینکه 23 هزار و 700 نفر از جمعیت 35 هزار نفری چاراویماق واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند گفت: 72 شعبه اخذ رایدر این شهرستان آماده رای گیری از واجدان شرایط هستند.

بلال زاده به انتخاب پنج عضو شورای شهر قره آغاج از سوی مردم این شهرستان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود بیش از 75 درصد مردم در این انتخابات مشارکت کنند.
 
 81 شعبه اخذ رای در خداآفرین آرای مردم را اخذ می کند.

فرماندار شهرستان خداآفرین گفت: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با 81 شعبه اخذ رای در این شهرستان در حال برگزاری است.

امینیان در حاشیه بازدید از شعبات اخذ رای گفت: شهرستان  خداآفرین تعداد 27هزار و 14نفر واجد شرایط رای دادن دارد که از این تعداد 600نفر رای اولی می باشند.

وی با بیان اینکه از ساعات اولیه شروع رای گیری مردم به صورت گسترده و پرشور در پای صندوق های رای حضور دارند، افزود: جهت اخذ آرای مردم 81 صندوق اخذ رای در شعبات مستقر است که از این تعداد 54صندوق سیار در مسیرهای تعیین شده و 27صندوق ثابت با حدود یکهزار نفر عوامل اجرایی در حال دریافت آرای مردم هستند.

امینیان با بیان اینکه اخذ آرا در این شهرستان به صورت نیمه مکانیزه انجام می شود، گفت: از کل شعبات اخذ رای 2شعبه شهری و79شعبه نیز روستایی است.

وی با بیان اینکه در انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری، مردم خداآفرین 80 درصد مشارکت داشتند، گفت: در این دوره در کل شهرستان 115شورای اسلامی شهر وروستا تشکیل خواهد شد که 675نفر داوطلب برای عضویت در آنها رقابت می کنند.

فرماندار خداآفرین گفت: از کل داوطلبان شوراها 18نفر در بخش مرکزی 27نفر در بخش گرمادوز 18نفر در بخش منجوان و5نفر نیز در شهر خمارلو انصراف دادند ویک نفر در گرمادوز و یک نفر نیز در بخش منجوان رد صلاحیت شدند.

امینیان افزود: در شهر خمارلو و روستای جانانلو 5نفر و در سایر روستاها نیز 3نفر عضو اصلی شورا خواهند شد.
 

51 هزار و 819 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات در شهرستان عجب شیرهستند.

فرماندار شهرستان عجب شیر با بیان اینکه 51 هزار و 819 نفر در این شهرستان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند، یادآور شد: از این تعداد یک هزار و 100 نفر رای اولی بوده و برای اولین بار پای صندوق رای می روند.

مراثی گفت: تعداد شعبه های اخذ رای در این شهرستان 76 شعبه بوده که از این تعداد 75شعبه به صورت ثابت و یک شعبه به صورت سیار آرای مردم را در انتخابات شورای شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اخذ می کند.

مراثی اضافه کرد: در انتخابات امسال 2 هزار و 500 نفر به عنوان عوامل اجرایی در بخش های بازرسی، نظارت، هیات اجرایی و امنیتی فعالیت می کنند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس دهم به طور همزمان در 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.

 
انتهای پیام /ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار