حسن بیکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اعلام تدریجی آراء باعث افزایش اعتماد مردم می‌شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر نتیجه به صورت یکجا اعلام شود دیگر کاندیداها نمی‌دانند که به کدام صندوق اعلام اعتراض کنند و اعتماد مردم به این است که نتیجه انتخابات لحظه به لحظه اعلام شود.

اعلام نتیجه یکجا انتخابات فرصت اعتراض به صندوق‌های مشخص را سلب می‌کند
ابوالفضل حسن بیکی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه طی 38 سال گذشته در همه انتخابات‌ها شاهد آن بودیم که شمارش آرا به صورت لحظه به لحظه اعلام می‌شد و اعلام وضعیت کاندیداها از شورای نگهبان و وزارت کشور به مردم اطلاع داده می‌شد، اظهار داشت: در چند دوره هم وزارت کشور خواسته بود که نتیجه شمارش آرا را یک جا در آخر کار اعلام کند اما به لحاظ حساسیت و با توجه به این که مردم منتظر هستند که چه کسی رای می‌آورد شورای نگهبان هرگز قبول نکرد و تاکید کرد که وزارت کشور باید لحظه به لحظه نتیجه شمارش آرا به مردم اطلاع دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبیعتا مردمی که در مناطق کم جمعیت ایران هستند وقتی که آرای خود را می‌دهند انتظار دارند وقتی رای‌گیری تمام شد نتیجه صندوق‌ها پس از شمارش اعلام شود.

وی تصریح کرد: تصمیم اعلام نهایی بعد از تجمیع آرا در این مقطع تصمیم عاقلانه‌ای نیست و نمی‌تواند پاسخ سوالات مردم را بدهد و ما مطمئن هستیم که اگر این اقدام انجام می‌شد، نگرانی مردم را به دنبال داشت.
 
حسن بیکی تاکید کرد: اعلام نتیجه یکجا انتخابات فرصت اعتراض به صندوق‌های مشخص را سلب می‌کند.

وی با اشاره به اعلام نتیجه لحظه به لحظه شمارش آرا در بعضی از کشورها خاطرنشان کرد: در این کشورها به دلیل انجام رای‌گیری به صورت الکترونیک در عرض چند ساعت می‌توانند نتیجه را اعلام کنند.

حسن بیکی سود این کار را در این خواند که در مناطق کم جمعیت مردم می‌توانند هنگامی که صندوق‌ها به وزارت کشور تحویل داده می‌شود از میزان آرای آن صندوق مطلع شوند.

وی افزود: از سویی دیگر در این وضعیت وقتی آرا شمارش می‌شود و نماینده کاندیداها هم بر سر صندوق‌ها حضور دارند این نمایندگان می‌توانند در صورت داشتن اعتراض به نتیجه آرای صندوق اعتراض خود را اعلام کنند.

نایب رئیس  کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نماینده کاندیداها پس از شمارش آرای هر صندوق میزان آراها را به ستادها اعلام می‌کنند بیان داشت: وقتی که اعلام می‌کنند، اگر آرا کم و زیاد شده باشد همان لحظه متوجه می‌شوند و اگر متوجه نشوند این نگرانی لحظه به لحظه بیشتر می‌شود.

حسن بیکی ادامه داد: اگر در جایی، جمع آرایی که نمایندگان کاندیداها بر سر صندوق‌ها اعلام می‌کنند با نتیجه وزارت کشور مغایر باشد از این طریق می‌توانند نمایندگان اعتراض خودشان را اعلام کنند ولی اگر نتیجه به صورت یکجا اعلام شود دیگر کاندیداها نمی‌دانند که به کدام صندوق اعلام اعتراض کنند و اعتماد مردم به این است که نتیجه انتخابات لحظه به لحظه اعلام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار