آغازعملیات حفاظت و مرمت در ۳۱ بنای تاریخی

مدیرکل میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آغاز عملیات حفاظت و مرمت در ۳۱ بنای تاریخی در حوزه میراث فرهنگی خبر داد.

آغازعملیات حفاظت و مرمت در ۳۱ بنای تاریخیجلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛افزود: با ابلاغ و تخصیص اعتبارات ملی و استانی حوزه میراث فرهنگی در سال ۹۵ در بخش ابلاغ ملی با رقم حدود ۴۰ میلیارد ریال، افزایش نزدیک به دوبرابری نسبت به سال قبل آن وجود داشته است و در تخصیص استانی نیز با رقم حدود ۱۸ میلیارد ریال افزایش ۱۳ درصدی اعتبارات را داشته ایم که بر همین اساس، در حوزه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی، روند رو به رشدی را داشته است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۲ کارگاه فعال مربوط به مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی در شهرستانهای مختلف استان داشتیم که اکثر آن‌ها به سرانجام رسیده و هم اکنون در شروع سال ۹۶ و با احتساب تعدادی از پروژه‌های قبلی، در مجموع ۳۱ کارگاه فعال مرمتی در شهرهای مختلف استان وجود دارد.
مدیرکل میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به برخی از این کارگاه‌ها اضافه کرد: مرمت و ساماندهی مسجد جامع، مدرسه ۲۲ بهمن، پل قلعه جوق و بازار ارومیه، ساماندهی بازار تاریخی و مسجد داش آغلیان خوی، ساماندهی و تعمیر بناهای پردیسان، قلعه قبان و پل قلعه جوق ماکو، کلیساهای ارامنه و آشوریان در شهرستان‌های ارومیه و سلماس، از جمله کارگاههای یادشده است.
وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌ها، تعیین حرایم آثار بود که در همین خصوص، پرونده حریم پیشنهادی ۱۵ اثر تاریخی به تایید سازمان میراث فرهنگی کشور رسید که اکثر این آثار مربوط به شهرستان خوی هستند.
جباری به فعالیتهای ثبتی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار تعداد ۳۹ قلم شی فرهنگی- تاریخی که اغلب مربوط به آثار کشف شده از تپه حسنلو نقده هستند، در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد ۱۰ اثر غیرمنقول در شهرهای مختلف استان و همچنین گلزار شهدای شهرستانهای اشنویه و پلدشت و اثر طبیعی زندان نبی کندی تکاب در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.