اعزام نمایندگان ویژه کره جنوبی به 5 کشور

کره جنوبی برای تبادل‌نظر درباره چگونگی برقراری روابط نزدیک‌تر با 5 کشور در دوره ریاست‌جمهوری "مون جائه این" ، به این کشورها نمایندگان ویژه اعزام می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، کاخ آبی کرۀ جنوبی دوشنبه (25 اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرد نمایندگان ویژه این کشور قرار است به آمریکا، چین، روسیه، ژاپن و آلمان اعزام شوند تا با مقام‌های عالی‌رتبه این کشورها دیدار و درباره چگونگی تحکیم روابط گفتگو کنند.

طبق این بیانیه، نام لی هائه چان، نخست‌وزیر سابق کرۀ جنوبی نیز در میان این نمایندگان به چشم می‌خورد. وی قرار است عازم چین شود. هونگ سئوک هیون، سفیر سابق کرۀ جنوبی در آمریکا نیز قرار ست عازم واشنگتن شود.

با توجه به اینکه هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها با پیونگ‌یانگ به چشم نمی‌خورد، ‌برنامۀ موشکی و هسته‌ای نظامی کرۀ شمالی نیز یکی از محوری‌ترین مباحث این گفتگوها خواهد بود.

کرۀ شمالی یکشنبه (24 اردیبهشت) نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک خود را آزمایش کرد. مون، رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی، با محکومیت این اقدام، نخستین نشست شورای امنیت ملی از آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود را برگزار کرد.

کرۀ شمالی دوشنبه (25 اردیبهشت) اعلام کرد یک «موشک بالستیک استراتژیک میان برد زمین به زمین» با قابلیت تبدیل به موشک دوربرد را آزمایش کرده که «می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای بزرگ و سنگین را حمل کند.»

این آزمایش موجب شد شورای امنیت سازمان ملل خواهان تشکیل جلسه برای بررسی این موضوع شود. نیکی هیلی، نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل، نیز احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ‌یانگ را مطرح کرد.

کرۀ شمالی به علت آزمایش‌های هسته‌ای و بالستیک خود از سال 2006 میلادی با تحریم‌های سخت‌گیرانۀ سازمان ملل مواجه بوده است.

تنش‌ها در هفته‌های اخیر در شبه‌جزیره کره بالا گرفته است. آمریکا که از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای شدیداً نگران است موضعی جنگ‌طلبانه اتخاذ و ناوگروهی رزمی را برای برگزاری رزمایش مشترک به این منطقه اعزام کرده است.

واشنگتن در ماه آوریل نیز سامانه‌های موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر کرده بود. مون دربارۀ این اقدام آمریکا ابراز نگرانی کرد. وی همچنین از تمایل خود برای تحقق صلح با پیونگ‌یانگ خبر داد.

دولت پیونگ‌یانگ از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود دفاع کرده و آن را وسیله‌ای بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی آمریکا می‌داند.

برخی ناظران هدف از آزمایش موشکی اخیر کرۀ شمالی را محک زدن مون می‌دانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار