هاشمی طبا در رادیو معارف؛

دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز کند شده است/ نمی‌توانیم بر روی علم خط قرمز بکشیم

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر می‌رسد مجموعه نظام اجرایی کشور نتوانند اهداف سند چشم‌انداز را در تمامی زمینه‌ها محقق کنند.

دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز کند شده است/ نمی‌توانیم بر روی علم خط قرمز بکشیم
به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان مصطفی هاشمی طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه چهره به چهره رادیو معارف در پاسخ به سوالی پیرامون سند چشم‌انداز اظهار داشت: در سند چشم انداز برای آموزش و پرورش رتبه اول و آموزش عالی رتبه دوم در نظر گرفته شده است به نظرم مجموعه نظام اجرایی نتوانسته اهداف سند را در همه زمینه‌ها محقق کند.

وی ادامه داد:سطوح علمی و آموزشی در برخی مقاطع دستخوش مشکلات و مسائل جاری شده که این مسئله دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز را کندتر کرده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش در زمینه آموزشی فعال است گفت: بنده دوازده سال در دولت بودم و  وزرای آموزش و پرورش هیچ کدام مسائل آموزشی در دولت را مطرح نمی‌کردند بلکه فقط مسائل معیشت فرهنگیان را مورد توجه قرار می‌دادند.

هاشمی طبا بیان داشت: نظام آموزش و پرورش دارای دو بخش پرورشی و اموزشی است ما در بخش آموزشی گام‌های خوبی برداشتیم.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش ازابزارهای جدید آموزشی بهره گیرد اظهار داشت: آموزش در کشورمان تا حد زیادی جایگاه خود را دارد اما مسئله پرورش در آموزش و پرورش کاملا مغفول مانده است.

هاشمی طبا تاکید کرد: ابزار تربیتی در مدارس باید علاوه بر تربیت آن انگیزه‌های انقلابی‌گری به صورت جد دنبال کند و از ابزارهایی بهره گیرد که این مسائل ملکه ذهن دانش‌آموزان شود.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌توان انتظار داشت که کار فرهنگی جامع انجام دهد این شورا نمی‌تواند شکل واقعی به خود گیرد و بیشتر جنبه سیاسی دارد.

وی ادامه داد: اعضای این شورا صاحب منصب‌ و مسئولین فرهنگی‌ هستند به نظرم باید ترکیبش تغییر کند و اعضای فرهنگسراها و فرهیختگان عضو شوند چرا که آنان در فرهنگ صاحبنظر و رای هستند.

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی در مورد حوزه‌های علمیه اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید چراغ‌های راهنما باشند شایستگی، توان و اطلاعات حوزه علمیه به کمک دولت ها می‌آید البته دولت صلاحیت و امکان این را ندارد که از حوزه‌های علمیه به صورت خاص استفاده کند چرا که قائم به ذات هستند.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید بر روی مسائل اجتماعی و فرهنگی به صورت خاص تمرکز و دولت را هدایت کنند دولت‌ها ممکن است کمک‌های مادی به حوزه‌های علمیه داشته باشند اما کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند چرا که مراجع حوزه‌ها را هدایت می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون مدیریت فضای مجازی و کاهش آسیب های آن گفت: خیلی ها می‌گویند باید در کشور کار فرهنگی انجام داد این را قبول دارم و کار ممیزی و انتظامی در کنار کار فرهنگی ضروری است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در مواقعی وقت آدم‌ها را تلف می‌کند ادامه داد: باید از ظرفیت فضای مجازی به درستی استفاده کنیم و بتوانیم تولیدات فرهنگی جذاب داشته باشیم ضمن اینکه می‌توانیم اطلاعات دقیق سیاسی و اجتماعی هم به مردم بدهیم تا جذب فضاهای انحرافی نشوند.

هاشمی طبا تصریح کرد: در کشورهایی همچون ژاپن و آمریکا موبایل بچه‌ها را کاملا کنترل می‌کنند و سیم‌کارت‌هایشان به گونه‌ای است که فضاهای خاصی را باز می‌کند لذا بنده با انجام کار فرهنگی و انتظامی موافقم.

هاشمی طبا ادامه داد: دانشگاه باید مرکز علم باشد علم محدودیت ندارد و همه علوم باید در دانشگاه‌ها مورد تحقیق قرار بگیرد نمی‌توانیم خط قرمزی بکشیم و بگوییم اینجا علم اسلامی و اینجا غیراسلامی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که اعضایش فرهیخته باشد و تحقیق علمی کنند، گفت: برخی استادان غیرمعتقد ممکن است استفاده‌های ناشایستی از فضای دانشگاه‌ها بکنن  اما باید تجربه و تحلیل همه نظریات امکان‌پذیر باشد.

هاشمی طبا درباره وحدت حوزه و دانشگاه افزود: خیلی از دانشگاههای قدیمی اروپایی مانند انگلستان شبیه حوزه علمیه بودند که به تدریج دانشگاه شدند و اگر این روند در کشور ما ادامه پیدا کند این به معنای وحدت نیست. وحدت یعنی هم حوزه و هم دانشگاه برای سرنوشت انسان وحدت داشته باشند.

وی گفت: سرنوشت انسان و کشور و جامعه انسانی می‌تواند شکل بگیرد و اکنون حوزه‌ها بیشتر در دانشگاه‌ها در این مسیر حرکت کردند. به این دلیل که دانشگاه‌ها بیشتر به سمت علوم و فنون پیش می‌روند، ما باید به سمتی برویم که دانشگاه‌های ما بیشتر به سمت سرنوشت انسان پیش بروند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص هنر دینی و انقلابی در کشور تصریح کرد: محتوا باید دینی و انقلابی باشد و هنرمندان ما باید دارای تربیت اولیه دینی باشند اما متاسفانه در کشور ما بیشتر از دیدگاه مناسک به دین نگاه می‌شود.

هاشمی طبا بیان داشت: هنر دینی و انقلابی آن است که از درون هنرمند جوشش پیدا کند. هنر دیدنی در کشور ما همواره وجود داشته و از زمان قدیم نیز برخی از عالمان دینی ما موسیقی‌دان بوده‌اند. در حقیقت باید هنرمندانی داشته باشیم که عشق به خداوند داشته باشند مانند اشعار حافظ که به ذائقه برخی خوش نمی‌آید اما عشق خدا در آن وجود دارد.

وی درباره پایداری ازدواج و آرامش خانواده تصریح کرد: مشکل ازدواج یک مشکل فرهنگی است. در گذشته زندگی‌ها ساده بود اما اکنون مشاهده می‌شود که تجملات مانع از ازدواج شده است. ما انتظار داریم که دولت تسهیلاتی برای این امر اختصاص دهد اما امکانش نیست وشعارهای افراطی که در این زمینه داده می‌شود اشتباه است. ما باید کوشش کنیم که آنچه را که امکان دارد عملی کنیم اما تاکید می‌کنم که مشکل ازدواج در کشور ما مشکل فرهنگی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد بحث پژوهش و تولید علم خاطر نشان کرد: شرایط و گرفتاری‌هایی که دولت با آن درگیر است باعث شده که به پژوهش توجه نشود و ما قابلیت رسیدگی به پژوهش را نداشته باشیم. در واقع بیشتر پژوهشکده‌های ما اسکلت پژوهشکده هستند اما به آن بودجه اختصاص نمی‌دهیم در واقع هزینه می‌کنیم اما در آمد نداریم.

هاشمی طبا بیان داشت: پژوهشکده‌های ما به آن معنا که بتواند پژوهش را به راحتی انجام دهد و این پژوهش‌ها بتوانند شکل مناسبی را در جامعه پیدا کند و بتواند در اجتماع اثر گذار باشد پیدا نکرده است.

 

وی با بیان اینکه سختی ما در این است که یک مرحله‌ای را که بالاتر از آنچه که در دنیا است باید پژوهش کنیم بیان داشت: معمولا پژوهش‌های بالاتر از یک سطح سخت‌تر می‌شوند، مانند یک مسابقه پرش از ارتفاع که تا یک مقدار آن برای همه قابل انجام است ولی بیشتر از آن هر یک سانتیمتر آن برای هر کس سخت است و از این رو با توجه به علوم و تکنولوژی دنیا، پژوهش برای ما روز به روز سخت‌تر می‌شود و ما باید در این مورد نیرو بگذاریم و پول دولت و پژوهشگاه‌هایمان را برای خودش مصرف کنیم.

 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بودجه‌های طرحهای عمرانی پژوهشگاه‌ها را به مخارج جاری کشور فرستاده‌ایم اظهار داشت: با این وضعیت ما به یک نا کجا آباد می‌رویم.
 
هاشمی طبا در ادامه به موضوع بانکداری پرداخت و گفت: من عبارت بانکداری اسلامی را نمی‌فهمم و بانکداری به این معنا در اسلام وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: ما آمده‌ایم عقودی را که در صدر اسلام میان افراد بوده را سوار بر یک پدیده اروپایی کرده‌ایم زیرا که در صدر اسلام وجود نداشته و بانکداری بعدا به عنوان یک پدیده معلوم شده است.

 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما خواسته‌ایم آن بانکداری را داشته باشیم و حالا گفته‌ایم بلد نیستیم که بانکداری اسلامی چگونه است و عقود اسلامی را در آن پدیده غربی سوار کرده‌ایم در حالی که باید به عنوان یک پدیده غربی احکام اولیه آن را ترتیب دهیم.
 
هاشمی طبا خاطر نشان کرد: ما آمده‌ایم یک عقود اسلامی را که مربوط به افراد بوده در یک گستره‌ای که به عنوان بانک مطرح شده سوار کردیم.
 
 وی با اشاره به اینکه از سال 62  در جریان مسائل بانکی قرار گرفته است، بیان داشت:از همان زمان با این روش مخالفت می‌کردم و بانکداران ما در روی کاغذ تبدیل به سرمایه‌گذاران شده بودند و به عبارتی تبدیل به بنگاه‌های سرمایه گذاری شده بودند و بعضی از این بنگاه‌ها را به صورت علمی ایجاد کردند و بعضی دیگر را بر روی کاغذ آورده‌اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بانکداری اروپایی بیان داشت: در این نوع بانکداری قرض می‌گیرند و قرض می‌دهند و سودش هم مقداری مشخص است در حالیکه ما قرض می‌گیریم، قرض می‌دهیم ، عقود اسلامی را هم بر آن جاری می‌کنیم بعد هم سود و بهره هم می‌دهیم و می‌گوییم علی‌الحساب است و این یک کلاه نادرست شرعی است چون در کلاه شرعی یکی سود و دیگری ضرر می‌کند و وقتی در کار اقتصادی کشورمان بانکداری در این حد اثر دارد باید شفاف باشیم.

هاشمی طبا با تاکید بر اینکه بانکهای اروپایی منصف تر از ما هستند اظهار داشت: حسابهای آنها بسیار شفاف‌تر از ما است .

وی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد وام بگیرد دهها سند را بدون آنکه بداند چیست امضا می کند اظهار داشت: این زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌کند و هر چیزی که شفاف نباشد منجر به سوء استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.