قوه قضاییه در هفته ای که گذشت؛

از تشکیل 236 پرونده انتخاباتی تا گلایه رئیس دادگستری به تایید صلاحیت برخی از کاندیداهای شوراها با جرایم سنگین قضایی

هفته گذشته اخباری از جمله تشکیل 236 پرونده تخلف انتخاباتی در دادسرا و تأیید صلاحیت برخی از کاندیدهای شوراها با وجود سوابق سنگین قضایی در حوزه حقوقی و قضایی رسانه ای شد.

از تشکیل 236 پرونده انتخاباتی تا گلایه رئیس دادگستری به تایید صلاحیت برخی از کاندیداهای شوراها با جرایم سنگین قضاییبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته گذشته اخباری از جمله تشکیل 236 پرونده تخلف انتخاباتی در دادسرا، جزئیات چگونگی فیلتر شدن سایت کارانه قالیباف و تأیید صلاحیت برخی از کاندیدهای شوراها با وجود سوابق سنگین قضایی در حوزه حقوقی و قضایی رسانه ای شد که در ذیل خلاصه  این اخبار را می خوانید:

*اسماعیلی: تأیید صلاحیت برخی از کاندیدهای شوراها با وجود سوابق سنگین قضایی/ دادگستری به وظیفه قانونی خود عمل کرده است
 
غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دادگستری به تمامی استعلامات در رابطه با کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا پاسخ داده است و تمام این پاسخ ها متناسب با سوابق قضایی موجود در مراجع قضایی بوده است.

وی افزود: برخی از کاندیداهای شرکت در انتخابات شوراها فاقد پرونده قضایی و جمعی هم دارای سوابق قضایی با جرایم متفاوت بودند که این سوابق در مقام اظهار نظر موجب رد صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا نمی‌شد.

رئیس دادگستری استان تهران تاکید کرد: در بین افراد تأیید شده در هئیت نظارت، افرادی تأیید صلاحیت شده اند که دارای سوابق و محکو میت های سنگین امنیتی و حبس های طولانی مدت بودند که به تازگی از زندان آزاد شده اند و با وجود اینکه ما در دادگستری سوابق آن‌ها را به هئیت‌های نظارت اعلام کردیم، اما باز هم شاهد تأیید صلاحیت آن ها بودیم.

*عیسی سحرخیز به دادگاه رفت
 
دادگاه رسیدگی به پرونده عیسی سحرخیز به اتهام توهین به رئیس قوه قضاییه روز(چهارشنبه) ساعت 10 صبح در شعبه 1057 دادگاه کیفری 2 استان تهران ویژه کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری برگزار شد.
 
*هوشیاری سرباز یگان حفاظت شبکه ورود موادمخدر را به دام قانون انداخت
 
اعضای باند تبهکاری که با ارایه پیشنهاد رشوه تحویل یک دستگاه خودرو گران قیمت و مقادیر زیادی پول نقد در ازای حمل موادمخدر توسط یکی از سربازان به زندان قصد فریب وی را داشتند با هوشیاری سرباز وظیفه در دام قانون گرفتار شدند.
 
*جهانگیر: ناتوانی 65 درصدی زندانیان مهریه از پرداخت 200 سکه/7 درصد زندانیان محکومان جرایم غیر عمد هستند
 
اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها (19 اردیبهشت ماه) در دوازدهمین گردهمایی مدیران نمایندگی های ستاددیه سراسر کشور در محل مرکز آموزشی و پژوهشی منطقه 7 سازمان زندان‌ها گفت: هم اکنون از جمع 222 هزار نفری زندانیان سراسر کشور، 7 درصد را محکومان جرایم غیرعمد شامل می‌شود که با مشاهده تعداد بالای بدهکاران مالی ناشی از صدور چک و تعهدات مربوط به مهریه و نفقه لازم به نظر می‌رسد ستاد دیده در کنار رسالت اصلی خود در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش به آحاد مختلف جامعه نیز فعالیت کند.
 
وی با تفکیک بدهکاران مهریه به تعداد سکه‌های تقاضا شده گفت: متاسفانه بیشترین میزان بدهکاران موضوع مهریه که 65 درصد این افراد را شامل می‌شوند در پرداخت 100 تا 200 سکه ناتوان شده‌اند که این امر ضرورت فعالیت در حوزه فرهنگی را بیش از پیش توجیه می‌کند. شایسته نیست اما در موضوع مهریه با عنایت به مرخصی‌ها ما زندانی داریم که 5 سال در زندان بوده است.
 
*آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی مطرح کرد: نامزد‌ها شعارهای بی اساس و غیر منطقی ندهند/ زندگی مسئولان باید در سطح مردم عادی باشد/ قهر کردن با صندوق‌های رأی، خواست دشمنان است
 
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که روز دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: نامزد‌ها باید به نیازهای واقعی مردم توجه کنند و کار جهادی انجام دهند و از دادن شعارهای بی‌اساس و غیر منطقی پرهیز کنند. طرح پاره‌ای شعارهای بی‌اساس علیه قوه قضاییه و مسئولان آن از این قبیل است چنان که شعارهایی مانند افزایش یارانه‌ها یا وعده هایی از این دست هم باید با مطالعه مطرح شود.
 
*خرم آبادی خبر داد:جزئیات چگونگی فیلتر شدن سایت کارانه قالیباف
 
قاضی خرم آبادی معاون امور فضای مجازی، درباره فیلتر شدن سایت کارانه مربوط به آقای قالیباف اظهار داشت: ستاد انتخاباتی آقای روحانی در نامه ای در تاریخ 15 /2/ 96 به طور کتبی از فعالیت سایت کارانه شکایت کرده و تقاضای برخورد سریع نهاد های امنیتی و کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری با این سایت را داشته است.
 
وی افزود: این درخواست جهت اقدام لازم به دادستانی کل کشور ارسال شده و در جلسه بر خط، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار گرفت.
 
معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی بیان کرد:بر اساس تصمیم اکثریت اعضای حاضر در جلسه بر خط، دستور فیلتر و مسدودسازی این سایت صادر شده است.
 
*پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: فوت 210 تن ناشی از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن
 
سازمان پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در 12 ماه سال 95، 210 تن در اثر مسمومیت با گاز CO مونوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند.

طبق این گزارش، از کل فوت شدگان در اثر مسموميت با گاز CO در 12 ماهه سال گذشته، 154 تن مرد و 56 تن زن بوده اند.

*حجت الاسلام و المسلمین منتظری: نظارت تقویت شود، اقتصاد مقاومتی زودتر تحقق پیدا خواهد کرد
 
حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور روز (یکشنبه) در همایش نقش دادسرا در تامین امنیت اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در دادستانی کل کشور در گام نخست تلاش کردیم نظارت‌ها را متمرکز کنیم و در گام دوم تلاش ما معطوف به این امر بود که این نظارت‌ها را بیشتر به صورت الکترونیکی انجام دهیم و در این رابطه اقدامات خوبی نیز در دست انجام است.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به سهم دستگاه قضا در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اگر چه عمده وظایف و مسئولیت‌ها در امر اقتصاد مقاومتی متوجه دستگاه‌های اجرایی است، اما سهم دستگاه قضا نیز در تحقق اقتصاد مقاومتی یک امر بدیهی است.

وی با بیان این که ایجاد امنیت جهت فعالیت اقتصادی سالم در 2 حوزه قابل تحقق است، گفت: حوزه اول مرتبط با مباحث نظارتی است که ابزار آن به لحاظ قانونی در قوه قضاییه موجود است و سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل و سایر دستگاه‌های زیرمجموعه قوه قضاییه می‌توانند در امر نظارت بر تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با فساد اقدامات لازم را انجام دهند.
 
*آیت الله آملی لاریجانی:اجرای مطلوب اقتصاد مقاومتی نیازمند اهتمام همه دستگاه ها است/ فقدان نظارت در دستگاه های اجرایی سبب ساز وقوع جرم های بزرگ است
 
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه روز (یکشنبه) در همایش نقش دادسرا در تامین امنیت اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی با بیان این که سیاست کاهش جمعیت کیفری که ابلاغ شده باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: البته وضعیت عمومی کشور به وقوع تخلف و جرم در کشور کمک کرده و سرریز آن به دستگاه قضایی است، اما در مجموع باید توجه شود که برخی از بازداشت‌ها و محکومیت‌ها قابل است که به این شکل نباشد. موارد متعددی داشتیم که فردی حتی پس از پایان دوره مجازات نیز کماکان در زندان‌ها باقی مانده بود که البته این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت و سازمان زندان‌ها نیز موظف شد در این رابطه بر نظارت‌ها بیافزاید.
 
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ضرورت اتخاذ نظارت‌های مطلوب در سیستم بانکی و بانک مرکزی در رابطه با پرداخت وام‌ها و توجه به امر پیشگیری در بحث معوقات بانکی گفت: در بحث معوقات بانکی نیازمند نگاهی علمی و دقیق هستیم و در این رابطه باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که در مسیر تولید کشور خللی ایجاد نشود و افراطی صورت نگیرد که موجبات تعطیلی واحدهای تولیدی را فراهم آورد.
 
*جعفری دولت آبادی: وصول ۱۵ هزار میلیارد تومان ردمال و جزای نقدی از متهمان پرونده‌های اقتصادی/ کاهش 9 درصدی سرقت در تهران
 
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در همایش دادسراهای عمومی و انقلاب تهران با موضوع نقش دادسرا در تامین امنیت اقتصادی به تعداد پرونده‌های وارده و مختومه دادستانی تهران در سال 95 اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته مجموعاً 670 هزار پرونده وارد و 676 هزار پرونده نیز مختومه شده است.
 
وی در ادامه وصول 15 هزار میلیارد تومان رد مال و جزای نقدی در پرونده‌های مبارزه با فساد در سال 95 را از جمله اقدامات دادستانی تهران در بحث مبارزه با فساد خواند و گفت: همچنین در سال گذشته در بحث مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد 15 هزار نفر از معتادان جمع‌آوری و به 154 هزار پرونده مستلزم اعدام و حبس ابد با کشف حدود 10 تن مواد مخدر رسیدگی شد.
 
*در یکصد و دوازدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد: تشکیل 196 پرونده تخلف انتخاباتی/ شرکت "آمیتیس طراوت کودکی" متعلق به وزیر آموزش و پرورش است/آقای روحانی دیپلماسی فعال شما برای بازگرداندن پول‌های زنجانی چه کرد؟
 
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و دوازدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز(یکشنبه) برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد:
 
*واردات پوشاک با کارت بازرگانی یک شرکت فنی مهندسی
 
* آقای روحانی دیپلماسی فعال شما برای بازگرداندن پولهای زنجانی چه کرد؟
 
وی تصریح کرد: آقای روحانی در مناظره انتخاباتی گفتند که 4 میلیارد دلار بابک زنجانی برده و محکوم شده، اما اموال کجا رفته؟ قوه قضاییه باید پاسخگوی بازگردانی این اموال باشد، که البته این صحبت ها خلاف بود. اولا این اموال 4 میلیارد نبود و بخش زیادی بازگرداننده شده و تنها بخشی باقی مانده است.
 
سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: بخشی از اموال هم در خارج از کشور است. آقای روحانی پاسخگو باشد شما که در رأس دیپلماسی کشور هستید چه کار کردید که این پول‌ها باز گردانده شود؟ این پول‌ها در خارج از کشور است و در نوبه اول کار دیپلماسی برای بازگرداندن آن بر عهده دولت و وزارت امور خارجه است.

*دستگیری یک زن جاسوس مرتبط با مسئولان دولتی
 
*کیفرخواست پرونده ریخته‌گران با 46 متهم به دادگاه رفت
 
* آخرین جزییات مؤسسه ثامن‌الحجج(ع)
 
سخنگوی قوه قضاییه ضمن اشاره به آخرین وضعیت مؤسسه ثامن‌الحجج(ع)، اظهار داشت: یک میلیون و 244 هزار از حساب‌های این پرونده رفع مشکل شده و چیزی حدود 9 هزار و 400 میلیارد تومان پرداختی داشته است و 3 هزار و 500 میلیارد تومان باقیمانده است. اموال این پرونده شناسایی و کارشناسی شده و از دو هفته دیگر به مزایده گذاشته می شود.
 
*پایگاه خبری سینما مثبت از شکایت مجید مجیدی تبرئه شد.
 
علی اکبر کساییان سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: روز(یکشنبه) دادگاه رسیدگی به اتهامات پایگاه خبری(سینما مثبت) و سایت خبری (کافه سینما) در شعبه 3 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی با شکایت مجید مجیدی برگزار شد.
 
وی افزود: مدیر مسئول پایگاه خبری(سینما مثبت) به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشد.
 
*حجت الاسلام و المسلمین منتظری: تشکیل 236 پرونده تخلف انتخاباتی در دادسرا/ تعدادی شکایت از استانداران و فرمانداران به دادسرای تهران ارجاع شد
 
حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور گفت: تا روز (۱۷ اردیبهشت) در سراسر کشور حدود ۲۳۶ فقره پرونده شکایت به دادسرا ارجاع شده که از این تعداد، ۲۷ مورد از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.
 
*از سوی رئیس قوه قضاییه:آیین نامه اجرایی «شرایط و چگونگی مصادره محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع» ابلاغ شد
 
رئیس قوه قضاییه، آیین نامه اجرایی "شرایط و چگونگی مصادره محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع " را ابلاغ کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار