کرمان؛

تامین امنیت غذایی کرمان با توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با برنامه ریزی‌های علمی در بخش‌های کشاورزی، عملکرد تولید در همه محصولات افزایش یافته است.

تامین امنیت غذایی کرمان با توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان عباس سعیدی گفت: بخش کشاورزی در دنیا در جهات مختلف مانند اشتغال زایی، اقتصاد، تامین کننده مواد غذایی و امنیت و سلامت جامعه مورد توجه دولت ها قرار دارد که در دولت تدبیر و امید افدامات بنیادی در حوزه های مختلف کشاورزی انجام شده که این امر سبب قطع وابستگی به واردات مواد غذایی شده است.

 سعیدی افزود: با برنامه ریزی های علمی در بخش های گوناگون کشاورزی، ورود دانش به مزارع استان، تامین کود شیمیایی، تامین بذر مناسب و اجرای سیستم های آبیاری نوین و ورود مکانیزاسیون به مزارع استان عملکرد تولید در همه محصولات افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حدود نود درصد از روغن های مصرفی کشور وارداتی بوده، خاطرنشان کرد: در این راستا کشت کلزا به عنوان یک دانه روغنی توسعه داده شده به طوریکه نسبت به چهار سال قبل سطح زیر کشت چهار برابر افزایش داشته و این امر با ورود بذرهای مناسب به مزارع، تعیین بذر مناسب هر منطقه و ورود ماشین آلات به مراحل کاشت تا برداشت امکان پذیر شد.

سعیدی در رابطه با خودکفایی محصول گندم تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده  در حال حاضر سه میلیون تن گندم مازاد در سیلوها موجود بوده و این محصول قابلیت صادرات را دارد.

وی خاطر نشان کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده در بخش کاشت چغندر قند، پرورش آبزیان و دیگر محصولات به خودکفایی برسیم که در حال حاضر در استان کرمان آبزی پروری نسبت به سه سال گذشته 137 درصد رشد داشته و 170 تن ماهی خاویاری و 3 تن سیست خشک آرتمیا در استان تولید می شود و در آینده ای نزدیک مرکز تکثیر ماهیان سردآبی در استان فعال می گردد تا بچه ماهی مورد نیاز استان در دسترس آبزی پروران قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان توسعه حوزه بخش آب و خاک استان را موثر در افزایش عملکرد محصولات و کاهش برداشت آب دانست و افزود: این سازمان در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار مقام سوم را در کشور کسب نموده بطوریکه در پنج سال گذشته 59 درصد رشد داشته و با اجرای 4 هزار  هکتار آبیاری نوار تیپ در استان 30 درصد افزایش محصول و 70 درصد کاهش مصرف آب را شاهد بوده و اجرای آبیاری کم فشار و پرفشار زیرسطحی از دیگر توفیقات کشاورزان این استان می باشد.

سعیدی گفت: افزایش 300 درصدی کشت سیر در شهداد، افزایش تولید بذر گندم بیش از نیاز استان، افزایش عملکرد گندم در واحد سطح به 4 تن، چشم انداز زحمات 4 ساله این سازمان بوده است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.