ابتکار؛

اصلاح الگوی کشت گامی موثر برای تثبیت منابع آبی دریاچه ارومیه

معاون رئیس جمهورگفت: تغییر رویکرد همگانی برای صیانت و حفاظت از دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی با اصلاح الگوی کشت گامی موثر برای تثبیت منابع آبی دریاچه ارومیه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوردر نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز با تاکید براینکه با همکاری مردم، کشاورزان و رسانه ها گام های مهمی برای احیای دریاچه ارومیه برداشته شده است  گفت: روند تثبیت و احیای این دریاچه از سرعت خوبی برخوردار است و باید این تلاش ها در حوزه کشاورزی به ویژه اصلاح الگوی کشت افزایش یابد.
 
وی با اشاره به اینکه باید طرح میانگذر دریاچه ارومیه با دقت مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد ، افزود: برای این طرح باید فکر اساسی شود تا تاثیرات منفی آن احصا شود و درکنار آن تدابیر لازم هم برای حفظ دریاچه و هم راه  میانگذرموجود که نیاز منطقه است صورت گیرد.
 
معاون رئیس جمهور از تدوین لایحه حفاظت از تالاب ها و دریاچه های کشور در هفته گذشته در مجلس خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب نهایی و اجرایی شدن آن در جهت حفظ و صیانت از تالاب ها و دریاچه اقدامات لازم صورت گیرد .
 
تاثیر طرح میانگذر دریاچه ارومیه بر روند حیات این دریاچه 
 میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی هم به تشریح طرح میانگذر دریاچه ارومیه و تأثیر آن در روند حیات این دریاچه پرداخت و گفت: از سال 62 عملیات خاکریزی در دل دریاچه ارومیه انجام شده که تا سال 75 روند افزایش ارتفاع آب ادامه داشت و سپس ارتفاع آب، روند نزولی یافت.
 
وی افزود: به رغم خسارت‌هایی که این میانگذر داشته ولی تأثیر قطعی در خشکی دریاچه ندارد و تنها این طرح گردش جریان آب خاکریز وسط دریاچه مشکل ایجاد می‌کند که باید این روند اصلاح شود.
 
 میرشفیع با اشاره به اینکه در شرایط کم آبی دریاچه ، باید برای گردش آب اقدامی صورت گیرد، گفت: باید برای  بهبود گردش آب قبل از افزایش ارتفاع آب، طرح‌های مطالعاتی انجام شود  تا پس از افزایش ارتفاع، اقدامات صورت گرفته برای گردش آب مفید باشد.
 
اقدامات موثر ستاد احیای دریاچه ارومیه
جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با بیان اینکه دریاچه ارومیه  از وضعیت بحرانی که مردم نگران بودند، عبور کرده است گفت: انتظار داریم با اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه وضعیت موجود بیش از پیش بهبود یابد.
 
وی افزود: به رغم کاهش 28 درصدی نزولات جوی ، آب دریاچه در حال افزایش است، و این مسئله نشانگر موثر بودن  اقدامات ستاد احیای دریاچه است.
 
جبارزاده وجود مشکل اعتباری برای اجرای طرح‌های دریاچه ارومیه را یاد آورشد و گفت: با این وجود هیچ طرحی به دلیل نبود اعتبار متوقف نشده است و بخش بزرگی از کار را مردم، کشاورزان و تشکل‌های مردمی انجام می دهند.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.