میرسلیم در رادیو معارف:

مهمترین خطرات آینده ریشه فرهنگی دارد/ باید از جنبه‌های مثبت فضای مجازی برای اشتغال استفاده کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدون شک مهمترین خطرات ما در آینده با آن مواجه خواهیم بود ریشه فرهنگی دارد و برخی مسائل تحت شعاع این موضوع مسئله قرار می‌گیرد.

مهمترین خطرات آینده ریشه فرهنگی دارد/ باید از جنبه‌های مثبت فضای مجازی برای اشتغال استفاده کرد
به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی آقاسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رادیو معارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما برای شاخص های هویت اسلامی و انقلابی در تحقق سند چشم انداز بیست ساله چه برنامه‌هایی در دولت خود خواهید داشت گفت: سند چشم انداز یک سند بسیار ارزشمند است. 

وی با بیان اینکه سند چشم انداز چند جایگاه را برای کشور مشخص کرده است افزود: مثلا این سند جایگاه اول در زمینه‌های اقتصادی در منطقه متصور شده است که ما باید خودمان را به آن جایگاه برسانیم اما در بخش فرهنگی این سند جایگاه ایران را در جایگاه برتر در دنیا مطرح کرده است لذا این موارد نشان دهنده این است که ما اساسا چه انقلابی داشته‌ایم و چه پیامی برای خود و دنیا داریم.

میرسلیم تاکید کرد: معتقدم از لحاظ اقتصادی کوشش‌هایی که باید صورت گیرد کوشش‌هایی است و زمان می‌برد ما به رتبه‌های اول اقتصادی دست پیدا کنیم اما به لحاظ پشتوانه‌های فرهنگی و اعتقادی این موارد بدین نحو نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تحقق اهداف سند چشم انداز گفت: متاسفانه در دوازده سال اخیر در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز موفق نبودیم لذا نه تنها موفق نبودیم بلکه حتی در برخی موارد وارونه هم عمل شده است.

میرسلیم ادامه داد: متاسفانه ما در اجرای برنامه چشم‌انداز بیست ساله بسیار ضعیف بوده‌ایم و نتوانستیم برای تحقق اهداف گام درستی برداریم.

وی با بیان اینکه برنامه چشم انداز برنامه مطلوبی است قطعا اجرای برنامه‌ها مهم و ضروری است اما ما با برنامه عالی و با اجرای ضعیف مواجه هستیم که امیدواریم در طی هشت سال آینده این مسائل برطرف شود.

میرسلیم با بیان اینکه در برخی موارد نتوانستیم برخی واقعیات را در برنامه فوق مدنظر قرار دهیم گفت: این واقعیت به تهدیداتی برمی‌گردد که آمریکا علیه ما اعمال کرد و ادامه داد و حتی آن را تشدید کرد لذا این موارد به دولت اصلاحات برمی‌گردد آن زمان نخواستند این موارد را جدی بگیرند و از کنار آن عبور کردند که این مسئله باعث شد ما نتوانیم در اجرای این برنامه توفیق داشته باشیم.

وی با اشاره به شاخصه‌های هویت اسلامی و انقلابی در سند چشم انداز گفت: معتقدم ویژگی های نجات بخش انسان باید به طور کلی شناسانده شود لذا طبیعی است که اسلام برای نجات انسان آمده است.

میرسلیم با اشاره به مبانی نجات انسان در اسلام گفت: ما باید مبحث خوب و بد و زیبا و زشت را بشناسیم لذا این ارزش‌هایی است که به لحاظ اسلامی مطرح است بنابراین این سوال مطرح می‌شود برای چه می‌خواهیم ارزش‌های اسلامی را بدانیم و چه چیزی را مناسب می‌دانیم.

میرسلیم با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی بیان داشت: محور انقلاب اسلام بوده است بنابراین طبیعی است ما برای حفظ ارزش‌های انسان با اسلام آشنا باشیم.

وی با بیان اینکه ظلم‌ستیزی از جمله محورهایی بوده که مردم در انقلاب بر روی آن پافشاری کرده‌اند بیان داشت: ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی جز ویژگی‌های ایرانیان است لذا درست به همین دلیل بوده که ایرانیان آمدند و شیفتگی‌ها خود را به اهل بیت نشان دادند تا اینکه شیعه علی (ع) باشند.

میرسلیم با اشاره به نقش رهبری در منصه ظهور گذاشتن اعتقادات اسلامی در انقلاب گفت: انقلاب اسلامی حول یک رهبر زاهد و قوی شکل گرفت که این مسئله از منظر ارزش‌ها بسیار مهم است.

وی با اشاره به سایر ویژگی‌های انقلاب اسلامی بیان داشت: مشارکت مردمی یکی دیگر از این ویژگی‌ها است لذا رهبری در انقلاب جایگاه اساسی دارد اما اگر مردم سراغ آن نیایند و همت خود را برای انچه که رهبری می‌گوید نبندند بدون شک انقلاب پیروز نخواهد شد بنابراین انقلاب اسلامی پیروز شد به دلیل اینکه محورش اسلام بود. بنابراین عمده برنامه‌های ما برای تقویت این مبانی خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری عملکرد شورای انقلاب فرهنگی را چه طور ارزیابی می‌کنید گفت: در این  شورا دو دسته اقدام انجام شده است؛ برخی از اقدامات زیربنایی بوده و برخی به امور اجرایی در وزارتخانه‌‌هایی از جمله فرهنگ و علوم برمی‌گردد بنابراین بنده معتقدم در شورای عالی که جایگاه ارزشمندی دارد قطعا باید گرایشی به سمت مسائل عمده فرهنگی وجود داشته باشد.

میرسلیم تصریح کرد: بدون شک مهمترین خطرات ما در آینده با آن مواجه خواهیم بود ریشه فرهنگی دارد و برخی مسائل تحت شعاع این مسئله قرار می‌گیرد لذا ما باید متوجه این باشیم که چرا خانواده و برخی هنجارشکنی‌ها در جامعه بروز پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: بدون شک در شورای عالی فرهنگی برنامه‌هایی تدوین شده که مطلوب هم بوده اما متاسفانه برخی از این برنامه‌ها اجرایی نشده و بنده معتقدم دولت باید در این زمینه اهتمام بیشتری بورزد.

میرسلیم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما برای مدیریت شورای عالی فضای مجازی چه برنامه‌ای در دولت خود خواهید داشت گفت: فضای مجازی فرصت بسیار خوبی است که به لحاظ فنی روزگار ما با آن مواجه بوده است.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی دقیق فضای مجازی تاکید کرد: در حال حاضر شاهد بازتاب وارونه برخی مسائل در فضای مجازی هستیم البته برخی مواقع مسائل در فضای مجازی با بی‌اخلاقی مطرح می‌ شود که باید آنها را با یک پژوهش دقیق آسیب‌شناسی کرد.

میرسلیم با اشاره به اینکه فضای مجازی در چند جنبه قابلیت استفاده مطلوب دارد گفت: اطلاع رسانی یکی از جنبه‌های خوب استفاده از فضای مجازی است که می‌توان مکمل رسانه‌ها باشد. 

وی ادامه داد: رشد فضای کسب و کار از جمله سایر جنبه‌های مطلوب فضای مجازی است که ما باید این مسئله را تقویت کنیم لذا حتی این مسئله می‌تواند در بحث رکود و اشتغال مورد توجه قرار گیرد.
 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از فضای مجازی به عنوان ابزاری برای محقق ساختن نظارت عمومی استفاده کنیم افزود: جمهوری اسلامی یک مردم سالاری دینی است ، پایه‌هایش در مشارکت و نظارت عمومی است.

وی افزود: مشارکت با انتخابات و اقداماتی که مردم برای یاری رسانی به دولت و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی انجام می‌دهند،حاصل می‌شود اما مردم گاهی اوقات در عملکرد مسئولان یا برفرآیندهای اجتماعی با برخی مشکلات مواجه شوند که می‌توانند از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی  مشکل را سریع‌تر طرح و چاره‌جویی کنند که البته این موضوع نیاز به نظارت هم دارد.

میرسلیم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های فرهنگی دولت شماچیست، بیان داشت: از نظر فکری من همواره گفته‌ام و بارها اعلام کرده‌‌ام وحتی به دولت سازندگی هم نقد داشته‌ام که فرهنگ برای ما اساس و پایه و مبنا است. فعالیت های مختلف اقتصادی که صورت می  گیرد جزو اثاث و ابزار است و ما باید پایه ها ومبانی را محترم بشماریم. یک اقتصاد موفق باید دروجوه مختلف به فرهنگی که به  اقتصاد مسلط باشد اعتنا کند.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرهنگ تنها در اختیار دولت نیست. فرهنگ در اختیار مردم است بنابراین دولت می‌تواند هدایتگر باشد و بگوید در چه بخش‌های کاستی‌ وجود دارد و چگونه باید برطرف شود.دولت باید مردم را تشویق به کرسی نشاندن شیوه‌های هدایتی‌اش کند.

وی افزود: دولت باید از فعالیت‌های فرهنگی که اولویت دارند پشتیبانی کند و اگر کم و کاستی وجود دارد با استفاده از بودجه به آنها کمک کند.

میرسلیم گفت: دولت باید به برنامه‌های فرهنگی نظارت کند زیرا شیطان بزرگ بیکار نمی‌نشیند و برنامه‌های خود را اجرا می‌کند و سعی می‌کند نفوذ فرهنگی داشته باشد. دشمنان با برنامه‌های فرهنگی وارد می‌شوند بنابراین دولت باید نظارت کند که مبادا ما گرفتار طراحی‌های منحرفانه دشمنان شویم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای استفاده از ظرفیت عظیم حوزه علمیه در دولتتان خواهید داشت، گفت: فعالیت حوزه‌ها همیشه توام با موفقیت بوده و این موفقیت مستقل از دولت انجام گرفته است.

وی افزود: حوزه‌ها در دوران طاغوت هم فعال بوده‌اند اکنون هم به دولت وابسته نیستند این موضوع ارزشمند است و باید حفظ شود.

میرسلیم با بیان اینکه جامعه ایرانی از 80 درصد شهرنشین‌ و 20 درصد روستایی تشکیل شده است گفت: حضور حوزه در جامعه روستایی یک وجه پیدا می‌کند و در جامعه شهری وجه دیگری . جامعه شهری امروز با مسائل صنعتی در هم آمیخته بنابراین حوزه باید به این مسائل توجه کند. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید برای به روز شدن و همگام شدن با مسائل روز کوشش‌هایی در حوزه صورت گیرد و دولت هم باید  در اطلاع رسانی به حوزه‌ها کمک کند. 

وی با بیان اینکه پاسخ و راهکار بسیاری از مسائل مربوط به عرصه فرهنگ و هنر و آموزش‌هایی که به علوم انسانی بر می‌گرددو و مسائلی که در فناوری مطرح می‌شود را باید از حوزه بخواهیم ادامه داد:  دولت در این راستا می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار حوزه‌ها قرار دهد.

میرسلیم  در ادامه گفت: دانشگاه‌های ما کم و بیش با الگوهای خارج از کشور شکل گرفت که ما بایک سری مشکلات مواجه شدیم مانمی‌توانیم به لحاظ اعتقادی از دانشگاه‌های غرب پیروی کنیم اکنون دروسی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌َشوند اسلامی هستند این مسیر باید بیشتر تقویت شود وقتی صحبت از اسلامی کردن دانشگاه‌ها می‌شود این موضوع به نوع برخورد با علم وپژوهش بر می‌گردد که اسلام علم و دانش را چگونه می‌بیند بنابراین مبنای دروس دانشگاهی ما باید بر اساس اعتقادات دینی اسلامی باشد.
 
وی افزود: ما با نحوه تعلیم، تربیت و آموزش با دید اسلامی آشنا هستیم امیدوارم به آن دیدگاهی که مدنظرمان است به زودی برسیم؛ مسئله مدرک گرایی نباید اصالت پیدا کند اصالت در درک، فهم، کاربردگرایی و فهم آن علم قرار گرفته است باید علم را به عمل تبدیل کرد این که افراد مدرکی را به دست آورده باشند لزوما به معنای آن نیست که آنها آن علم را به خوبی یاد گرفته اند.

میرسلیم خاطر نشان کرد: این موارد در سطح جامعه معلوم می شود بسیاری از ارزش گذاری ها امروزه براساس مدرک گرایی انجام می شود نه علم گرایی. نباید دانشجویان و طلاب به دنبال این باشند که با گرفتن مدرک حقوق خود را افزایش دهند این یک ارزش گذاری غلط است این موارد انحرافاتی است که در سطح جامعه ایجاد شده است.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال ارتباط بین حوزه و دانشگاه و وحدت آنها گفت: تاکنون تلاش های بسیاری انجام گرفته است به طوری که تاکنون شهدایی مانند شهید بهشتی، دکتر باهنر در ادغام این دو حوزه تقدیم نظام شده اند و مهمترین دلیل نزدیک سازی این دو حوزه نبود الگو است، بزرگوارانی که هم از تحصیلات حوزوی و هم دانشگاهی برخوردارند الگوهای بسیار مهم برای ما هستند مانند شهید مطهری و شهید بهشتی ما باید به این الگوها دقت کنیم و ارزش های آنها را احیا کنیم در دانشگاه ها بیشتر بر روی روش ها کار می شود در حالی که حوزه ها بیشتر به مفاهیم توجه دارند ما می توانیم با اتحاد این دو حوزه به یک اتحاد علمی در مسیر رشد کشور دست یابیم.

وی تاکید کرد: اتحاد حوزه و دانشگاه حتی به فعالیت های حوزوی کمک کرده است هم چنین اتحاد آنها به دانشگاه نیز خدمات ارائه داده است، اسلام به اهداف پژوهشی توجه دارد در این زمینه باید برنامه ریزی دقیق تری صورت بگیرد اما در دانشگاه ها همچنان روش های سابق حاکم است و استادان با شناخت اسلامی خود تدریس می کنند اما با اتحاد با حوزه ها می توانند علم خود و تزکیه بیشتری پیدا کنند.

میرسلیم تصریح کرد: تحصیل و تذهیب به معنای این نیست که فرد مدرکی به مدارک خود اضافه کند بلکه به معنای آشنایی با شیوه های جدید آشنایی در آن علم است.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سند چشم انداز آموزش و پرورش برای آن بسیار زحمت کشیده شده به طوری که از اوایل 1383 بحث های مقدماتی آن صورت گرفت و ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی آموزش و پرورش را ابلاغ کردیم و برمبنای آن سند تهیه شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید ولی در اجرا ما متاسفانه موفق نبودیم، دولتی باید اجرا کننده این سند باشد که به دنبال شکوفایی آموزش و پرورش است. بر اثر عقب ماندن این سند نسل جدید ضربه های زیادی خورده است.

وی تاکید کرد: سند 2030یونسکو یک مقوله انحرافی است ما در ابتدا باید این سوال را از خود داشته باشیم که اسناد بالا دستی ما اسناد متقن، کارشناسی و دقیق و برمبنای شناخت از خودمان تهیه شده است چه نیازی به سند 2030 یونسکو داریم البته من کتمان نمی کنم که این سند یونسکو سند ارزشمندی از لحاظ روش ها و شیوه های آموزشی و پرورشی است اما در کشور ما کاربرد چندانی ندارد و ما می توانیم از بعضی از قسمت های آن استفاده کنیم این مورد اشکالی ندارد چشم بستن بر روی پیشرفت هایی که موجب فناوری آموزش و بهداشت در جامعه می شود کار اشتباهی است.

میرسلیم افزود: ما باید براساس شرایط فرهنگی و تمدن خود سندی را تهیه کنیم این خلا در سند 2030 وجود دارد و باید آن را رفع کنیم زیرا وجه قالب این سند بینشی است که در غرب وجود دارد و این بینش، حاکم کردن انسان گرایی در عقاید آنهاست. بینش عرف گرایی و یا به اصطلاح امونیسم این دو بینش بر سند یونسکو به طور واضح حاکم است این موارد با آموزش و پرورش ما سازگاری ندارد و بسیار خطرناک است مبانی اعتقادی ما با اتکا به یک سند نباید تضعیف شود ما باید خود را از هر چه که سبب گرفتاریهای اعتقادی مان شود منزه نگه داریم باید به این خطرات بسیار دقت کرد، وقتی چیزی به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ می شود نکات ظریف و اساس اعتقادی آن حتما رعایت شده و کارشناسان به این موارد بنیادی توجه داشته اند ما نقدمان به دولت این است به جای این که حاکم کننده سند بومی کشور باشد یک سند 2030 را در کشور آورده که با عقاید بنیادی ما بسیار ناسازگار است چرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به عقب می افتد؟ چرا به مصوبات مقام معظم رهبری درباره این موضوع توجه نمی شود؟

 
میرسلیم در خصوص تقویت نهاد خانواده اظهار داشت:‌ بعد از انقلاب صنعتی که در حدود ۲۰۲ سال پیش رخ داد به رکن خانواده حمله‌ای شد و این نهاد جایگاه خود را از دست داد. غرب خانواده را زیر سوال برده و اهمیتی برای آنها ندارد که فرزندان چطور شکل می‌گیرند چرا که تربیت فرزندان را به عهده نهادهای دیگری واگذار کرده‌اند.

وی با تأکید بر اهمیت رکن خانواده برای ایرانی‌ها افزود: برای ما خانواده رکنی اساسی است اما باید هوشیاری نشان داد تا دچار فروپاشی نشوند، کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق هم اکنون یکی از مسائل مخاطره‌آمیز به شمار می‌آید چرا که تأثیراتی که غرب گرفته‌ایم باعث این معضل شده بنابراین باید راه علاجی پیدا کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب که ازدواج در سنین بالا خسارات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد، گفت: باید کسب و کارهای مناسب ایجاد کنیم تا جوانان با داشتن شغل مناسب نسبت به ازدواج اقدام کنند چرا که معطل نگه داشتن آن فسادهایی به لحاظ امنیتی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کند.

میرسلیم در خصوص ازدواج پایدار نیز افزود: موعظه پدر و مادرها سابق بر این بسیار موثر بود اما هم اکنون مناسبات بین نسلی تضعیف شده و مشکلاتی را ایجاد کرده بنابراین دولت باید به دنبال تشکیل نهادهای مشاوره‌ای باشد که اگر ازدواج شکل گرفت پایدار بماند.

وی با اشاره به تشکیل ازدواج بیان داشت:‌ ازدواج باید تسهیل شود و به دنبال آن دوام داشته باشد همچنین با آداب و رسوم غلط باید مقابله کنیم و زندگی ساده و نورانی فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) را الگو قرار دهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پرهیز از خرافات در ازدواج و زندگی تجملاتی اشاره کرد و گفت: برخی از خرافات وجود دارد مبنی بر اینکه باید جهیزیه و مراسم تجملی وجود داشته باشد که این مسئله درست نیست و زندگی را به مخاطره می‌اندازد.

میرسلیم اقتصاد خانواده را در ازدواج هدف گرفت و در این باره خاطرنشان کرد: باید به اقتصاد خانواده توجه کنیم و در این خصوص چاره‌جویی کنیم بزرگ‌ترها نیز در این راه نباید از حمایت‌های مادی و معنوی زندگی نوپای فرزندان خود غافل شوند همچنین خانواده‌ای که با تشریفات زیادی شکل گرفت نباید ملاک عمل قرار گیرد چرا که ولخرجی‌ها مبنایی برای زندگی با دوام نیست.

وی در پایان تصریح کرد: اهتمام ما در آینده باید در امور فرهنگی و اجتماعی باشد و با تحقیق دقیق و جامع شناسانه مسائل را شناسایی کنیم، دقت‌مان نیز در این زمینه باید عالمانه و اثبات شده باشد و بودجه را برای روش‌های موفق به کار ببندیم با انجام این امور در نهایت به جایگاه خلیفة اللهی آن می‌رسیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.