ان‌بی‌سی نیوز: آنچه باید درباره اخراج رئیس اف‌بی‌آی و ارتباط احتمالی آن با تحقیقات روسیه بدانید

ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به بررسی اتهامات وارده به روسیه و تحقیقات اف‌بی‌آ‌ی و ارتباط آن با اخراج جیمز کومی پرداخت.

ان‌بی‌سی نیوز: آنچه باید درباره ترامپ، اخراج رئیس‌اف‌بی‌آی و تحقیقات روسیه بدانید
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی درباره اخراج «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی و ارتباط آن با تحقیقات درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: اخراج کومی در روز سه‌شنبه واشنگتن را شوکه کرد و بسیاری از مقامات ارشد دموکرات، کاخ سفید را به تضعیف تحقیقات درباره احتمال همدستی روسیه با کمپین ترامپ برای جلوگیری از پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 آمریکا، متهم کردند.

در واقع چندین تحقیق به طور همزمان درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا در حال انجام است که در ادامه به طور جداگانه به ارتباط آنها با اخراج رئیس اف‌بی‌آی پرداخته می‌شود.

تحقیق درباره‌ هک شدن ایمیل‌های دموکرات‌ها از سوی روسیه

تحقیقات اصلی از انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا آغاز شد. در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی ویکی‌لیکس ایمیل‌هایی را که از مقامات دموکرات و رئیس کمپین «هیلاری کلینتون» به سرقت رفته بودند منتشر کرد. جامعه اطلاعاتی آمریکا اینگونه نتیجه‌گیری کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با هدف کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات دستور این عملیات مجازی را صادر کرده است.

دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا در ماه ژانویه یافته‌های خود در این خصوص را منتشر کرد و آژانس امنیت ملی، سیا و اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از نتایج آن حمایت کردند.

از آنجاییکه ترامپ به دنبال برقراری روابط نزدیکتر با روسیه بود نتایج این تحقیقات او را ناراحت کرد. ترامپ حاضر نشد روسیه را به دلیل هک شدن ایمیل‌های کلینتون سرزنش کند و اعلام کرد مخالفان او برای زیر سوال بردن ریاست‌جمهوری‌اش به این کار دست زده‌اند.

ترامپ بالاخره در ماه ژانویه اذعان کرد باور دارد روسیه در هک کردن این ایمیل‌ها دست دارد؛ اما ماه گذشته حرف خود را نقض کرد و بدون ارائه هیچ مدرکی گفت احتمالاً این کار به دست چین یا کشور دیگری انجام شده است.

تحقیق درباره‌ احتمال همدستی کمپین ترامپ با مسکو

تحقیقات دیگری نیز در خصوص اتهامات وارده به روسیه در جریان است. جیمز کومی در ماه مارس و در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد اف‌بی‌آی در حال بررسی احتمال ارتباط اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه است. سی‌ان‌ان سه‌شنبه شب اعلام کرد دادستان‌های فدرال احضاریه‌هایی را در این خصوص برای دستیاران مشاور امنیت ملی سابق آمریکا –مایکل فلین- صادر کرده‌اند.

از آنجاییکه ارائه جزئیات تحقیقات حساس و سیاسی در آمریکا امکان‌پذیر نیست، کومی نام اشخاص یا مظنونین را اعلام نکرد. در نتیجه هنوز مشخص نیست کومی درباره چه افرادی تحقیق می‌کرد یا چه مدارکی در دست داشت.

گفته می‌شود این تحقیقات شامل دونالد ترامپ نمی‌شود. ترامپ در یک مطلب کوتاه نوشت رئیس اف‌بی‌آی سه بار اعلام کرده بود که تحقیقات شامل او نمی‌شود؛ اما هنوز این گفته تأیید نشده است.

آنچه مشخص است ترامپ از تحقیقات اف‌بی‌آی و کنگره درباره همدستی او با مسکو خشنود نیست.

با اینکه هنوز اطلاعات دقیقی درباره تحقیقات مذکور وجود ندارد، به نظر می‌رسد روسیه، ویکی‌لیکس و تعدادی از دستیاران ترامپ با هم در ارتباط بوده‌اند؛ اما تمام این افراد انجام هرگونه عمل اشتباهی را رد کرده‌اند.

«پال منافورت» رئیس سابق کمپین انتخاباتی ترامپ پیش از این برای نخست‌وزیر سابق اوکراین که از حامیان روسیه بود کار می‌کرد. «راجر استون» مشاور سابق ترامپ در زمان برگزاری انتخابات آمریکا نیز در پیامی توییتری به ارتباطش با گروه ویکی‌لیکس اشاره کرده است. همچنین «کارتر پیج» یکی از مشاوران ترامپ در سیاست خارجی ارتباط تجاری با روسیه داشته است.

ژنرال فلین - مشاور امنیت ملی مستعفی ترامپ - نیز که یکی از مشاوران او در زمان برگزاری انتخابات بود در سال 2015 به همراه پوتین در نشستی که به میزبانی شبکه تلویزیونی روسی راشاتودی برگزار شد، حضور یافت.

کمیته اطلاعاتی سنا که در حال بررسی پرونده روسیه است اخیراً از پیج خواسته فهرستی از هرگونه ارتباط با مقامات روس را ارائه دهد. به گزارش نیویورک‌تایمز، درخواست‌های مشابهی نیز به صورت مکتوب برای منافورت، استون و فلین ارسال شده است.

تحقیق درباره سفیر روسیه

در این میان، داستان دیگری نیز در جریان است که شامل روسیه، فلین و «جف سشنز» دادستان کل آمریکا می‌شود و احتمالاً بر اخراج کومی سایه انداخته است.

دولت اوباما در ماه دسامبر اعلام کرد روسیه را به دلیل مداخله در کمپین‌های انتخاباتی تحریم می‌کند. فلین همان روز با سفیر روسیه در آمریکا تماس تلفنی برقرار کرد و روز بعد پوتین اعلام کرد تحریم‌ها را تلافی نمی‌کند. ترامپ نیز این اقدام پوتین را طی یک پیام توییتری تحسین و از او به عنوان یک انسان «بسیار باهوش» یاد کرد.

دولت ترامپ از جمله «مایک پنس» معاون او اعلام کرده‌اند فلین در این تماس تلفنی درباره تحریم‌ها حرفی نزده است؛ اما بعداً مشخص شد که فلین حقایقی را کتمان کرده است. در نتیجه ترامپ، فلین را به دلیل گمراه کردن پنس وادار به استعفا کرد.

داستان فلین بار دیگر در هفته اخیر در رسانه‌ها مطرح شد. زیرا «سالی ییتس» دادستان کل سابق آمریکا که به دلیل مخالفت با فرمان ضدمهاجرتی ترامپ برکنار شد در کنگره شهادت داد در زمان تصدی خود به کاخ سفید هشدار داده بود اظهارات فلین حقیقت ندارد و او ممکن است از سوی روسیه مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

سشنز نیز ظاهرا ارتباطاتی با سفیر روسیه داشته که تأثیراتی بر تحقیقات روسیه و برکناری کومی داشته است. سشنز نیز پیش از این اعلام کرده بود ارتباطی با مقامات روس نداشته است؛ اما بعد از مدتی ملاقاتش با سفیر روسیه را تأیید کرد. وی همچنین اعلام کرده بود به دلیل ایفای نقش در کمپین انتخاباتی ترامپ در تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات شرکت نمی‌کند.

موضوع ارتباط اخراج جیمز کومی با تحقیقات روسیه و سشنز زمانی درخور توجه می‌شود که بدانیم طبق اعلام کاخ سفید، ترامپ به توصیه جف سشنز و معاونش «راد روزن‌استاین» رئیس اف‌بی‌آی را اخراج کرده است.

با این حال، ترامپ شب گذشته (سه‌شنبه) در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد اخراج کومی هیچ ارتباطی به تحقیقات روسیه ندارد. اما به نظر می‌رسد زمانبندی این تصمیم ترامپ تأثیر زیادی بر تحقیقات اف‌بی‌آی خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار