رمزگشایی از دلایل ابتلای بیشتر زنان به آسم

یک تحقیق جدید نشان داده است که دلیل ابتلای دوبرابری زنان به بیماری تنفسی آسم، پس از بلوغ و نسبت به مردان، عدم وجود هورمون تستوسترون در آنهاست.

رمزگشایی از دلایل ابتلای بیشتر زنان به آسم
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان در فرانسه ضمن این‌که نشان داده‌اند نبود تستوسترون در زنان باعث ابتلای بیشتر آنها به آسم در مقایسه با مردان است، گفته‌اند که این تحقیق همچنین مشخص کرده است هورمون تستوسترون در مردها مانع از تولید نوعی سلول ایمنی می‌شود که در ابتلا به آسم نقش دارد و همچون سدی در برابر حساسیت‌های مرتبط با آسم و گسترش شرایط ملتهبه مسیر تنفسی آنها عمل می‌کند.
 
به گفته یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق، تستوسترون در مردها، مهارکننده‌ای قوی برای سلول‌های لنفاوی است. این سلول‌ها در واقع نوعی سلول ایمنی محسوب می‌شوند که با شروع آسم مرتبط است و سلول‌های لنفوئید ذاتی (innate lymphoid cells) یا به بیان پزشکی، ILC2s نامیده می‌شوند.
 
بر اساس یافته‌های گروه تحقیق، تستوسترون به طور مستقیم بر ILC2s اثر می‌گذارد و با مهار راه‌های تکثیرشان در مردان، سبب کم شدن تعداد آنها در ریه و در نتیجه کاهش شدت علائم و موارد آسم در این جنس می‌شود.
 
ILC2s در ریه، پوست و حتی اندام دیگر انسان وجود دارد و پروتئین‌های التهابی را تولید می‌کند که می‌تواند باعث آسیب و التهاب ریه در پاسخ به محرک‌های رایج آسم، همچون گردهٔ گلها و گیاهان، گردوغبار، دود سیگار و یا موی حیوانات خانگی شود.
 
 
منبع: سلامت آنلاین
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار