در نشست خبری مطرح شد؛

معافیت مالیاتی برای مشاغل مطبوعاتی، قرآنی و فعالیت‌های سینمایی بررسی می‌شود

در این نشست مشکلات مالیاتی که یکی از مسائل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بود مورد بررسی قرار گرفت.

توسعه پوشش بیمه اجتماعی برای اهالی فرهنگ و هنر/  بررسی معافیت مالیاتی برای مشاغل مطبوعاتی، قرآنی و فعالیت‌های سینماییبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حیدری نماینده سازمان امور مالیاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از اهالی رسانه در خصوص جمع‌بندی مباحث‌ مالیاتی این دو وزارتخانه در چند ماه گذشته، برگزار شد. 
 
در ابتدا کاراندیش گفت: یکی از مسائلی که سال‌های طولانی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه با آن مواجه بودند بحث مشکلات مالیاتی بود که در طول چند سال گذشته بین جلساتی که بین این دو سازمان تشکیل شد حل و فصل گردید؛ برخی از آنها باقی مانده که طی چند ماه گذشته نیز به نتیجه رسید. 
 
وی افزود: برخی مؤسسات که مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، درگیر مشکلاتی شدند.  این حمایت‌ها به این شکل بود که سازمان امور مالیاتی در برنامه‌های خود این موسسات را به عنوان درآمد اتفاقی تلقی می‌کرد و مشمول 25 درصد مالیات می‌شدند که طی جلسات متعدد توانستیم این مساله را حل کنیم، که این کمک‌ها و حمایت‌ها در راستای انجام فعالیت قرار بگیرد و نه کمک بلاعوض، و درآمد اتفاقی برای آن منظور نمی‌شود. از طرفی به مکانیسمی رسیدیم که مالیات 25 درصدی از آنها برداشته شود و معافیت به آنها تعلق گیرد. 
 
وی اضافه کرد: مکانیزم اینکه چگونه ثابت شود مؤسسه مورد حمایت این مبلغ را هزینه کرده است، در جلساتی بررسی شد و به این چارچوب رسیدیم که ماموران مالیاتی زمان بررسی پرونده این مؤسسات باید سه مدرک ارائه دهند تا از پرداخت مالیات معاف شوند. اول اینکه یک تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه مورد نظر منعقد شود و وظایف و فعالیت‌های آنها تشریح گردد. دوم اینکه تا پایان خرداد سال بعد، طبق قانون، کمک‌های بلا عوض، گزارش حسابرسی قانونی خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه دهند و سوم اینکه تائیدیه وزارتخانه در زمینه مدارک ارائه حسابرسی شده، مورد تایید قرار بگیرد. اگر مشخص شود مبلغی باقی مانده این مبلغ شامل مالیات می‌شود پس مؤسساتی که در این زمینه مشکلاتی مواجه بودند به نتیجه رسیدند. 
 
وی اضافه کرد: در این تفاهم‌نامه به چند توافق دیگر رسیدیم که یکی از این توافقات آموزش مدیران موسسات فرهنگی و هنری توسط ماموران مالیاتی بود و دوم، آموزش‌هایی که به خود مأموران مالیاتی داده شود و سوم، حوزه‌های خاصی تعیین شود، تا رونده‌ها در این حوزه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. 
 
کاراندیش ادامه داد: بحث معافیت مندرج در بند «ل» ماده 139 اصلاحیه کانون مالیات‌های مستقیم که یک سری مشاغل از آن معاف هستند و موضوع مالیات بر ارزش افزوده که مواردی که از آن به مجلس رفته و در صورت تصویب، در این زمینه معافیت‌هایی خواهیم داشت مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
 
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد برای صدور هیچ مجوزی پول نمی‌گیرد و این یکی از ایرادهایی است که برخی مراکز از ما می‌گیرند، اما چون معتقدیم حوزه فرهنگ و هنر باید حمایت شود به دنبال دریافت هزینه نیستیم. 
 
وی افزود: بحث بعدی افزایش 12 هزار نفری اهالی فرهنگ و هنر، رسانه و قرآنی بود که تا الان 18 هزار و 700 نفر به جمع آنها اضافه شد و بیمه اجتماعی شدند و طی چند ماه قبل تا به حال توانسته‌ایم اعتبار لازم را برای آنها افزایش دهیم. کار بعدی تأسیس شرکتی به نام گروه توسعه هنر ایران بود که هدف ما از تأسیس آن، تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و حضور بخش خصوصی در تأسیس آن است و بخش دولتی وظیفه اجرایی ندارد و فقط در زمینه سیاست‌گذاری نظر می‌دهد. هم اکنون در شرف تعیین هیئت مدیره این شرکت هستند تا بتواند حضور گسترده‌ای در مباحث فرهنگی و هنری در سطح کشور داشته باشد. 
 
وی افزود: کار بعدی سفرهایی بود که به 29 استان داشتیم که مسائل آنها را ریز مورد بررسی قرار دادیم و مطالبشان در قالب دو کتاب تهیه کردیم. 
 
کاراندیش عنوان کرد: اعتبار وزارتخانه با وجود محدودیت‌های درآمدی دولت دو برابر شده هر چند باز هم کافی نیست و با نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم، حقوق مندرج در احکام کارگزینی همکارانمان در سال 95 نسبت به 91 سه برابر شده و در خصوص قراردادها دو و نیم برابر و اعتبار معاونت هنری ما در سال 95 نسبت به 94 نیز به دو برابر رسیده است. در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی نیز یک سری تسهیلات و رویکردهای مثبت در نظر گرفتیم. 
 
وی خاطرنشان کرد: برای اعضای شرکت مورد نظر تأکید کردیم، از افراد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده نشود اما مختاراند از افراد فرهنگی بهره ببرند در کل هدف ما ایجاد عدالت فرهنگی است. 
 
حیدری نماینده سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: فهرست مصادیق بند «ل» را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم مشاغل انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی و ... که در ذیل آن فعالیت‌های سینمایی و ... وجود دارد معافیت مالیاتی شوند. 
 
وی افزود: یک سری بازبینی‌هایی در حذف و اضافه شدن برخی فعالیت‌ها نیز صورت گرفت و این بازبینی و بازنگری‌ها ادامه خواهد داشت. 
 
حیدری ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیز مورد بررسی بیشتری قرار گرفت. 
 
حیدری اضافه کرد: مسئله بعدی وحدت رویه در بحث امور مالیاتی بود که در این مورد مذاکراتی صورت گرفته و امیدوارم به نتیجه مثبتی برسیم. 
 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار