پورابراهیمی در صحن علنی مجلس:

کارگران معادن زغال سنگ با وضعیت وخیمی به کام مرگ می‌روند/ وزارت کار باید برنامه زمان بندی شده‌ای برای رفع مشکلات معدن‌کاران ارائه کند

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: در معاون زغال سنگ کارگران دچار بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی شده و با وضعیت وخیمی به کام مرگ می‌روند.

کارگران معادن زغال سنگ با وضعیت وخیمی به کام مرگ می‌روند/ وزارت کار باید برنامه زمان بندی شده‌ای برای رفع مشکلات معدن‌کاران ارائه کند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در توضیح سوال خود از وزیر رفاه مبنی بر عدم مستمری بازنشستگان صندوق فولاد و تعیین تکلیف در این رابطه، در صحن علنی مجلس گفت: وزیر تعاون طی اظهارات خود گزارشی در خصوص تاریخچه صندوق فولاد در صحن علنی مجلس ارائه کرد اما وی باید بداند که مشکل صندوق فولاد تعیین تکلیف مستمری 84 هزار عضو فعلی آن است.

وی با بیان اینکه کارکنان صندوق فولاد در سخت‌ترین شرایط فعالیت می‌کنند، افزود: این افراد هم اکنون دچار بیماری‌های بسیاری از جمله قلبی و عروقی هستند و متأسفانه با این حال کسوراتی که در طول سال‌های گذشته به این افراد تعلق می‌گرفت مشخص نیست در چه بخشی هزینه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که صندوق فولاد ورودی ندارد، تصریح کرد: سالیانه دو هزار نفر به علت کهولت سن از زیرمجموعه این صندوق از دنیا می‌روند بنابراین نیاز به تأمین منابع جدید نیست و بهتر است با منابع پیش بینی شده فعلی مدیریت بهتری در این رابطه رقم بخورد.

پورابراهیمی تأکید کرد: وزارت تعاون باید در مقابل مشکلات این صندوق پاسخگو باشد لذا در سال‌های گذشته نیز مجلس تلاش کرده در لایحه بودجه کمک‌های مالی را برای این صندوق درنظر گیرد، از این رو در سال گذشته تا حدودی مشکلات آن‌ها برطرف شد اما مطالباتی همچنان باقی مانده که باید پیگیری شود.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ بر اساس محاسبات انجام شده حدود هزار میلیارد طلب این افراد می‌باشد و 73 هزار میلیارد تومان مطالباتشان تحقق نیافته است بنابراین وضعیت پس انداز این افراد مناسب نیست ضمن آنکه در حوزه درمان، کارکنان صندوق بازنشستگی فولاد خدماتی در چند ماه گذشته به آ‌نها ارائه نشده است.

پورابراهیمی با اشاره به بدهی 15 میلیارد تومانی بیمه‌ها ناشی از حوزه درمان گفت: حدود 75  میلیارد تومان بابت تعهدات صندوق فولاد به بیمه‌ها که خدمات درمانی دریافت می‌کنند باقیمانده لذا در بحث تفاوت سه ماهه سال 95 نیز بر اساس قوانین، این میزان می‌بایست 12 درجه افزایش یابد که تاکنون پرداخت نشده است، در واقع مجموعه مطالبات در بخش مختلف و رویکرد دارایی‌های صندوق بازنشستگی فولاد نیازمند اصلاح مدیریتی است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: متأسفانه هر روز حدود 7 نفر از بازنشستگان جان خود را از دست می‌دهند لذا مسئولان باید مشخص کنند چه زمانی قصد دارند مطالبات این افراد را پرداخت کنند.

وی افزود:  متأسفانه 75 میلیارد تومان بدهی در حوزه درمان وجود دارد و درمانگاه‌ها از ارائه خدمات به این افراد(بازنشستگان) اجتناب می‌کنند لذا باید اقدام فوری برای رفع آن انجام شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه حدود 10 هزار نفر کارگر در معاون زغال سنگ کرمان و سمنان مشغول به کار کردند، بیان داشت: وزارت خانه مذکور باید مشخص کند چه برنامه‌ای برای حمایت از این افراد دارد لذا ما امروز با عدم پرداخت مطالبات این افراد مواجه هستیم.

وی در  ادامه خطاب به وزیرکار مبنی بر اینکه مثال بزنید کدام معدن هم اکنون امنیت کافی را دارد، گفت: باید عنوان استراتژی حمایت از صنعت زغال سنگ کشور چیست زیرا این صنعت رها شده است.

پورابراهیم در پایان گفت: وزارت کار باید برنامه زمان بندی شده‌ای را برای پرداخت مطالبات و رفع مشکلات معدن کاران ارائه کند نه اینکه صرفا دلسوز آنها باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار