وزیر نیرو:

اختصاص معادل 1100 میلیارد تومان برای آب رسانی روستایی در قانون 96

چیت چیان گفت: بنابر قانون سال جاری رقمی معادل با 1100 میلیارد تومان برای آب رسانی روستایی تصویب شد، همچنین با رایزنی های انجام شده با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تخصیص 500 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی موافقت شد.

اختصاص معادل 1100 میلیارد تومان برای آب رسانی روستایی در قانون 96/ آب رسانی 2هزار و 958 روستا درسال گذشتهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید چیت چیان در مراسم آیین خدمت رسانی آب و برق به روستاها بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل وزارت نیرو از از بدو شروع فعالیت دولت، محرومیت تعداد زیادی از روستاهای کشور از آب و برق بوده که با فعالیت های وزارت نیرو توانستیم، بخش زیادی از این مشکلات را مرتفع سازیم.

وی ادامه داد: در حدود 6هزار و 500 تا 7هزار و 500 روستاهای کشور ما که چندی پیش آب رسانی آن توسط تانکرها و به صورت سیار انجام می شد، توانستیم، آب رسانی این مناطق را با بهترین کیفیت انجام دهیم.

وزیر نیرو افزود: در سال های 92،93 و 94 به ترتیب 476، 823 و 902 روستا از نعمت آب برخوردار شده، همچنین در سال گذشته توانستیم اقدامات لازم برای آب رسانی 2هزار و 958 روستا را انجام دهیم.

چیت چیان تصریح کرد: بنابر قانون سال جاری رقمی معادل با 1100 میلیارد تومانم برای آب رسانی روستایی تصویب شد، همچنین با رایزنی های انجام شده با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تخصیص 500 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی موافقت شد.

وزیر نیرو بیان کرد: شبکه آب که در برخی از روستاها به صورت محدود اجرا می شد و در برخی دیگر نیز فرسوده و یا در نتیجه خشکسالی ها منابع آب کم و یا از بین رفته بودند، لذا مردم به منظور تامین آب خود مجبور به استفاده از منابع آبی بودند.

وی گفت: بنابر بیانات سازمان ملل انسان ها 5 حق در مورد آب دارند که حاکمیت ها ملزم به تامین این حقوق از جمله در اختیار قرار گذاشتن آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون به صرفه برای مردم هستند، اما در کشور ما تنها به این مسئله بسنده نکرده ایم و افقی را فراتر از آن برای مردم اقصی نقاط کشور ترسیم کردیم.

چیت چیان اذعان داشت: هنگامی که در سال 92 به بودجه مراجعه کردیم، ردیفی برای آب رسانی روستاها وجود نداشت، یعنی چندسالی بود که به این مسئله توجه نشده بود لذا به همین منظور در بودجه 93 لایحه 300 میلیارد تومانی را در ردیف خاصی با همکاری مجلس به منظور آب رسانی روستاها اختصاص دادیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: تحول جدی زمانی اتفاق می افتد که با رایزنی دولت و مجلس شورای اسلامی و نیز پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تخصیص 50 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای امر آب رسانی روستایی در نظر گرفته شود.

به گفته وی حدود 2هزار و 800 قرارداد با پیمانکاران در سال گذشته منعقد شده بود، همچنین طی سالهای 93 و 94 نیز 860 قرارداد در این خصوص منعقد شده علاوه بر این موضوع طی 3 سال گذشته بیش از 11 هزار کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.

چیت چیان بیان کرد: طی سالهای 92، 93، 94 و 95 به ترتیب آب رسانی 476، 823، 932 و 2هزار و 958 روستا انجام شد، همچنین طی 3 سال اخیر مجموعا 4میلیون روستایی از نعمت آب شرب سالم برخوردار شدند.

وی با اشاره به نتایج مثبت این اقدامات افزود: تثبیت جمعیت در روستاها، علاقه مندی بازگشت روستاییان مهاجر، ارتقا سطح سلامت و بهداشت آنان و نیز اشتغال زایی 59 نفر از جمله مواردی بود که پیامدهای مثبتی را برای اقتصاد روستاها به ارمغان آورده بود، علاوه بر این موضوع امید است تا مردادماه سال جاری 786 روستا دیگر با جمعیت 577 هزار نفری نیز از آب شرب سالم بهره مند شوند.

 برق، یکی از صنایع پیشرو کشور

وزیر نیرو گفت: در سال گذشته در مجموعه برنامه های اقتصاد مقاومتی متعهد شدیم تا پایان سال روستاهای بالای 10 خانوار کشور را از نعمت برق برخوردار سازیم و این اتفاق محقق شد و هم اکنون شاهد برق رسانی 623 روستا با جمعیت 9هزار و 245 خانوار هستیم، همچنین در دولت فعلی 2هزار و 502 روستا با جمعیت 32 هزار خانوار و هزینه 275 میلیارد تومانی، از نعمت برق بهره مند شدند.

چیت چیان گفت: در برخی نقاطی که امکان توسعه شبکه برق وجود نداشت، استفاده از انرژی خورشیدی مد نظر قرار گرفته به گونه ای که شاهد تامین برق 117 روستا از این انرژی بوده ایم و هم اکنون با در نظر گرفتن 100 روستایی که در دولت گذشته توسط این انرژی تامین برق می شدند مجموعا شاهد تامین برق 217 روستا از طریق انرژی خورشیدی هستیم.

وزیر نیرو در پایان بیان کرد: پیش بینی می شود تا با توجه به تدابیر در نظر گرفته و تنظیم برنامه های لازم در طول دولت دوازدهم کلمه روستای بدون آب و آب شرب و برق را از قاموس کشور حذف کنیم.

 پرداخت بخشی از بدهی کشور عراق

چیت چیان همچنین پس از پایان این همایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حجم صادرات برق به عراق با توجه به درجه حرارت هوا  و مصرف این کشور متفاوت است، عنوان کرد: صادرات برق به عراق از سر گرفته شد و این کشور 350 میلیون دلار از 1.2 میلیارد بدهی خود را پرداخت کرده  است همچنین قرار بر این است مابقی بدهی خود را بر اساس یک جدول به صورت اقساطی واریز کند.    

چیت چیان ادامه داد: ظرفیت صادرات به عراق را حدود 1500 مگاوات بوده لذا با توجه به شرایط مختلف، برخی روزها میزان صادرات افزایش و برخی روزها کاهش می یابد.

وی همچنین در خصوص بارندگی های اخیر بیان کرد: برخی از کارشناسان کشور معتقدند که بارندگی سال گذشته و سال جاری نشان از شروع  یک دوره ترسالی در کشور دارد.

وزیر نیرو اذعان داشت:  این مطالعات، اماری بوده نمی توان آن را قاطعانه عنوان کرد اما نشانه هایی مبنی بر این امیدواری وجود دارد که شدت خشکسالی کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت های تولید برق افزایش یافته و  با کمک کشاورزان و صاحبان صنایع مصرف آنها در ساعت پیک روز کاهش پیدا می کند همچنین، مدیریت مصرف نیز در دستور کار قرار دارد که با این سه گام، امید است در پیک بار مشکلی نداشته باشیم، همچنین می بایستی در فصل تابستان قریب به چهار هزار مگاوات پیک بار را کاهش دهیم.

چیت چیان با اشاره به کاهش تلفات، عنوان کرد: اقدامات خوبی در خصوص کاهش تلفات انجام شده و در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم، بیش از 15 درصد تلفات در شبکه توزیع برق داشتیم که این عدد به کمتر از 11 درصد رسیده و امید است که تلفات برق در شبکه توزیع تا پایان امسال به کمتر 10 درصد برسد و تک رقمی شود.

وزیر نیرو در پایان بیان کرد: این دستاورد موفقیت بزرگی به حساب می آید و سبب می شود که انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای نیز کاهش پیدا کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار