راه اندازی 1000 مرکز خدمات پرستاری درمنزل/ پرستاران منزل شناسنامه دار می‌شوند

وزیر بهداشت با اعلام راه اندازی یک هزار مرکز رسمی خدمات پرستاری درمنزل، از تدابیر وزارت بهداشت برای برخورد با متخلفین این حوزه و ضرورت سرمایه گذاری برای توسعه این خدمات ارزنده خبر داد.

راه اندازی 1000 مرکز خدمات پرستاری درمنزل/ پرستاران منزل شناسنامه دار می‌شوند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در همایش کشوری پرستاری، با اظهار خرسندی از راه اندازی هزار مرکز رسمی خدمات پرستاری در منزل، گفت: این حرکت بسیار خوبی برای بهره مندی آحاد مردم و بیماران نیازمند به چنین خدماتی است که شاید سالها انتظار آن را می‌کشیدند و با این کار قطعا دست خاطیان و متخلفین نیز کوتاه می‌شود. 

وی تاکید کرد: با راه اندازی مراکز خدمات پرستاری در منزل نه تنها بیمارانی که به دلایلی نمی توانند مدام به مراکز درمانی مراجعه کنند از این خدمات بهره مند می‌شوند بلکه بستری مناسب برای توسعه اشتغال پرستاران باتجربه و علاقه مند در این حوزه است از سوی دیگر نیز برخی از موسسات و شرکت هایی که بدون مجوز وزارت بهداشت وارد این حوزه شده بودند نیز کنار می روند.

وزیر بهداشت با تاکید بر وجود برخی موانع برای گروه های پزشکی در تاسیس مطب و نظایر آن افزود: در این زمینه موانعی هست که به عنوان مثال این که چرا ما اصلا باید بگوییم که اگر کسی بخواهد مطبی تاسیس کند باید مجوز بگیرد ؟ می توانیم بگوییم برای راه اندازی مطب چه شرایطی برای پزشک لازم است و اگر خارج از آن بود می‌توان در سامانه ثبت کرد و بازهم اگرخارج از آن اقدام شود میتوان مجوز متخلف را باطل کرد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در تعرفه‌های خدمات پرستاری نیز همانند بخشی از تعرفه‌های گروه‌های پزشکی باید تجدید نظر و اصلاح شوند آن هم به علت عدم آشنایی در این زمینه مقاومت بود و نیز به دلیل تغییراتی بود که در بیمه ایجاد شده و بخشی از آن به وزارت بهداشت واگذار شده است که با این کار مشکلات زیادی حل می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون مردم هزینه کرده و خدمات بیمه‌ای را دریافت می‌کنند، اما با کیفیتهای متفاوت از خیلی بد تا عالی درحالیکه باید متوسطی را شاهد باشیم درکشور درحالیکه مردم هزینه هم می‌دهند، اما خدمات آن را بسیار متفاوت دریافت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به برابری خدمات دریافتی به ویژه در حوزه پرستاری مردم از بیمه نسبت به هزینه های پرداختی خطاب به جامعه پرستاری تصریح کرد: اینکه این خدمات چقدر فایده دارد شما بهتر از من می دانید؛ یعنی اگر ما در این زمینه خدمت واحد و یکسانی را راه اندازی کنیم، می‌بینید که بیماران در بیمارستانهای ما چقدر به آسایش می رسند و این امر باعث کاهش قصور پزشکی، معلولیت ها، عفونت و مرگ و میرها شده و از سوی دیگر نیازی به توسعه تخت های بیمارستانی، بخش های مراقبت های ویژه و نظایر آن هم نیست. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در ادامه با بیان ضرورت توسعه مراکز خدمات پرستار در منزل خطاب به جمع پرستاران تصریح کرد: امیدوارم این خیزی که برداشته اید با سرعت پیش برود زیرا هم اکنون بیماران زیادی هستند که به علت داشتن بیماری مزمن به شدت نیازمند خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل هستند، ولی در اینجا نیز هستند افرادی که لباس ما را یا اشتباهی پوشیده و یا دزدیده اند. 

وی ادامه داد: افرادی که در زمینه مراقبت پرستاری در منزل این لباس را اشتباهی پوشیده اند، نه تنها منجر به آسیب به مردم و بیماران می‌شوند، بلکه به افزایش تدابیر جدی‌تری در این حوزه کمک می‌کنند و به جامعه پرستاران توصیه می کنم که در حوزه خدمات پرستاری در منزل می توانند شغل‌های بسیاری ایجاد کنند و تنگ نظری ها را در این حرفه کنار بگذارند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: هرچقدر مراکز خدمات پرستاری در منزل به نحو احسن توسعه یابد، کمک می کنند که احترام به این لباس و این حرفه نیز از سوی مردم بیشتر شود البته به شرطی که خودتان اشتباهی نکنید، زیرا هرچقدر ما محدودیت ایجاد کنیم مشکلات و بداخلاقی ها هم در اینجا بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: البته اشتباهات در گروه های پزشکی نیز اتفاق می افتد، در برخی از موارد، حتی به مردم ظلم می‌شود زیرا سالهای سال جلوی برخی از رشته های تخصصی را بسته اند و اجازه فارغ التحصیلی نداده اند و این طرف مردم گرفتار شده اند. در چنین شرایطی یک پزشک مجبور است از صبح تا 2 نیمه شب شیفت باشد و دیگر توانی برایش نماند.

قاضی زاده هاشمی در پایان با تقدیر و تشکر از خدمات جامعه پرستاری کشور خطاب به این قشر اظهار داشت: من به سهم خود از طرف دولت و خودم از زحمات جامعه پرستاری تشکر می‌کنم، زیرا علی رغم تمام مشکلاتی که در بیمارستانها دیده ام همچنان پرستاران به کار خود دلسوزانه و با روی گشاده ادامه می دهند و امیدوارم که در دولت جدید بیش از پیش قدر و منزلت این قشر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.