هدف ما معرفی چهره‌های ماندگار كشورمان به تمام دنیاست

امیربهادر شاهرخی، هنرمند نمایشگاه «چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی»، هدف از تولید آثار خود را حمایت معنوی از چهره‌های ماندگار كشور دانست.

هدف ما معرفی چهره‌های ماندگار كشورمان به تمام دنیاستبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه آثار نقاشی امیربهادر شاهرخی، با عنوان «چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی» به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی روز شنبه، 16 اردیبهشت ماه ساعت 16 در گالری ابوالفضل عالی واقع در حوزه هنری افتتاح شد.

شاهرخی در معرفی خود به عنوان هنرمند این نمایشگاه به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: در حال حاضر بیست‌وشش سال دارم. در یك خانواده هنری متولد شدم و از كودكی با آثار هنری و هنرمندان در ارتباط بودم. تاثیر این فضای هنری و ارتباطات با اصول و مبانی هنر موجب شد تا از چهارسالگی به شكل جدی نقاشی را پیگیری و در پانزده سالگی طراحی و نقاشی حرفه‌ای را آغاز كنم. اساتید بزرگی چون «رحیم نوه‌سی» و «عبدالحسین محسنی» و دیگر بزرگان حوزه طراحی و نقاشی كشور مستقیماً روی زندگی هنری من تاثیرگذار بوده‌اند.
 
وی در خصوص سوابق هنری خود گفت: نمایشگاه‌های  انفرادی و گروهی بسیاری در داخل و خارج از كشور برگزار كرده‌ام. همچنین تدریس در جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های آزاد كشور، برگزاری ورك‌شاپ‌ها در دانشگاه‌های كشور و فعالیت‌های بسیار دیگری از این قبیل در كارنامه كاری خود دارم.
 
شاهرخی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارج نهادن به چهره‌های ماندگار و با ارزش حوزه زبان و ادبیات فارسی عنوان كرد و اظهار داشت: نمایشگاه «چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی» كه به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در حوزه هنری افتتاح شد، به پیشنهاد آقای حداد عادل بوده است. ایشان سه سال قبل پیشنهاد طراحی از «چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی» را دادند. این آثار از چهره‌هایی كه در قید حیات نیستند نیز تهیه شده است. آقای عادل در نظر دارند تا بعد از برگزاری این نمایشگاه در حوزه هنری، آثار را به فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتقال دهند. قرار است در لابی ورودی « فرهنگستان زبان و ادب فارسی» موزه‌ای افتتاح شود و آثار «چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی» برای همیشه در آنجا نصب شوند.
 
وی افزود: آثار این نمایشگاه قرار است به چاپ برسد. كتاب حاصل از این آثار شباهت زیادی به یك دانشنامه از«چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی» دارد. چرا كه این كتاب در هر دو صفحه روبه‌روی هم، یكی دارای تصویر چهره مانگار و دیگری زندگی‌نامه و خدمات و آثار وی را شامل می‌شود.  تصویربرداری و اسكن آثار برای كتاب به پایان رسیده است. اما هنوز انتشارات آن مشخص نشده است. احتمال قوی انتشارات «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» چاپ و انتشار آن را انجام خواهد داد.
 
شاهرخی ادامه داد: «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» آغازگر این حركت فرهنگی هنری است. اما قرار است در تمام سازمان‌های دولتی این حركت ادامه داشته باشد. یعنی هر سازمان و ارگانی چهره‌های ماندگار خود را شناسایی و پرتره آن‌ها را همانند این نمایشگاه طراحی، نقاشی و موزه‌ای از آن برپا كند. در حال حاضر قوه قضاییه، دانشگاه‌های معتبر و مراكز علمی و تحقیقاتی تهران كار آغاز شده است و ما در پی انجام مراحل مختلف تولید این آثار از چهره های ماندگار آن‌ها نیز هستیم.
 
این هنرمند جوان افزود: ارزش این حركت فرهنگی هنری بسیار حائز اهمیت است. چرا كه هنگام ورود اساتید و چهره‌های ماندگار به محل كار خود، برای مثال «فرهنگستان زبان و ادب فارسی»، با تصاویر زیبایی از چهره‌های خود و بزرگان حیطه كاری خود مواجه می‌شوند، حسِ خوب و انرژی مضاعف به آن‌ها می‌دهد. همچنین امید بخش برای نسل جوان است. به نوعی حمایت معنوی از نیروهای با ارزش مجرب در كنار نیروهای ارزشی جوان است.
 
وی ادامه داد: هدف دیگر ما معرفی چهره‌های ماندگار هر ارگان، سازمان و هر حیطه كاری در ساختمان محل كار خود به مراجعین عمومی آن‌هاست.
 
شاهرخی در مورد شیوه تولید آثارش گفت: تمامی آثار از روی عكس چهره‌ها طراحی و تولید شده است. در مواردی كه اساتید در قید حیات نبودند، در مواردی هم دسترسی به آن‌ها مشكل و یا برای پرهیز از ایجاد مزاحمت، تمامی آثار از روی عكس این چهره‌ها طراحی و تهیه شد. سایز این آثار 50×70 و  مواد اجرای آن هم «كُنته» و «پاستا» است.
 
وی در پایان گفت: متأسفانه در شناخت مشاهیر كشورمان خوب عمل نكرده‌ایم. بسیاری از مشاهیر اروپایی را می‌شناسیم. این به دلیل خوب عمل كردن آنها در معرفی چهره‌های مهم كشورهای خود به جهانیان است. امیدوارم روزی هم یك به یك چهره‌های ماندگار كشور ما به تمام جهان معرفی شود.
 
خاطرنشان می‌شود، نمایشگاه نقاشی شاهرخی تا 31 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 8 صبح الی 18 عصر به نشانی خیابان سمیه، تقاطع حافظ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری میزبان علاقه مندان است.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.