در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد:

کیفیت مصالح ساختمانی قابل قبول است/بررسی استاندارد معادن جزو وظایف ما نیست

پیروزبخت گفت: استانداردهای ما مطابق با استانداردهای روز دنیا بوده و نگرانی ما بیشتر به مباحث هوشمند سازی و انرژی بر ساختمان ها مختوم می شود.

//////////////به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که با توجه به شروع فصل ساخت و سازها و افزایش تولیدات مصالح ساختمانی لذا برنامه های شما برای نحوه نظارت بر رعایت استاندارد تولید مصالح ساختمانی چیست, گفت: استاندارد مصالح ساختمانی همواره تحت کنترل این سازمان قرار دارد، همچنین کیفیت مصالح ساختمانی قابل قبول بوده و در این بخش هیچ مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه ساخت ساختمان بیش از مصالح آن حائز اهمیت است، افزود: مهندسین ناظر و معماران ما می بایستی توجه کامل و کافی به استانداردهای ساخت ساختمان داشته باشند تا با استفاده از مصالح ساختمانی مناسب، شاهد افزایش کیفیت ساختمان ها باشیم.

پیروزبخت تصریح کرد: استانداردهای ما مطابق با استانداردهای روز دنیا است و نگرانی ما بیشتر به مباحث هوشمند سازی و انرژی بر ساختمان ها مختوم می شود.

این در حالیست که شنیده ها از کیفیت نازل مصالح ساختمانی حکایت داشته و بعضاً انتقاداتی به میل‌گردهای ساختمانی وارد شده است.
 
بررسی استاندارد معادن جزو وظیفه ما نیست
 
پیروزبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر استاندارد بودن معادن کشور عنوان کرد: بررسی در مورد استاندارد بودن معادن انجام نداده ایم چرا که این وظیفه ما نبوده است.

رئیس ملی سازمان استاندارد در پایان در خصوص رعایت استاندارد در معادن کشور و انفجار معدن ذغال سنگ گلستان اذعان داشت: ۲۴۵ از نمونه استاندارد در ارتباط با ایمنی کار تدوین شده، ۴ مورد آن مربوط به معدن ذغال سنگ است، وزارتخانه های  کار و صنعت وظیفه نظارت بر اجرای استاندارد را دارند.

پیروز بخت با بیان اینکه در سال جاری دو مصوبه با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، افزود: یکی برنامه ریزی برای تولید بنزین بر اساس استانداردهای روز دنیا و دیگری مربوط به ابلاغ ۴ پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی می‌شود که اخیرا مورد موافقت قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های سال گذشته این سازمان عنوان کرد: تدوین ۳ هزار استاندارد، تدوین و تجدید نظر دو هزار و ۲۰۰ برنامه و نیز بازنگری ۱۰ هزار و ۴۹۲ مورد نشان از رشد بالای برنامه‌های پیش بینی شده ما بوده است، همچنین در ارتباط با فعالیت‌های بین المللی بیش از حد مورد نظر، پیشرفت کردیم به گونه‌ای که شاهد ۹ هزار مورد اعلام نظر به مدارک بین المللی بوده ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: بازرسی فنی واحدهای خدماتی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان بوده همچنین بازرسی هزار و ۴۰۰ مورد برای ممیزی صنایع انرژی بر انجام شده است.

پیروز بخت با اشاره به بازرسی طرح طا‌ها عنوان کرد: حدود ۳۴۰ هزار مورد بازرسی در سطح بازار داشتیم و طی سه سال اخیر بیش از یک میلیون واحد صنفی در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: ۱۶ مورد گواهی استاندارد حلال به واحدهای ذبح، مرغ داری‌ها و ... واگذار شده و اهمیت این موضوع به این دلیل است به بازار دو میلیارد نفری جامعه مسلمان توجه ویژه‌ای کنیم.

وی با اشاره یکی دیگراز مهمترین مصوبات دیگر این سازمان بیان کرد: سازمان ملی استاندارد می‌تواند برای سایر کالاهای دانش بنیاد گواهی محصول اعطا کند که این کار با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تدوین شد که این مساله راه را برای سایر گواهی‌های این محصولات هموار می‌سازد.
 
به گفته وی تا پایان سال ۹۵ در حوزه خودرو ۵۲ استاندارد با استاندارد روز دنیا هماهنگ می‌شود و قرار بر این است این استاندارد‌ها به ۸۳ مورد افزایش یابد یعنی در صورتی که استاندارد خودرویی در حوزه واردات و تولیدات با این میزان هماهنگی نداشته باشد، اقدامات لازم جهت توقیف آن‌ها انجام خواهد شد.

پیروز بخت اذعان داشت: مطابق با مصوبه شورای عالی استاندارد قرار بر این است تا بازرسی استانداردهای بنزین مربوط به ۱۴ شهر بندر عباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر، همدان، گرمسار، سبزوار، نیشابور، شاهرود، ساری و شیراز انجام شود.

وی ادامه داد: ۱۰ شهر دیگر کشور از جمله البرز، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، رفسنجان، خراسان رضوی، خوزستان، مرکزی، یزد و قم نیز نمونه برداری بنزین از پالایشگاه‌ها انجام شده و نتیجه این بود که سال قبل ما نگرانی خود را از بنزین توزیع شده در اصفهان اعلام کردیم، اما در سال جاری شاهد بیشترین انطباق آن با استاندارد بوده ایم.

پیروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم انطباق یک سوم محموله‌های بنزین وارداتی و اینکه آیا این محموله‌ها مرجوع شده ، واکنش تندی از خود نشان داد و افزود: این محموله‌ها مرجوع شده است و شما باید عینک بدبینی را از چشمانتان بردارید.

وی در پایان با بیان اینکه ارزیابی کیفیت بنزین یکی از مسئولیت‌های اصلی سازمان ملی استاندارد است، افزود: در این مورد می‌بایستی گزارشی مستند به رسانه‌های جمعی و مردم ارائه شود و آلودگی هوا یکی از معضلات اساسی کلانشهر‌ها بوده که بنزین غیر استاندارد نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار