کرمانشاه؛

تفاهم در خانواده

خانه بايد حريم امنی سرشار از آرامش باشد تا پيوندهای عاطفی و وابستگی های احساسی بين والدين و بچه ها شکل بگيرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛خانه بايد حريم امني سرشار از آرامش باشد تا پيوندهاي عاطفي و وابستگي هاي احساسي بين والدين و بچه ها شکل بگيرد، کاستن از دامنه بحث و مشاجرات و فراهم کردن آرامش روحي و جسمي براي فرزندان، امنيت خاطر در اعضا پديد مي آورد و موجب علاقمندي به کانون خانواده مي شود.

خانواده از زن ، شوهر و تعدادي فرزند تشکيل مي شود. اهميت اين نهاد درآن است که کودک را در شبکه اي از روابط عاطفي ، اجتماعي ، تاريخي و تربيتي خاص قرار مي دهد و براي کودک ميراث فرهنگي به ارمغان مي آورد . به او مي آموزد که گذشته اي دارد و بايد طبق رسوم و سنن خود زندگي کند. آداب معاشرت و قوانين روابط اجتماعي را ياد بگيرد ايدئولوژي خاصي داشته باشد و در صورت لزوم احساسات خود را بروز دهد و يا پنهان نگه دارد .

علايق و نيازهاي همديگر را بشناسيد

لازم است که والدين حرف هاي همديگر را بشنوند به يکديگر اعتماد کنند به گرايشات و سليقه هاي همديگر احترام بگذارند تا ساختار تربيتي و اخلاقي فرزندان ، مقتدرانه و با قاطعيت منطقي پي ريزي شود .

الگوهاي رفتاري مناسبي باشيد

کودکان از پدر و مادر ، احساس مسئوليت ، صداقت ، سازگاري و قوانين زندگي را مي آموزند . اگر در فضاي خانه دروغگويي ، بي علاقگي به انجام مسئوليت هاي فردي ، معاشرت با دوستان و خانواده هاي نا مناسب رواج داشته باشد امکان رشد صحيح براي آنها فراهم نخواهد شد و آنان در برابر شرايط آسيب زا ، صدمه خواهند خورد .با پيش گرفتن روش مناسب زندگي الگوي خوبي براي بچه ها باشيم و با تقويت اعتماد به نفس و ارتقاي سطح آگاهي ، آنان را در برابر آسيب هاي فردي و اجتماعي مقاوم سازيم .

ارتباط کلامي مناسب

گفت و گو بهترين و مهم ترين راه برقراري ارتباط است . والدين با گفت و گو مي توانند خواسته ها ، توقعات ، احساسات و تمايلات خود را بازگو کنند و با گوش کردن موثر به صحبت هاي فرزندان مي توانند از احساسات ، نقطه نظرات ، رازهاي نهفته دروني آنان آگاه شوند .

پس بهتر است در موارد دور هم جمع شدن هاي خانوادگي را بيشتر کرد و با هم حرف زد ، از کارهاي روزانه ، مدرسه ، درس و مشق و روابط با دوستان صحبت کرد و راه ارتباطي صميمانه را باز نگه داشت .

بين کار و زندگي تعادل ايجاد کنيد

کار کردن زياد و فاصله گرفتن از کانون خانواده باعث تقويت احساس (غريبگي) شده و روابط عاطفي را به سردي مي کشاند .بلند پروازي ها و جاه طلبي هاي شغلي را فداي آرامش خانواده نکنيد . تامين خواسته هاي مالي بچه ها ، بخشي از وظايف شماست . به نيازهاي روحي و بهداشت رواني آنان نيز توجه کنيد .

چند توصيه کليدي:

* عدالت و انصاف را در رفتار و اعمال خود رعايت کنيد .

* به قوانين و حقوق ديگران در خانه احترام بگذاريد .

با انعطاف پذيري و از خود گذشتگي زندگي کنيد و ميزان ظرفيت انتقاد پذيري و تغيير پذيري را در خانواده ارتقاء دهيد .

* با توجه و حرف شنوي از پيشنهادات و خواسته هاي افراد خانواده استقبال کنيد .

* به شخصيت رفتاري و گفتاري ميزان منطق و درک قضاياي فرزندانتان توجهي خاص داشته باشيد .

* صبر و تحمل و بردباري را در خانه آموزش دهيد .

* به سلامت و رفاه همسر و فرزندانتان توجه داشته باشيد و با آنان در مسائل فردي ، اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي به همدلي برسيد .

تهيه و تنظيم: مرکز خدمات روانشناسي آرامش معاونت اجتماعي پليس کرمانشاه

 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار