خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

کاهش چشمگیر درگیری‌ها در سوریه با آغاز اجرای توافق‌نامه منعقد شده در آستانه

در مذاکرات حل بحران سوریه طرف‌های دخیل تلاش کردند راه حلی برای مناقشه مسلحانه این کشور پیدا کنند.

کاهش چشمگیر درگیری‌ها در سوریه با آغاز اجرای توافق‌نامه منعقد شده در آستانه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی نوشت: با آغاز اجرای توافق نامه کاهش درگیری‌ها در سوریه که به منظور برقراری آتش بس پایدار در این کشور جنگ زده میان مسکو، تهران و آنکارا منعقد شده است، خشونت و ناامنی در بسیاری از استان‌های  این کشور آشکارا کاهش یافت.

این فرایند دو روز پس از امضای توافق نامه ای آغاز می شود که در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان میان روسیه و ایران که متحدان بشار اسد محسوب می شوند و ترکیه که حامی گروه‌های مسلح مخالف سوریه است، منعقد شد. در این توافق نامه ایجاد چهار منطقه کاهش درگیری در سوریه پیش بینی شده است.

در شش سال گذشته چندین توافق نامه ترک مخاصمه یا آتش بس برای پایان دادن به مناقشه مسلحانه در سوریه منعقد شده اما هیچیک نتایج مورد نظر را به دنبال نداشته است. مذاکرات اخیر صلح سوریه که روزهای سوم و چهارم ماه مه در آستانه برگزار شد، چهارمین دور مذاکرات بین المللی برای حل و فصل مناقشه این کشور بود. 

مذاکرات صلح سوریه در ژنو، آوریل سال گذشته به علت اختلافات عمیق میان طرفهای درگیر در سوریه به حال تعلیق درآمد اما ژانویه گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان از سرگرفته شد.  در مذاکرات پیشین بحران سوریه  طرف‌های دخیل تلاش کردند راه حلی برای مناقشه  مسلحانه این کشور که تا کنون بیش از سیصد و بیست هزار کشته بر جای گذاشته و نزدیک به یازده میلیون نفر را آواره کرده است، پیدا کنند اما توفیق چندانی در این راه حاصل نکردند. 

توافق نامه جدیدی که با همین هدف در آستانه منعقد شد بلندپروازانه تر از طرح‌های قبلی است چرا که طبق آن قرار است نیروهای نظامی کشورهای امضا کننده توافق نظارت بر مناطق یادشده را بر عهده داشته باشند.

این توافق نامه از نیمه شب شنبه ( جمعه ساعت بیست و یک به وقت گرینویچ) به اجرا درآمد اما اجرای واقعی این سند از چهارم ژوئن و زمانی آغاز خواهد شد که محدوده مناطق مورد نظر مشخص شود. این توافق نامه برای یک دوره شش ماهه که قابل تمدید است، به اجرا گذاشته می شود.

چند ساعت پس از اجرایی شدن این توافق نامه، چندین مورد درگیری و گلوله باران پراکنده در سوریه اتفاق افتاد اما شدت و گستردگی به مراتب کمتر از معمول بود. 

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه که از گروه‌های مخالف دولت سوریه مستقر در لندن است، اعلام کرد :" به جز چند مورد درگیری و گلوله باران که روز شنبه در استان‌های حما، دمشق (مرکز) و حلب (شمال) اتفاق افتاد، از میزان خشونت‌ها و درگیری‌ها در مناطقی از سوریه که توافق نامه در آنها به اجرا گذاشته شده، به طرز قابل ملاحظه ای کاسته شده است."

در حالی که مناقشه مسلحانه سوریه که سال دو هزار و یازده آغاز شد تا کنون بیش از سیصد و بیست هزار قربانی گرفته است، توافق نامه آستانه علاوه بر این که برقراری آتش بس پایدار و گسترده در سوریه را مد نظر قرار داده است، تلاش می کند شرایط بهتری برای ارسال و توزیع کمکهای بشردوستانه ایجاد کند و زمینه را برای پیشبرد روند سیاسی این کشور مهیا سازد. 

قرار است به "مناطق کاهش درگیری" در سوریه، "مناطق امن" اضافه شود و در این مناطق مراکز ایست و بازرسی و نظارت که به طور مشترک توسط نیروهای کشورهای امضاکننده توافق نامه و در صورت لزوم با همکاری "طرفهای دیگر" اداره می شود، ایجاد گردد.

در این مناطق نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های مسلح مخالف باید استفاده از هر گونه سلاح از جمله هواپیما را متوقف کنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار