تدوین و اجرای برنامه ملی برای تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با اشاره به برنامه‌های مهم وزارت بهداشت برای تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها از نگرانی خود در مورد آنتی‌بیوتیک‌های دریافتی از غذا‌ها خبر داد.

فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: اهمیت فقدان توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید در برابر میکروب‌های مقاوم زمانی اهمیت می‌یابد که بیمار بستری است، زیرا در این شرایط بیمار به علت داشتن مقاومت میکروبی از یک سو و بینه ضعیف تر نسبت به افراد سالم از سوی دیگر، بیش از پیش در معرض عفونت‌های مختلف قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مرگ بیمار و تهدید حیات وی در زمان بستری شدن، از جمله نگرانی‌های مهم در خصوص مقاومت‌های میکروبی است، گفت: متاسفانه از سوی دیگر نیز در اغلب موارد عموم مردم خطرات مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها را جدی نمی‌گیرند. این در حالی است که اگر میکروبی در بدن فردی مقاوم به دارو شود، می‌تواند با همین میزان مقاومت و حتی به صورت تکامل یافته‌تر به دیگران نیز منتقل شود. در چنین شرایطی، جان بیماران بستری به شدت به خطر می‌افتد.

دبیر کمیته کشوری ترویج و مصرف منطقی دارو با اشاره به مهم‌ترین نکات کلیدی برای جلوگیری از مقاومت میکروبی، تصریح کرد: اجتناب از مصرف آنتی بیوتیک‌ها در شرایطی که بیماری فرد ویروسی بوده و با چند روز استراحت بهبود یابد، یکی از راهکار‌های اساسی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: درنظر گرفتن تدابیری جدی و اجرای برنامه هایی که توسط حوزه‌های متولی سلامت جامعه از جمله سازمان غذا و دارو و این کمیته که برای افزایش سطح آگاهی جامعه انجام می‌شوند، از دیگر راه‌حل‌های مهم برای کاهش ابعاد وسیع مقاومت میکروبی در افراد به شمار می‌آید.

سلیمانی اضافه کرد: اگر جایی لازم است که سیستم مدیریتی قوانین را برای دسترسی مناسب و به موقع فراهم آورد آن نیز می‌تواند در زمینه کاهش تلفات مقاومت میکروبی بسیار موثر واقع شود و به همین منظور نیز پیشنویسی را در همین ارتباط آماده کرده ایم که به سمت جامعه سالم‌تر گام برداریم. ما باید تلاشمان را به مصرف و تجویز منطقی آنتی بیوتیک‌ها معطوف کنیم که این مهم باید به توزیع کنندگان و تولیدکنندگان مواد غذایی نیز ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک دریافتی از غذا نیز به تنهایی یک چالش و نگرانی بزرگ محسوب می‌شود، گفت: طبیعتا آن موضوعی که در برنامه ملی مبارزه با مقاومت میکروبی در وزارت بهداشت تدوین شده، موضوع مشارکت همکاران ما در سازمان دامپزشکی برای کاهش مقاومت میکروبی است که باید با تعامل بین بخشی به نسخه مناسبی برای رفع این مشکل دست یابیم.

وی تصریح کرد: تقریبا نیمی از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی کشور حداقل یک نوع آنتی‌بیوتیک را مصرف می‌کنند که در مقایسه با آمار‌های سایر کشور‌ها بسیار قابل توجه است و قطعا راهکارهایی برای اصلاح این الگوی مصرف دارو در نظر گرفته شده، زیرا اگر میزان و یا درمان با آنتی بیوتیک، متناسب با نوع بیماری به اندازه و درست تجویز شود، میکروب‌ها و باکتری‌ها فرصتی برای مقاومت دارویی پیدا نکرده و درمان‌های آنتی‌بیوتیکی به خوبی جواب می‌دهد.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو یاد آور شد: درصورتی که آنتی بیوتیکی به اشتباه تجویز شود یا میزان و دوز داروی تجویزی نسبت به نوع بیماری عفونی فرد استاندارد نباشد، نه تنها آنتی بیوتیک برای درمان بیمار به درستی اثر نمی‌کند، بلکه ساختار سلولی و ژنتیکی باکتری و میکروب بهترین فرصت را برای مقاوم‌تر شدن به درمان به دست می‌آورند.

سلیمانی اظهار داشت: وقتی تقاضا از سمت جامعه به سمت تجویزات منطقی سوق پیدا کند، قطعا در زمینه تجویز دارو علی الخصوص آنتی بیوتیک‌ها روند روبه اصلاحی را در پیش خواهیم داشت.

وی یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه برای گروه‌های مختلف پزشکی توسط متخصصان و اساتید محترم عفونی برای آگاهی از محاسن و مضرات جدی تجویز بی رویه آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند گام مهم، رهگشا و موثری در کاهش آمار مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک‌ها محسوب شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.