ساری؛

شناسایی تهدیدهای تولید و اشتغال در بخش کشاورزی

تداوم واردات بی‌رویه در بخش محصولات کشاورزی تنها به اقتصاد استان ضربه وارد نمی‌شود بلکه به تولید ضربه وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، برای کنترل ورود میوه‌های قاچاق به کشور و اراضی وسیعی که مازندران برای کاشت محصولات کشاورزی دارد مازندران باید به جای واردات به سمت تولید سوق پیدا کند.

این سؤال مطرح است ورود میوه قاچاق به بازار داخل در شرایطی است که این میوه‌ها از کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتری نسبت به تولید داخل برخوردار است و قابل‌ رقابت با تولیدات داخل نیست و این درحالی است ‌که تجربه نشان می‌‌دهد میوه‌های قاچاق یا نوبرانه است و یا خارج از فصل وارد کشور می‌شوند و در آن زمان هم میوه داخلی در بازار وجود ندارد که با آن رقابت کند.

اگر واردات بی‌رویه تداوم داشته باشد تنها به اقتصاد استان ضربه وارد نمی‌شود بلکه به تولید ضربه وارد می‌کند و انگیزه را از کشاورزانی که با ریسک بالا اقدام به تولید می‌کنند می‌گیرد و آنها را با عدم فروش محصول خود مواجه می‌کند.

مسؤولان جهاد کشاورزی خود را موظف به تولید میوه می‌دانند و نظارت و جلوگیری از قاچاق کالاها را وظیفه جز وظیفه خود تلقی نمی‌کنند.

پدیده قاچاق در محصولات کشاورزی، علاوه بر ضرر تولید‌کنندگان داخلی، می‌تواند منجر به بروز آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی به کشور شود و خسارت‌های جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان بخش کشاورزی وارد کند.


قاچاق کالاهای غیرمجاز تهدیدی برای تولید و اشتغال

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: از ورود کالاهای قاچاق در بخش کشاورزی به‌ویژه سموم شیمیایی باید جلوگیری شود و با توزیع غیرمجاز در فروشگاه‌های سموم برخورد جدی شود.

وی افزود: سموم شیمیایی غیرمجاز و قاچاق که وارد کشور می‌شوند و بعضاً تاریخ مصرف آن گذشته و یا از چرخه مصرف خارج شدند در برخی سم‌فروشی‌ها مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌عنوان نمونه سموم کلره با طیف وسیعی که دارد در ظاهر کشاورزی اثر خوبی دارد اما برای انسان، حیوان و محیط انسانی مضر است و به همین دلیل از چرخه مصرف خارج شد اما به‌صورت غیرمجاز در سم‌فروشی‌ها موجود است، گفت: 4 استان در کشور پایلوت ساماندهی فروشگاه‌های سموم هستند که مازندران یکی از آنهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: فروشگاه‌های غیرمجازی که در شهرستان‌ها وجود داشت از سوی حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی پایش شد و فروشگاه‌هایی که شرایط داشتند مجوز داده شد و به برخی دیگر فرصت یکساله داده شد تا اقدام به مجوز کنند و یا از کارشناس فنی به‌کارگیری کنند.

حیدرپور با بیان اینکه فروشگاه‌های غیرمجاز توزیع سموم کشاورزی در استان ساماندهی شدند، افزود: این فروشگاه‌ها باید ابتدا از جهاد کشاورزی مجوز دریافت کنند و سپس نظام صنفی بریا این فروشگاه‌ها پروانه کسب صادر کند.

وی گفت: در فروشگاه‌های سموم باید یک کارشناس کشاورزی و یا کارشناس فنی حضور داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کودهایی که وارد می‌شود و یا در کشور تولید می‌شود باید مؤسسه آب و خاک آن را تأیید کند.


قاچاق کالاهای غیرمجاز تهدیدی برای تولید و اشتغال

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی پیرفلک دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران ، با بیان اینکه قاچاق پدیده شوم در رسیدن به اهداف اقتصادی است، گفت: قاچاق کالا بسیار آسیب‌رسان است و تولیدات داخلی را به‌شدت تضعیف می‌کند.

وی افزود: مازندران قطب کشاورزی در کشور مطرح است و جایگاه این استان در تأمین فرآورده‌های کشاورزی قابل توجه است حتی محصولات آن بعضاً از نوع خارجی با کیفیت‌تر است.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران گفت: به جرأت می‌توان گفت تولیدات کشاورزی مازندران از بهترین‌هاست ولی سؤال است چرا در مازندرانی که بهترین محصولات تولید می‌شود محصولات خارجی در بازار مشاهده می‌شود.

علی پیرفلک افزود: انتظار کشاورزان از دستگاه‌های متولی این است از تولیدات کشاورزی داخل و رنج‌هایی که حاصل تلاش آنان در مقابل هجمه‌های تولیدات خارج صورت می‌گیرد و غیرقانونی وارد کشور می‌شود حمایت کنند.

وی گفت: هر کالایی که از مبادی رسمی کشور وارد نشده باشد قاچاق محسوب می‌شود که این‌گونه کالاها علاوه بر تهدید اشتغال، فعالیت واحدهای تولیدی را هم تهدید می‌کند که در بخش کشاورزی می‌تواند لطمه‌های سنگینی وارد کند.

وی افزود: سال گذشته با همکاری گشت‌های تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن میوه‌های قاچاق در استان کشف و ضبط و معدوم شد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران گفت: این میوه‌های ممکن است به‌دلیل آفت و بیماری‌ها برای محصولات کشاورزی کشور و استان بسیار خطرناک باشد و باید از ورود و توزیع آن به ‌شدت برخورد شود.

علی پیرفلک افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید داخل و مبارزه قاطع با پدیده قاچاق کالا است باید این نکته را جدی بگیریم تا بتوانیم به اهداف و آرمان‌های اقتصاد مقاومتی دسترسی پیدا کنیم.

وی گفت : راهبرد اقتصاد مقاومتی حمایت از محصول داخل و تقویت تولیدات داخلی است و استراتژی ستاد مبارزه با قاچاق کالا جلوگیری از عرضه کالاهایی است که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور و استان می‌شود.

وی افزود: سال گذشته در حوزه مبارزه با قاچاق میوه و مرکبات اقدامات خوبی برداشته شد و کمتر در ویترین‌های میوه فروشیف میوه‌های خارجی مشاهده شد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران گفت: برای برخورد جلوگیری از کالاهای قاچاق در بخش کشاورزی باید هماهنگی لازم بین گمرک، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی وجود داشته باشد.

پیرفلک با اشاره به ممنوعیت برنج خارجی در استان افزود: از ورود برنج خارجی در زمان برداشت محصول داخل جلوگیری شد و رضایت کشاورزان را در قیمت این محصول شاهد بودیم که این اقدام برای سال جاری هم عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/آ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.