عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمار موالید در کشور گفت: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار زایمان داریم که طبق استاندارد‌ها به ازای هر یکهزار زایمان باید ۳۰ تا ۵۰ ماما به کار گرفته شود.

نوشین زنده زبان عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص معضل بیکاری ماما‌ها گفت: در قانون اعتباربخشی کشور به ازای هر یکهزار زایمان کمتر از ۱۲ ماما به کار گرفته می‌شود که اگر همان حداقل استاندارد‌ها لحاظ شود یعنی ۳۰ نفر ماما به ازای هر یکهزار زایمان در نظر گرفته شود، دیگر مامای بیکار نخواهیم داشت.

وی با گلایه از اینکه پس از زایمان پرستار عهده دار مراقبت از مادر و نوزاد است، تصریح کرد: مراقبتهای بعد از زایمان نیز بر عهده ماما است و اگر پرستار را به بخش‌های تخصصی خود که برای آن آموزش دیده منتقل کنند بسیار مفید است.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به پتانسیل و توانایی بالای جامعه مامایی بیان کرد: در بحث پزشک خانواده ماما‌ها به خدمت گرفته شدند و علاوه بر رشته تخصصی خود که زنان و مامایی است در بخش بهداشت و تنظیم خانواده، مراقبت از نوزاد و دارویاری نیز خدمات لازم را به بیماران تحت عنوان مراقب سلامت ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر این که ماما هویت مستقل دارد، اظهار داشت: وقتی ماما آنقدر توانمند است که تمامی این کار‌ها را انجام می‌دهد چرا تحت پوشش یک نام دیگر به ارائه خدمات می‌پردازد که نسبت به این مساله معترض هستیم و باید عنوان ماما به خودش بازگردانده شود چرا که هویت مستقل دارد و باید با نام حرفه‌ای خود در نظام سلامت کشور خدمت کند.

به گفته زنده زبان باید ماما در طرج پزشک خانواده طبق شرح وظایف تعریف شده در دفاتر کار و در قالب هویت مستقل خود به ارائه خدمات بپردازد و سرانه ماما دراین طرح بطور مستقل دیده شود و حقوق بگیر پزشک نباشد و شخصیت حقوقی اش مستقل باشد.

وی تصریح کرد: اگر طرح پزشک خانواده نیازمند نیرو است باید از ظرفیت ماماهای بیکار استفاده شود نه این که ازماماهای استخدام شده در مراکز بهداشتی برای پیشبرد طرح پزشک خانواده بهره گیری شود که موجب کاهش کیفیت ارائه خدمات نیز می‌شود.

عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید جایگاه و خواسته‌های جامعه مامایی را مد نظر داشته باشد، گفت: اگر گروهی در جامعه پزشکی ساکت هستند و با شلوغ کاری نمی‌خواهند به مطالبات برحق خود برسند نباید دلیل بر سوء استفاده مسئولان نظام سلامت برای اجحاف در حق این قشر باشد.

وی یاد آور شد: نباید خواسته‌های جامعه مامایی نادیده گرفته شود و این کار امتیازی برای نظام سلامت محسوب نمی‌شود بلکه باید سیستم بهداشت و درمان کشور مدافع همه گروههای پزشکی باشد و اگر امروز جایگاه حقوقی ماما خدشه دار شده، فردا نوبت سایر گروههاست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.