اهواز؛

رابطه مدیریت غلط منابع آب و سیاست انتقال آب با گرد وخاک

مدیریت غلط منابع آب و سیاست انتقال آب از منابع پر آب به منابع کم آب، تخریب سرزمین ناشی از کشاورزی غیر اصولی از علل انسانی وقوع این پدیده هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار امروز در سمینار آموزشی مقابله با ریزگردها و سیلاب که با حضور مسئولان کشوری برگزار شد، اظهار داشت: در دهه اخیر بحرانی با عنوان گرد و غبار ایجاد شده که اندازه ذره، سرعت باد، رطوبت خاک،  پوشش گیاهی و نوع خاک از عوامل موثر بر پدیده گرد و غبار هستند.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان کرد: اندازه ذرات 100 میکرومتر یا کمتر، غلظت 600 میکرو گرم بر متر مکعب، ارتفاع صعود تا 10 کیلومتر، زمان جابه‌جایی 4 تا 7 روز و مسافت جابجایی 600 کیلومتر از خصوصیات طوفان‌های گرد و غبار در ایران است.

وی با  اشاره به این‌که وقوع گرد و غبار و شن با توجه به خصوصیات خشک و نیمه خشک منطقه است، گفت: توزیع جهانی تعداد روزهای گرد و غبار در ایران همیشه تحت تاثیر بوده است. خوشه‌های اصلی تولید گرد و غبار در غرب آسیا تاثیر گذار بر ایران است که غرب سوریه، شرق اردن، عراق، غرب عربستان، شمالغرب افغانستان و منطقه آرال از جمله این خوشه‌ها هستند.

شعاعی با تشریح اثرات مخرب توفان‌های گرد و غبار، ادامه داد: شیوع بیماری‌های ریوی، انتقال بیماری‌های اپیدی، حساسیت‌های پوستی، بیماری های چشمی، نارسایی خونی از جمله این اثرات منفی هستند.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: افزایش تصادفات جاده‌ای،  کنسلی پروازها، اختلال در حمل و نقل دریایی، اختلال در صنایع، کاهش تولیدات کشاورزی،  طغیان آفات،  توسعه بیماری‌های دامی، کاهش تولدات دامی و کاهش کیفیت محصول از دیگر اثرات مخرب طوفان‌های گرد و غبار هستند.

شعاعی با اشاره به این‌که تغییرات اقلیم، ناپایداری جوی، فقدان پوشش گیاهی و... از عوامل طبیعی وقوع طوفان‌های گرد و غبار هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت غلط منابع آب و سیاست انتقال آب از منابع پر آب به منابع کم آب، تخریب سرزمین ناشی از کشاورزی غیر اصولی از علل انسانی وقوع این پدیده هستند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.