در آیین تجلیل از رسانه ملی در خصوص جزءخوانی در ماه مبارک رمضان؛

پویایی در جزءخوانی قرآن کریم آثار دینی و تربیتی دارد/ قرآن یک رسانه است

تمامی شاخصه‌هایی که برای یک رسانه جامع و کامل در نظر می‌گیریم، در قرآن کریم آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر امروز 13 اردیبهشت ماه، سیزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام موسوی مقدم قائم‌مقام سازمان صدا و سیما، نسرین آبروانی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران، سیدعلی سرابی قائم مقام نظارت شورای عالی قرآن در مؤسسه فرهنگ و ارتباطات اسلامي، برگزار شد.

علی سرابی قائم مقام نظارت شورای عالی قرآن کریم و دبیر برگزاري این نشست در ابتدای این مراسم به حضور اساتید، قاریان و حافظان در آیین تجلیل از شبکه‌های سراسری و مراکز استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و در خصوص بخش جزءخوانی ماه مبارک رمضان گفت: این جریان یک حرکت نورانی قرآنی است که فضای کشور را در بهار قرآن عطرآگين می‌کند. 

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در مقوله ترتیل‌خوانی، از رسانه ملی، برای حفظ این جریان فرهنگی و حفظ پویایی خود تشکر می‌کنیم. اگر در جریان فرهنگی، پویایی و نوآوری وجود نداشته باشد، در سطح برنامه‌سازی و پرداختن به موضوع ترتیل‌خوانی چگونه می‌توان پویاتر و اثر بخش‌تر ظاهر شد.

سرابی در پایان خاطرنشان کرد: از ضروریات این نشست دستاوردهای خوبی است که در برنامه‌های ماه مبارک رمضان، آثار دینی و هم‌اندیشی آن را مشاهده می‌کنیم. 

پس از سخنرانی سرابی و تشریح برنامه‌های این مراسم، علی‌اکبر حشمتی معاون نظارت شورای عالی قرآن با بیان تشریحی از نحوه ارزیابی و انتخاب مراکز و شبکه‌های برتر اظهار داشت: سابقه کاری برگزاري جمع خوانی و ترتیل قرآن کریم به سال‌های 1386 با پایه‌گذاری دو حرم شریفین امام رضا (ع) و بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) برمی‌گردد که پس از آن به حمدالله از سال 1387 با همکاری دو مرکز دیگر استان‌ها، به علاوه شبکه تهران و سیمای قرآن کریم دنبال شد و پس از سال 1390 با همت، همکاری و همچنین حمایت‌های رئیس وقت دکتر ضرغامی ما کار خود را شروع کردیم و لزوم اجرا و برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم. 

وی افزود: ما ابتدا در سال 1391 با 22 مرکز استان و سه شبکه سراسری، سال 1393 با پوشش 31 مرکز استانی و دو شبکه سراسری سیما و همچنین در سال‌های 1394 و 1395 با همکاری 31 شبکه استانی و سه شبکه سراسری کار خود را افزایش داده‌ایم.

حشمتی با بیان حمایت‌های حجت‌الاسلام والمسلمين موسوی مقدم به برنامه‌های سال جاری اشاره کرد و گفت: سال 1396 شاهد پخش همزمان از مراکز استانی و شبکه‌های سراسری سیما خواهیم بود همچنین از همکاری نهادها، استانداری، فرمانداری، سازمان اوقاف و امور خیریه و تشکل‌های قرآن محور برخوردار هستیم.

در ادامه افتتاحیه سیزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز کشور نسرین آبروانی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران ضمن سلام و تبریک اعیاد شعبانیه به پوشش سراسری و عمیق دو شبکه رادیویی رادیو تلاوت و رادیو قرآن اشاره کرد و گفت: تا به امروز دو شبکه رادیویی تلاوت و قرآن بدون پخش هیچ موسیقی به روی آنتن رفته‌اند. رادیو تلاوت به صورت 24 ساعته کار خود را به تلاوت اختصاص داده است و به پخش تلاوت اساتید برجسته قرآنی ایران و جهان و همچنین ترجمه می‌پردازد. همچنین، در رادیو قرآن به دنبال آن، به دلیل ضرورت ساختار این شبکه، علاوه بر پخش تلاوت، مباحث انس با قرآن کریم را در تمامی اقشار جامعه، آموزش ترتیل‌خوانی، مفاهیم قرآنی و... را ارائه می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 1395، پانزده شبکه رادیویی با 11 هزار و 130 عنوان برنامه جزءخوانی قرآن کریم را پخش کردند، در خصوص ارتباط‌های راهبردی مسائل جامعه قرآنی یادآور شد: خوشبختانه کشور ما از استقبال زیادی در خصوص تلاوت و ترتیل قرآنی قرار گرفته است و خیلی جالب است که بدانید اگر حتی تغییر 10 دقیقه‌ای هم داشته باشیم با حجم تماس‌های کثیری از مردم روبرو می‌شویم. 

معاون صدای جمهوری اسلامی ایران افزود: امروزه علی‌رغم حجم انبوه رسانه‌های تصویری و فضای مجازی، رادیو همچنان پویا و ماندگار است و در همین حال که با هم صحبت می‌کنیم مردم شریف ما میتوانند از طریق اپلیکیشن رادیویی صدای قرآن را بشنوند.

آبروانی با اشاره به دیدار رهبری در آبان سال 1393 و فرمایشات ایشان در رابطه با تدبیر در قرآن کریم و آفت سطحی‌نگری در فعالیت‌های قرآنی، نسبت به برکات این حوزه نورانی و ادامه راه قرآن برای رسیدن به معرفت و سعادت تأکید کرد.

وی اساس و بنیان انقلاب اسلامی را قرآن و اهل‌بیت برشمرد و گفت: ما باید هر چقدر که می‌توانیم به عنوان یک شبکه با یکدیگر همراه شویم و به بنیان این نظام دوام و قوام ببخشیم. چرا که، با گسترش و ظهور فضای مجازی فعالیت ما نیز باید گسترش یابد و ما نباید در مرزهای خود منحصر شویم.

معاون صدای سازمان صدا و سیما همچنین تدبر در قرآن را در فعالیت‌های قرآنی یک اصل برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال 93 جمله گران‌سنگی را فرمودند که باید در کار فرهنگی از سطح به عمق حرکت کنیم که این مباحث پیش رو در تلاوت مقدمه‌ای برای تدبر در آیات قرآن کریم خواهد بود.

در ادامه همچنین، حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی‌مقدم قائم مقام رسانه ملی در افتتاحیه سیزدهمین نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه قرآن بزرگ ترین رسانه است، اظهار داشت: تمامی ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که برای یک رسانه جامع و کامل در نظر می‌گیریم در قرآن کریم آمده است.

وی با بیان اینکه قرآن برای هر عصر و زمانی به عنوان رسانه تأثیرگذار به طور مداوم پیامش را به مخاطب منتقل می‌کند، افزود: به نظر من خود قرآن بهترین دستورالعمل است تا شیوه‌های بررسی رسانه را بر اساس آن تدوین کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه آهنگین‌ بودن، تمرکز بر برخی آیات و حروف و بسیاری از مقوله‌های دیگر تلاوت، جاذبه‌های خاصی دارد، افزود: فراز و فرودها در تلاوت برای مخاطب بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم از حیث هنری و زیباشناختی همه شیوه‌های مربوط به هنر را رعایت کنیم بهترین نسخه همان قرآن مجید است. 

قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه اگر به درستی قرآن تلاوت شود، وجود انسان در هنگام شنیدن آیات عذاب به رعشه می‌افتد، خاطر نشان کرد: خداوند می‌فرماید که نگاه کنید به آسمان و زمین؛ که اگر درست بنگریم به حق می‌رسیم و نیازی نیست در موضوعات مختلف کنکاش کنیم؛ خود نگاه کردن می‌تواند انسان را هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم وظیفه هنری خود را به خوبی عمل کنیم صرف نظر از اعتقادات دینی و مذهبی باید خود را به این سرچشمه زلال وحی که از هر جهت مطهر است سیراب کنیم، افزود: وقتی روح خود را سیراب و بعد هنر را با آیات الهی تلفیق کنیم متوجه خواهیم شد که هنر چقدر بر مخاطب اثرگذار خواهد بود.

قائم مقام صدا و سیما با بیان اینکه بسیاری از هنرهای سینما که اثرگذار بوده است، از قرآن کریم نشأت گرفته است، گفت: قرآن سرشار از مفاهیم بلند انسانی است که فطرت، ذهن و هوش مخاطب را مورد هدف قرار می‌دهد و آنچنان درگیر می‌کند که انگار خود انسان است که حرف می‌زند. برای مبارزه با بی‌عدالتی، تخریب محیط زیست و انبوهی از مسائل اخلاقی که با تولد رسانه‌های نوین در حال گسترش است، باید به قرآن پناه ببریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه اگر بنا باشد هنرمندان سیر در آفاق کنند باید به قرآن مراجعه کنند، افزود: قرآن به هر بهانه‌ای پیامی منتقل می‌کند. قرآن می‌گوید نگاه کنید با تأمل، به این صورت نباشد که نگاه سرسری کنید و از پیچیدگی‌های عالم به راحتی عبور کنید. اگر رسانه‌ها و هنرمندان بخواهند به وظیفه خود به خوبی عمل کنند، باید خودشان را در معرض قرآن قرار دهند. ما در کشورمان در چند سال اخیر مگر در حوزه نمایشی چقدر کار کردیم؟ مرحوم سلحشور چند اثر داشت؟ بازتاب آن را در جهان ببینید؛ بازتاب فیلم‌های قرآنی در جهان بسیار زیاد و مثال‌زدنی است؛ باید در شعاع تفکر قرآنی قرار گیریم تا به موفقیت برسیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار