بهرامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

انتخابات ریاست جمهوری ایران در نمایندگی‌های افغانستان برگزار می‌شود

سفیر ایران در افغانستان گفت: رایزنی‌ها برای برگزاری انتخاباتی آرام و با امنیت با مقام‌های محلی افغانستان صورت گرفته است.

بهرامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفارت ایران در افغانستان اظهارداشت: روند برگزاری انتخابات طبق دستورالعمل‌های ستاد انتخابات کشور از سوی معاونت مربوطه در وزارت امور خارجه به تمامی نمایندگی‌ها ابلاغ شده است و براساس آن هریک از نمایندگی‌ها باید هیأت اجرایی خود را معرفی کند که این هیأت می‌تواند از همکاران نمایندگی یا ایرانیان مقیم باشد.

وی با بیان اینکه احکام اعضای هیأت اجرایی را بالاترین مقام هر نمایندگی به عنوان ریاست هیأت اجرایی صادر خواهد کرد، بیان داشت: تمامی امکانات لازم برای برگزاری انتخابات هم از طریق مرکز به نمایندگی‌ها ارسال می‌شود.

سفیر ایران در افغانستان با اشاره به تبلیغات کاندیداها و نحوه نظارت به تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در افغانستان چهار حوزه انتخاباتی برای رای گیری داریم که البته سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری هرات یک حوزه محسوب می‌شوند که در واقع تحت سرپرستی سفارت قرار دارند و سرکنسولگری‌های ما در جلال‌آباد و مزارشریف و قندهار هرکدام یک حوزه مستقل محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: تمام مکانیسم‌های اجرایی در همه حوزه‌های نمایندگی به صورت یکسان اجرا می‌شود و اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت وظایف خود را در روز برگزاری انتخابات انجام خواهند داد.

سفیر ایران در کابل درباره آمار واجدین شرایط رای‌گیری دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در افغانستان تصریح کرد: در اینباره فعلا نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه کرد. چرا که ما در افغانستان تبعه مقیم نداریم اما افرادی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی فعال هستند که در صورت حضور در روز انتخابات می‌توانند در نمایندگی‌ها حضور یافته و رای خود را به صندوق بیندازند.

بهرامی با بیان اینکه صندوق‌ها در شهرهای کابل، هرات قندهار جلال آباد و مزار شریف تا مهلت قانونی به اخذ رای واجدین شرایط مبادرت خواهند کرد، گفت: پس از پایان مهلت قانونی اخذ رای، اعضای هیأت اجرایی و نظارت صندوق‌ها را باز و شمارش آرا را آغاز می‌کنند و آمار پس از صورت‌جلسه همان روز به مرکز ارسال خواهد شد.

سفیر ایران در افغانستان با تأکید بر اینکه رایزنی‌ها برای برگزاری انتخاباتی آرام با مقام‌های محلی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: طبیعتا مقام‌های افغانستانی امنیت انتخابات را برعهده خواهند داشت و تدابیر لازم در این زمینه را لحاظ خواهند کرد.

بهرامی تاکید کرد: انتخابات مهم‌ترین نماد مشارکت مردم در تعیین حق سرنوشتشان است و یکی از ویژگی‌های حکومت و دولت در جمهوری اسلامی ایران عدم وجود شکاف بین مردم نظام است و این پدیده همواره در مشارکت‌های آنان در انتخابات‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. انتخابات یکی از امتیازات بزرگ جمهوری اسلامی ایران است که این حق را به همه اتباع خود چه در داخل و چه در خارج از کشور می‌دهد که بتوانند در سرنوشت خودشان مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار