فعالیت 21 موسسه اقتصادی در کرمان

استاندار کرمان گفت: تاکنون 21 موسسه اقتصادی به صورت داوطلبانه مسئولیت توسعه دراستان کرمان را بر عهده گرفته اند و در کنار برخی طرح های توسعه ای، خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز ارائه می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، علیرضا رزم حسینی صبح چهارشنبه در نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی سراسر کشور در کرمان افزود: در دولت تدبیر و امید آرامش اقتصادی و رشد اقتصادی پدید آمد و تحریم ها برداشته شد و یادگرفتیم که چگونه با دنیا حرف بزنیم و تیم هسته ای کشور زیر نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالیت کردند.
وی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای ایجاد نهاد پایدار اقتصاد مقاومتی در این استان، گفت: این نهاد از دولت پول نمی خواهد، هزینه ندارد، نیروی استخدامی به دولت اضافه نمی کند و فقط از دولت اختیارات کامل در حوزه اقتصادی می خواهد.
استاندارکرمان ادامه داد: مدعی هستیم که می توانیم کار انجام دهیم و ایجاد نهاد اقتصاد مقاومتی به منظور پایداری مدل توسعه استان بر مبنای ظرفیت های موجود را دنبال می کنیم.
رزم حسینی اظهار داشت: کشور را می توان با ظرفیت یک هزار شرکت داخلی توسعه یافته کرد و در این زمینه باید شرکت ها را بر مبنای مسئولیت های اجتماعی آنها به صحنه آورد.
وی با تاکید بر اینکه الگوی توسعه استان کرمان قابل اجرا در سایر استان ها است، یادآور شد: تاکنون 21 موسسه اقتصادی به صورت داوطلبانه مسئولیت توسعه دراستان کرمان را بر عهده گرفته اند و در کنار برخی طرح های توسعه ای، خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز ارائه می کنند.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه نقدپذیری موجب تقویت کار و آدم ها می شود، گفت: از نقدها می توان برای تکمیل و بهبود طرح ها استفاده کرد.
رزم حسینی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ایران دوره های اقتصادی مختلفی از جمله اقتصاد جنگی را داشته ایم که در این دوره در امر توسعه فعالیتی نداشته ایم و اقتصاد صد در صد دولتی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: دوره بعد از جنگ نیز دوره سازندگی بود و باید خرابی های حاصل از جنگ را برطرف می کردیم و در این دوره ضمن ایجاد زیرساخت های کشور، پایه های اقتصاد کشور به خوبی پایه گذاری شد.
استاندارکرمان با اشاره به اینکه بیشترین رشد اقتصادی کشور مربوط به دوره اصلاحات بوده است، خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور دوره سازندگی به خوبی زمینه های توسعه اقتصادی را در کشور بنا نهادند.
رزم حسینی یادآور شد: دوره دولت های نهم و دهم دوره فراوانی درآمدهای ارزی بوده است و من نمی توانم نامی برای آن تعیین کنم.
وی با اشاره به اینکه در توسعه کشور دارای چندین چالش جدی با سابقه بیش از 100 ساله هستیم، گفت: دولت ها می آیند، کارهای خوبی انجام می شود و رشد اقتصادی نیز صورت می گیرد اما متاسفانه اقتصاد سینوسی را در دوره های گذشته طی کرده ایم.
استاندار کرمان، تمرکزگرائی در نظام اداری کشور را از چالش های جدی در مسیر توسعه برشمرد و افزود: در گذشته (دوران هاشمی رفسنجانی)، استان ها اختیارات گسترده ای داشته اند که به تدریج این اختیارات کم شد.
رزم حسینی بروکراسی اداری را یک مصیبت دیگر برای کشور برشمرد و اظهارداشت: بروکراسی دولتی موجب شده برای اجرای یک کار یا دریافت مجوز باید یک سال و دوسال منتظر ماند.
وی با اشاره به اینکه دعواها و اختلافات سیاسی نیز از دیگرعوامل مانع در مسیر توسعه است، بیان کرد: قوانین مزاحم از دیگر چالش های پیش روی توسعه هستند.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان با اشاره به اینکه در این دولت کتابچه ای تهیه شد و 52 دستگاه اجرایی قوانین مزاحم را احصاء کردند و این موارد به دولت ارسال شده و در دست رسیدگی است، افزود: چالش بسیار مهم دیگر در مسیر توسعه، انسجام نداشتن ارکان حکومت در امر توسعه است که واقعیتی انکار ناپذیر است.
رزم حسینی با تاکید بر اینکه دولتی کردن امر توسعه از دیگر مشکلات موجود در مسیر پیشرفت کشور است، گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی در سال 1392 در استان کرمان مطرح شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاران و مدیران دولتی به عنوان رئوس این مثلث در تحقق توسعه اقتصادی همگرا شوند و در این بین ائمه جمعه به عنوان ناظران این طرح معرفی شده اند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار در آموزه های دینی ما زالو صفت و سرمایه بر نیست بلکه زمینه ساز توسعه است، خاطرنشان کرد: در راستای تداوم طرح مثلث توسعه اقتصادی، ائمه جمعه استان کرمان با هر نگاه سیاسی سرمایه گذاران را تکریم می کنند و برای حل مشکلات مناطق به صورت جدی و فعالانه تلاش می کنند.
استاندارکرمان با اشاره به اینکه 76 هزار میلیارد تومان کارنامه موفق مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان است، گفت: تمام شرکت ها، صاحب فن و سرمایه هستند و تمامی طرح های ارائه شده نیز توجیه اقتصادی دارند.
رزم حسینی با تاکید براینکه هم اکنون شش هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است و 16 میلیارد تومان نیز یا افتتاح شده و یا آماده بهره برداری و افتتاح است،افزود: در استان کرمان سه میلیارد دلار تامین مالی خارجی انجام شده است که بخش زیادی از آنها پس از برجام محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه متناسب نبودن اختیارات با وظایف از دیگر مشکلات موجود در مسیر توسعه است، یادآورشد: بخشی از اختیارات به استان واگذار شده و بخشی نیز در دست پیگیری است و وضعیت بهتر از گذشته شده است.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان با یادآوری این نکته که منطقه قلعه گنج محرومترین و ناامن ترین نقطه استان بود، گفت: امروز با اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر داشته های این شهرستان و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی ضریب امنیت در این شهرستان 70 درصد رشد داشته است و مردم به سوی توانمندسازی حرکت کرده اند.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: مدیریت توسعه در قلعه گنج محقق شد و امروز این شهرستان که بعد از انقلاب میزبان اسکان هیچ مسئولی به جز وزیر کشور دولت تدبیر و امید نبوده، تاکنون میزبان 300 گردشگر خارجی شده است.
وی با اشاره به اینکه با اجرای ایده شهر نمونه اقتصادمقاومتی مردم شهرستان قلعه گنج منزلت اجتماعی یافته اند، گفت: پس ازاجرای موفق این ایده، شرکت های توانمند کشور به عنوان معین های اقتصادی مناطق مختلف دعوت شدند و کار خود در مسیر توسعه استان را آغاز کردند.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار