یزد؛

ثبت سه اثر طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی کشور

چشمه انجیر ندوشن، دره انجیر آوند و محدوده نیزارهای چاه افضل اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: استان یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی از اقلیم و آب و هوای متنوعی برخوردار بوده و در حوزه گردشگری طبیعی نیز دارای پتانسیل‌های بسیار غنی است که با ثبت آنها در فهرست آثار طبیعی کشور می‌توانیم از حمایت مردم در جهت حفظ و نگهداری این مواریث ارزشمند بهره ‌مند گردیم.

دانش یزدی با بیان اینکه احمدی پور معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، با ارسال نامه‌ای، مراتب ثبت این سه اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور را به استاندار یزد ابلاغ کرده است؛ تصریح کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده سه اثر طبیعی استان شامل چشمه انجیر ندوشن، دره انجیر آوند و محدوده نیزارهای چاه افضل اردکان مورد بررسی قرار گرفت و پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این 3 اثر ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی در خصوص دره انجیر آوند گفت: این اثر در جنوب شرقی روستای انجیرآوند دهستان زرین بخش خرانق شهرستان اردکان واقع شده است ، پس از گذر از داخل روستای انجیرآوند، دره اصلی انجیر آوند دیده می شود، در این قسمت زمین شیبی رو به بالا داشته و کم کم از تعداد خانه ها کم شده و بیشترین آثار انسانی که دیده می شود باغات هستند. ثبت سه اثر طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی کشور

شیب مسیر تندتر شده، عرض آن کمتر، پوشش گیاهی کاملاً متفاوت و عمدتاً به شکل خودرو می باشد، جداره های دره نیز به شکل دیواره هایی قائم به چشم میخورد. این دره با پوشش گیاهی متراکم و آب همیشه جاری در آن در میان عموم به بهشت اردکان معروف است.

دانش یزدی در خصوص چشمه انجیر ندوشن نیز اینگونه بیان داشت: این اثر در مجاورت ارتفاعات نه چندان مرتفع واقع در دشت های مرتعی جنوب غربی شهر ندوشن واقع شده و از نوع چشمه های آرتزین با آبدهی متغیر میباشد. این چشمه به سبب مجاورت با چندین درخت انجیر وحشی قدیمی به چشمه انجیر شهرت دارد.ثبت سه اثر طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی کشور

وی در ادامه با اشاره به نقش طبیعت در جذب توریسم و ضرورت پاسداری از آن افزود: میراث طبیعی بخشی از میراث جهانی و در برگیرنده جلوه‌های منحصر به فرد است که با شناسایی و ثبت آنها در فهرست آثار طبیعی کشور می‌توان از قابلیت گردشگری آن برای بازدید و معرفی به علاقمندان استفاده نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد زيبايی مناظر، بكر بودن، قدمت، اهميت آثار به لحاظ گردشگری و زيست ‌محيطی و ضرورت حفاظت و نگهداری از این جاذبه‌های طبیعی کمیاب و کهنسال را ازجمله ویژگی‌های این آثار برای ثبت ملی برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم با ثبت این منابع ارزشمند طبیعی علاوه بر بهره‌وری از قابلیت گردشگری آن برای جذب گردشگران، از حمایت مردم جهت حفظ و نگهداری از آن‌ها بهره‌مند شویم.
ثبت سه اثر طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی کشور
چشمه انجیر ندوشن با ‌شماره 358، محدوده نیزارهای چاه افضل اردکان با ‌شماره 355 و دره انجیر آوند اردکان با ‌شماره 356 اخیرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار