اصفهان؛

برجام، زمینه توسعه همکاری های علمی و فنی سازمان انرژی اتمی را فراهم کرد

رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور گفت: دستیابی به توافق هسته ای و برجام، زمینه توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و همکاری های علمی و فنّی بویژه در زمینه ایمنی هسته ای با کشورهای مطرح جهان را فراهم کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت اله صالحی 'امروز در مراسم آغاز به کار نشست روسای نظام ایمنی کشورهای دارنده نیروگاه هسته ای نوع WWER، افزود: دستیابی به توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1 + 5 فرصتی برای کشور ایجاد کرد که ما شاهد توسعۀ همکاری های علمی و فنّی بویژه در زمینه ایمنی هسته ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتحادیّۀ اروپایی و کشورهای نظیر سوئیس، ژاپن، اسپانیا، چک، اسلواکی، اسلونی، مجارستان و آلمان هستیم.

وی با اشاره به توسعه همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از برجام، گفت: قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی با برگزاری دوره های آموزشی، نیازها و خلاء های مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور را در خصوص مسائلی از قبیل تدوین و تنظیم ضوابط و مقرارت ایمنی برطرف نماید.

رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور افزود: در این رابطه هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه جاری به ایران خواهد آمد.

وی اضافه کرد: همچنین هفته آینده نیز در راستای تاسیس مرکز عالی ایمنی هسته ای در ایران، کارگاه آموزشی برای مسئولان مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: تأسیس مرکز عالی ایمنی هسته ای در ایران نیز یکی از ثمرات برجام است که در پیوست سه آن مورد تاکید قرار گرفته است که در این راستا اتحادیه اروپا پیگیر این مسئله بوده و نزدیک به 2 سال است که ما درحال مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم.

وی افزود: برای ارتقای توانمندی های فنی نظام ایمنی هسته ای ایران بر اساس قرارداد اتحادیه با کنسرسیومی به نام ENCONET متشکل از نظام های ایمنی چهار کشور دارای تجربه طولانی نیروگاهی اسلواکی، اسلونی، چک و مجارستان برای اجرای پروژه همکاری اتحادیه اروپا با ایران تعیین شده اند.

وی افزود: همچنین قرار است شرکت AREVA که دومین برنده مناقصه اسفند ماه گذشته بود در انجام 'استرس تست' نیروگاه اتمی بوشهر با ایران همکاری داشته باشد و ما با پشتیبانی شرکت ENCONET بر روند این کار نظارت خواهیم داشت.

رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور گفت: ورود ما به عرصه تولید انرژی هسته ای با نیروگاه اتمی بوشهر که یک نیروگاه نوع WWER می باشد آغاز شد و برنامۀ فعلی ما نیز ساخت و احداث دو واحد جدید نیروگاهی WWER نسل جدید در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر می باشد.

وی افزود: مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور همزمان با ساخت اولین نیروگاه نوع WWER در ایران، عضو فعال مجمع WWER بوده است.

صالحی گفت: یکی از کارگروهایی که اخیرا به این مجمع اضافه شده است کارگروه مدیریت استهلاک است.

وی افزود: پس از برگزاری بیست و سومین نشست مجمع در روسیه که تمرکز آن بر مدیریت استهلاک بود این کارگروه ایجاد شده است و با توجه به اهمیت موضوع مدیریت استهلاک، نشست اخیر در اصفهان نیز به این موضوع مهم اختصاص داده شده است.

رییس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور با بیان اینکه برگزاری چنین نشست های تخصصی فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و درک مشکلات و مسائل ایمنی مربوط به نیروگاههای هسته ای فراهم می نماید، افزود: در جهان امروز تبعات حوادث و مسائل هسته ای محدود به مرزهای جغرافیائی یک کشور نمی شود بلکه از لحاظ زیست محیطی می تواند تمامی کشورهای همسایه و منطقه خود را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین ارتقاء سطح همکاری های در زمینه ایمنی هسته ای فراتر از روابط معمول سیاسی خواهد بود.

وی ادامه داد: از اینرو در جهان کنونی، رویکرد عاقلانه خصوصاً در زمینه ایمنی هسته ای، به اشتراک گذاری تجربیات و اطلاعات با همه کشورها می باشد و نباید تعاملات سیاسی این رویکرد را تحت تاثیر قرار دهد.

صالحی اضافه کرد: به همین دلیل در دوران حساس کنونی و گشایش روابط بین المللی پس از برجام، طرفهای درگیر در برجام با درک موضوع، ایمنی هسته ای را در متن توافق مورد نظر قرار دادند.

وی افزود: بدون تردید ما نیازمندِ تحکیم و ارتقاء همکاری ها به بالاترین سطح در زمینه ایمنی هسته ای هستیم.

بیست و چهارمین نشست روسای نظام ایمنی کشورهای دارنده نیروگاه هسته ای نوع WWER روز سه شنبه در اصفهان آغاز شدو به مدت دو روز ادامه خواهد یافت.در این نشست که برای اولین بار به میزبانی نظام ایمنی هسته ای کشورمان برگزار می شود، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی و نماینده شرکت GRS آلمان نیز حضور دارند.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.